Un nou inici de Passaport Edunauta, una nova oportunitat per repensar el fora escola
19/12/2024
Un matí d’octubre al teatre del Paral·lel 62 de Barcelona, 760 infants, d’entre 3 i 12 anys, dels barris del Raval i Sant Antoni es reuneixen plegats. Per a molts d’ells, serà la primera vegada que assisteixen a un equipament d’aquestes característiques. Alguns d’ells tenen el passaport que van rebre l’any passat, ple de segells, dibuixos i explicacions d’allò que van fer a les activitats, però per la gran majoria és el primer contacte amb el programa i hi ha emoció i nerviosisme. A través d’una actuació teatralitzada, els hi expliquen com funciona el Passaport Edunauta i què poden fer amb ell. En acabar l’espectacle tots ells recullen el seu llibret per a començar aquesta edició.
21.058 infants de 209 escoles amb 36 ajuntaments i consells comarcals implicats han recollit el Passaport Edunauta aquest curs.
Aquesta escena es repeteix amb formats diversos arreu del territori català: a patis d’escoles, aules, a parcs, festes municipals i teatres. 21.058 infants han rebut el seu passaport aquest curs. I, darrere d’aquests infants, hi ha 209 escoles implicades de 36 ajuntaments i consells comarcals compromesos.
Cada passaport és una porta oberta a jugar i aprendre a connectar-se amb l’entorn. I cada escola i institució és un compromís amb vincular els aprenentatges de dins les aules amb el que passa a fora.
Un programa per repensar l’educació 360 al territori
El Passaport Edunauta és un programa que té per objectiu ampliar les oportunitats educatives de tots els infants més enllà del seu temps lectiu. Ho fa a través de l’entrega d’un passaport on els infants registren tot allò que aprenen en les activitats que els ofereix un catàleg unificat que construeixen els agents amb potencial educatiu del territori.
El programa amaga molt més, l’entrega del passaport és una “excusa” per a reflexionar sobre aspectes diversos relatius a l’educació a temps complet com: quina és l’oferta d’activitats que ofereix el municipi, quins espais de treball conjunts es poden impulsar entre agents o bé quines accions es poden repensar per fomentar la participació dels infants.
L'entrega de passaports, l'inici, és un espai de reflexió col·lectiu mentre construïm un programa i una estratègia de treball àmplia i duradora.
5 reflexions pràctiques per continuar avançant
L’inici de l’edició a cada territori és un moment clau i una oportunitat per impulsar accions concretes que alimenten aquestes polítiques municipals d’educació a temps complet.
- Reconèixer i apoderar als protagonistes del procés: L’inici d’una edició és un moment de celebració i de motivació a les usuàries, infants i les seves famílies. Més enllà de l’espai lúdic i festiu, que pot adoptar formes diverses, cal que aquest compti amb un missatge clar i enfocat a sensibilitzar: el territori, a través dels seus agents i activitats, els ofereix espais per aprendre i participar, reconeixent de forma col·lectiva l’oportunitat d’aprendre al territori.
- Comunicar de forma atractiva i accessible: El Passaport Edunauta té una imatge gràfica atractiva amb personatges diversos que permeten construir històries i continguts engrescadors per als infants. Cada territori que impulsa el programa adapta i es fa seu un relat a través d’aquests personatges que conformen un imaginari que anima a participar, conèixer el territori. Aquests generen un fil conductor que esdevé una estratègia comunicativa amb qui anar reforçant la participació.
- Acompanyar de forma efectiva i propera als infants: Des de fa anys el programa ofereix espais de reflexió i capacitació. Es tracta de les sessions d’acció tutorial, amb docents dels centres educatius on s’entrega el Passaport. A part d’una tasca de sensibilització també es treballa de forma col·laborativa per generar estratègies de treball pràctiques i útils que serveixin per a prescriure activitats educatives més enllà de l’escola. Així com acompanyar als infants i les seves famílies a fer una descoberta més profunda de què vol. Aquests espais són una oportunitat per a potenciar un treball entre centres educatius i amb un treball intercicle.
- Sumar nous agents i alinear-los amb la causa: L’inici de curs és un bon moment per seguir buscant noves entitats, serveis i persones que puguin enriquir el treball en xarxa a través de la seva feina i expertesa. Des d'altres àrees municipals, passant per programadors educatius del territori perquè ofereixin noves activitats al catàleg, fins a noves figures prescriptores com els professionals d’espais socioeducatives, equips de serveis socials i figures de mediació comunitària. Dins del programa, aquests agents tenen un paper cada vegada més rellevant, amb l'objectiu que el passaport pugui ser un recurs per acompanyar i sumar a les seves estratègies de treball. Coordinant i enfortint els recursos locals.
- Diagnosticar d’on venim per a impulsar accions orientades i estratègiques: El programa compta amb un sistema senzill i pràctic d’enquestes per a generar dades. Aquestes dades no només recullen allò que passa amb el programa i com es fa servir, sinó també recullen informació valuosa per monitorar l’estat del que passa més enllà de les aules: quants infants que no fan cap activitat extraescolar, els motius per què no en fan i quin és el temps en família. Aquest coneixement permet fer una anàlisi pràctica sobre el municipi i repensar actuacions concretes.
Passaport Edunauta exerceix com a recurs connector per a impulsar l’educació 360 al territori posant no només als infants i famílies un recurs pràctic també a tot l’ecosistema educatiu i social del territori. Per comunicar propostes d’activitats i per acompanyar a la participació al territori.