Fundació Bofill

Passaport Edunauta

El Passaport Edunauta: una eina contra la inequitat educativa en el fora escola

Obert

El Passaport Edunauta: una eina contra les desigualtats educatives en el fora escola

No tots els nens i nenes tenen les mateixes possibilitats d’accés a les oportunitats educatives més enllà de l’escola, i aquestes dificultats d’accés poden ser una important font de desigualtat educativa. Per combatre aquesta escletxa d’oportunitats i garantir que cap infant quedi enrere el Passaport Edunauta esdevé un recurs clau a nivell municipal.

El Passaport Edunauta és una iniciativa de l’Aliança Educació 360, impulsada conjuntament amb la Cooperativa +Educació

Un programa que permet connectar, reconèixer i fer visibles els aprenentatges dels infants de 3 a 12 anys més enllà de l’escola a través d’un Passaport que promou  l’accés a tots els nens i nenes d’un municipi, barri o territori a activitats educatives obertes, independentment del seu origen social.

Aquest està basat en una metodologia innovadora i internacionalment reconeguda, els passaports d’aprenentatge, que són eines que catalitzen i connecten tota la potència educativa d’un territori envers l’equitat.

El Passaport Edunauta es construeix mitjançant 5 peces clau:

• L’eina, el passaport: un infant aprèn a molts espais i en molts moments diversos a part de l’escola: a casa, a la plaça, a l’esplai, a la biblioteca... Amb el Passaport Edunauta els infants tenen a accés a gaudir d’activitats educatives obertes del seu territori. A través de les seves pàgines, podran mostrar i fer visible tot allò que aprenguin dins la seva comunitat.
  • La xarxa local d’activitats: les activitats estan organitzades per destinacions d’aprenentatge que la conformen la xarxa local d’actors educatius de municipi biblioteques, casals, entitats, clubs esportius... Els infants poden viatjar a aquestes destinacions on viuran experiències d’aprenentatge molt diverses on aprendran i aconseguiran segells per al seu passaport. Aquests segells acreditaran tant la seva participació a les activitats com els seus aprenentatges.
  • Els aprenentatges invisibles: totes les activitats educatives del Passaport Edunauta estaran aglutinades en un catàleg d’activitats edunautes (físic i/o virtual). Els municipis tenen a la seva disposició un marc d’aprenentatge que és compartit entre totes les destinacions i que inclou 9 competències clau: la curiositat, la resolució de problemes, la creativitat, la comunicació, l’empatia, el treball en equip, la perseverança, la iniciativa i l’autoregulació. Aquestes competències són superpoders edunautes, aprenentatges invisibles que molts cops passen inadvertits en les activitats educatives i que els edunautes podran plasmar en els seus passaports.
  • Els edunautes: tot infant del territori rebrà el seu Passaport Edunauta a través del seu centre educatiu o bé des dels equipaments i/o entitats del territori que estiguin vinculades al projecte. Quan el tingui a les seves mans es convertirà automàticament en un edunauta i amb ell podrà:

- explorar i viatjar a les activitats de tots els espais 360 del seu municipi,

- triar i crear el seu propi itinerari educatiu,

- mostrar i fer visibles els seus aprenentatges,

- celebrar i compartir el que ha après amb la resta de la comunitat.

• La celebració del viatge: el viatge de cada edunauta finalitzarà amb una cerimònia de graduació que es celebrarà al tancament de cada edició del passaport (estiu, curs escolar...), i on seran convidats tots els edunautes del municipi i les seves famílies.

Actualment, el Passaport Edunauta està present a una trentena de territoris d’arreu de Catalunya, entre comarques, municipis i barris. Hi participen més de 14.042 infants de gairebé 200 escoles i més de 400 equipaments han promogut 1.379 activitats obertes, oferint 2.436 hores d’aprenentatge. El 84% dels infants afirma que ha après coses noves amb el Passaport a través de les seves activitats.

Vols saber-ne més? Sou part d’un ajuntament, un consell comarcal o una entitat socioeducativa que voldria impulsar un territori edunauta? Contacta amb nosaltres a hola@passaportedunauta.cat

No t’ho perdis

El PassaportEdunauta ens ajuda a reconeixer aprenentatges - Esther Parull

El PassaportEdunauta ofereix activitats diverses - Raquel Barbier