Els programes d’estiu educatiu: què sabem que funciona?

Els programes d’enriquiment educatiu a l’estiu funcionen: aquesta és la conclusió global a la qual arribava una revisió sistemàtica de l’evidència acumulada per més de 200 estudis i avaluacions rigoroses sobre els impactes d’aquests programes, publicada a la col·lecció Què funciona en educació?.

Però, a quina mena de programes d’estiu ens referim? Concretament, a programes que inclouen dins dels seus objectius i activitats un component d’aprenentatge “formal”, de treball en competències bàsiques. Quan aquests programes compleixen una sèrie de condicions poden tenir un efecte significatiu en el progrés educatiu dels alumnes facilitant el seu ingrés al nou curs escolar, però també en aspectes d’ordre socioemocional.

Els estudis i avaluacions ens permeten identificar quines són aquestes condicions o factors d’èxit. Com són, doncs, els programes d’estiu més exitosos?

1. Combinen sessions d’instrucció curricular amb activitats de lleure i recreatives. Les activitats de lleure els fan més atractius i estimulants, aconseguint retenir l‘alumnat més vulnerable.
  2. Tenen una durada mínima de 80 hores. Els que demostren més efectivitat acostumen a cursar-se durant cinc setmanes, cinc dies per setmana, entre 5 i 6 hores diàries, i dediquen entorn de la meitat d’aquest temps a sessions instructives.
  3. Els continguts estan alineats amb els continguts i competències curriculars del curs ordinari.
  4. Treballen amb grups reduïts, que no superen els quinze alumnes.
  5. Els imparteixen professorat qualificat amb suport d’ajudants o assistents de perfil divers, com estudiants universitaris o voluntaris.
  6. Inclouen sessions de mentoria o tutorització individual dins l’agenda d’activitats del programa, especialment en aquells que busquen produir canvis d’actituds i d’hàbits.
  7. Tenen capacitat d’atraure i retenir alumnes acadèmicament i socialment vulnerables. Una condició bàsica és garantir-ne la gratuïtat.
  8. Impliquen les famílies en les activitats del programa per tal de millorar l’acompanyament educatiu i personal que fan dels seus fills.
  9. Hi participen les entitats, recursos, serveis i equipaments de l’entorn, tant en les tasques de difusió del programa i captació de participants, com en el disseny i implementació d’una part de les activitats previstes.

Relacionat: Consulta la infografia Serveixen els programes d’estiu per millorar els aprenentatges i els resultats educatius dels alumnes?

Una condició bàsica dels programes d’estiu més exitosos és garantir-ne la gratuïtat.

I, quines són les claus per implementar aquests programes a Catalunya?

L’aposta per uns programes d’enriquiment educatiu a l’estiu amb aquesta orientació ha de tenir en compte necessàriament tota l’expertesa acumulada de les entitats de lleure i programes educatius amb trajectòria al nostre territori. En els debats celebrats al voltant de les conclusions d’aquesta síntesi d’evidències, una de les idees força més presents va tenir a veure amb la necessitat de preservar l’entitat pròpia del lleure educatiu, que es basa en ser participatiu, voluntari, comunitari, lliure en metodologies, inclusiu i no segregador. Què implica, això, a la pràctica?

D’entrada, cal evitar reproduir a l’estiu algunes lògiques típicament escolars, com la pressió per completar un currículum, els deures o els exàmens. Al mateix temps, el programa d’estiu no s’ha de convertir en una activitat satèl·lit de l’escola, que la substitueix durant les vacances i a la qual es trasllada la pressió d’aconseguir el que no s’ha aconseguit durant el curs.

No s’ha de presentar el programa d’estiu com una penalització pels infants amb mals resultats durant el curs.

Tampoc s’ha de presentar el programa d’estiu com una penalització pels infants amb mals resultats durant el curs, reduint-los les opcions de lleure per tot allò que han de compensar. Finalment, és molt important no reproduir lògiques d’etiquetatge i segregació de l’alumnat, per exemple, separant per grups de rendiment.

Relacionat: Què funciona en educació? Serveixen els programes d’estiu per millorar els aprenentatges i els resultats educatius dels alumnes?

I, en positiu, què és el que cal garantir en els programes d’estiu? Cal posar l’objectiu de l’èxit educatiu per sobre de l’èxit escolar, prioritzant la funció de dotar de sentit l’aprenentatge; incorporar l’aprenentatge de competències a través de metodologies actives, com projectes de cooperació, aprenentatge servei, implicació comunitària i vinculació amb l‘entorn; i garantir una atenció personalitzada i acompanyament a través de la mentoria i grups interdisciplinaris d’educadors i mantenir el vincle amb els referents educatius creats a l’estiu durant el curs.