Com reforçar els vincles família escola malgrat l’aïllament viscut?

El confinament i la tancada dels centres educatius ha suposat un abans i després per molts aspectes relacionats amb l'escola. L'impacte en la relació entre famílies i docents, segurament és dels més significatius.

Els centres educatius no estaven preparats per passar a la virtualitat de forma immediata i les famílies no estaven preparades per assumir l'acompanyament de l'aprenentatge dels seus fills i filles a casa. A més, la incertesa i les dificultats per preveure el final del confinament van anar posposant mesures i decisions que van complicar encara més la gestió de tot plegat.

Durant aquelles setmanes, es va evidenciar que existeixen grans diferències entre alumnes quan parlem de la implicació que les seves famílies volen o poden tenir amb l'educació dels seus fills. Sovint, no per manca de voluntat, si no de recursos propis o sentiment d'incapacitació. Sabem de molt abans del confinament, que el paper de les famílies sovint és difús i els rols es confonen o no s'assumeixen. La pandèmia ha servit, com a mínim, per obligar a totes les parts a tenir un punt de trobada, reflexionar i generar noves pautes de relació. Més enllà del que és estrictament acadèmic, la relació, la gestió de les emocions i de les expectatives en un moment tan delicat com a societat ha fet aflorar vincles i maneres de relacionar-se que han esdevingut molt enriquidors.

Famílies diverses

Els equips directius i els docents van afinar al màxim l'enginy per donar una resposta adient a les necessitats de la seva comunitat educativa, que, un cop més, ha demostrat ser molt diversa. Les fórmules magistrals no funcionen davant de totes les casuístiques i han calgut grans dosis de personalització per no perdre a ningú al llarg del camí.

Les coordinadores del Fòrum El Futur de l'Educació han recollit en aquest article tres experiències de diferents centres que resulten inspiradores, no només per aplicar-les en temps de confinament si no per repensar la relació i el vincle entre escola i família. Si en alguna cosa coincideixen a tots els centres és en assenyalar l'oportunitat que ha obert aquesta escletxa per reformular la manera en la qual l'escola s'acosta a les famílies i en com es proposa que s'impliquin.

La majoria d'aquestes accions impliquen revisar la forma i els canals de comunicació amb les famílies, i el reforç de fer arribar de forma entenedora el projecte de l'escola. També hem pogut conèixer accions que posen l'atenció en capacitar i apoderar les famílies per tal que se sentin segures i satisfetes amb el rol que els hi pertoca com acompanyants de l'aprenentatge dels seus fills i filles.

Hàbits i recursos

Aquesta necessitat de trobada i aquest contacte, han servit per conèixer i reconèixer en l'altre les expectatives que es tenen sobre l'educació dels infants. També per moltes famílies ha sigut un punt d'inflexió en la manera com es relacionen amb els seus fills i filles respecte als seus hàbits acadèmics. Ha sigut necessari viure una situació així per prendre consciència de quins són els hàbits, els espais i l'acompanyament que es fa des de casa a l'aprenentatge per reconèixer els pares, mares i/o tutors com agents clau en el procés d'aprenentatge de la canalla. L'escola té una capacitat d'incidència molt important i cal treballar amb les famílies en aquest sentit per tal de no donar res per fet.

Precisament, en una situació de màxim aïllament, hem sigut capaços uns i altres, en molts casos, d'abandonar els espais estancs de centres educatius i les parets de casa per promoure una comunicació i dinàmica fluida entre l'àmbit educatiu i el domèstic.

El post confinament

Malgrat la duresa de l'experiència viscuda, ara és moment de revisar i reflexionar sobre els aprenentatges duts a terme fins ara i posar fil a l'agulla per millorar el vincle que tenim des dels centres amb les famílies. De la mateixa manera que vam engegar noves dinàmiques per salvar una situació de separació, cal que entomem el repte de no trencar els ponts que es van construir, ans al contrari, reforçar-los i promoure un vincle estable i fructífer.

Per aquest motiu, per reflexionar i sobretot per començar a posar les bases d'aquesta nova relació us proposem aquesta eina d'autodiagnosi per revisar que fa el vostre centre respecte a la relació amb les famílies i que podria fer per millorar aquest vincle. Es tracta d'un formulari amb diverses opcions de resposta que, un cop finalitzat, us mostrarà el punt en el qual esteu i us proposarà estratègies de millora. És una gran eina de reflexió conjunta que podeu fer entre totes les persones que formeu part de l'equip docent o de l'equip directiu.

Us animem fermament a continuar treballant per mantenir i reforçar el vincle establert amb les famílies durant el confinament. L'acompanyament del procés d'aprenentatge dels infants és responsabilitat de totes, i esdevé més enriquidor quan totes estem implicades.

Accediu a l’eina d’autodiagnosi des d’aquest enllaç.

Notícies

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar