Arrenca Mentora, un programa perquè el jovent continuï estudiant, a 17 municipis arreu del país

• Aquest curs, uns 200 joves i unes 200 persones voluntàries de 17 municipis participaran en el programa
  • El mes de desembre van iniciar les primeres relacions, i durant aquestes setmanes, les parelles restants es coneixeran als seus barris i poblacions.

Aquest curs, unes 200 persones voluntàries acompanyaran nois i noies de 3r i 4t d’ESO per promoure la continuïtat educativa després de l’ESO, en el primer any de desplegament del programa Mentora. 18 equips de les quatre demarcacions, constituïts per serveis educatius d’ajuntaments, consells comarcals, serveis socials, entitats sòcio-educatives i centres de secundària, estan impulsant el programa pilot als seus barris i municipis.

Alguns alumnes i mentores de Blanes es coneixen a l’INS Serrallarga

Després d’un treball de selecció de l’alumnat i de mobilització i capacitació del voluntariat, des del mes de desembre les primeres parelles ​​han començat a trobar-se setmanalment per establir vincle i fixar objectius. Les relacions de mentoria, establertes per un o una adolescent i una persona voluntària adulta, es mantindran fins, almenys, finalitzar aquest curs escolar. Els i les joves que ho desitgin podran mantenir l’acompanyament un o dos cursos més, fins que l’alumne s’incorpori a l’educació postobligatòria i decideixi restar-hi.

A les sessions setmanals, cadascuna de les 200 parelles fa activitats personalitzades, adequades al perfil de cada adolescent, que li permetin reflexionar, orientar-se, conèixer recursos i prendre les decisions adequades pel seu futur acadèmic. Aquestes activitats són de caire informal (des passejar per les zones verdes de la seva localitat a fer esport, visitar un museu o a un/a professional d’algun àmbit d’interès) i permeten a la parella tenir converses que siguin rellevants pel procés de creixement i motivació del noi o noia.

La mentoria és una metodologia que s’ha demostrat eficaç per acompanyar els processos de transició que fan a les persones més vulnerables (com per exemple el pas de l’ESO als estudis de Cicle Formatiu o Batxillerat, o la mateixa adolescència com a pas cap a l’edat adulta), que són moments en que és habitual tenir dubtes i inquietuds. A banda, la confiança que es crea quan la persona mentora i la persona mentorada es vinculen, afavoreix que el o la jove se senti menys sol o sola, tingui major autoestima i pugui prendre decisions de forma més solvent. La mentoria, doncs, té impacte en les capacitats i en el benestar de les persones. Les parelles de Mentora faran sessions entre un i tres cursos escolars, per garantir el pas de l’ESO a la secundària superior de forma tranquil·la i segura.

Però, què té d’especial aquest programa? Per una banda, hem aconseguit aportar un model de qualitat dissenyat des de l’expertesa, des del que ens diuen les bones pràctiques nacionals i internacionals i l’evidència científica. Per una altra banda, la implementació directa la fan equips professionals arrelats a cada territori, que coneixen bé els i les joves, les seves famílies i les particularitats del context on es desplegarà l’acció, fet que reforça el seu caràcter comunitari i la capacitat de potenciar l’autonomia dels i de les joves.

El programa Mentora proveeix aquests equips d’una metodologia, tots els processos i les eines necessàries per a una implementació de qualitat, i de suport i acompanyament a la posada en marxa dels Punts Mentora. Es facilita tant capacitació i eines de seguiment de les parelles i d’avaluació de la intervenció per als equips tècnics, com formació i materials de suport per les persones voluntàries.

Material utilitzat per presentar les parelles del punt Mentora a Martorell

El proper mes de febrer llançarem la crida de la segona edició del programa per incorporar nous equips tècnics compromesos amb la continuïtat educativa del seu jovent

Al llarg de gener s’acabaran de conèixer les parelles de municipis com Deltebre, Martorell, Mataró o l’Hospitalet, i el proper mes de febrer llançarem la crida de la segona edició del programa per incorporar nous equips tècnics. Actors de diferents poblacions, compromesos amb la continuïtat educativa del seu jovent, que estiguin interessats en impulsar el programa treballant en xarxa i amb la col·laboració de la seva ciutadania, que actuaran com a persones mentores, són convidats a l’acte de llançament del proper 23 de febrer.

Vols saber-ne més?