Els tallers d'Ombres de Colors contra l’abandonament arriben als instituts perquè els joves prenguin la veu

Notícies

Garantir el pas de l’ESO a la postobligatòria dels i les joves de Catalunya és un repte que cal perseguir per traçar millors camins i futurs compartits. Amb aquesta missió, els tallers d’Ombres de Colors volen arribar als instituts de la mà del programa Mentora i la cooperativa +Educació, posant a la disposició d'equips docents i agents educatius d’una eina que permet situar als joves com a part activa de les decisions que afecten el seu futur acadèmic.

Inspirats en en el tercer còmic d’Oriol Malet, la proposta de tallers situa la veu del jove al centre, deixant enrere els estigmes i mostrant la diversitat que hi ha rere els rostres de l’abandonament. Quins facetes de la vida dels joves afecten en les seves decisions de futur? Què els inquieta? Quins recursos tenen al seu abast?

Els joves viatges i endrecen les seves ombres i colors en eixos i temàtiques que afecten el seu benestar: l’autoestima, l’entorn social i familiar, els resultats acadèmics i els talents i interessos”, explica Oriol Roca, impulsor de la cooperativa +Educació, des d’on han dissenyat els tallers. La proposta utilitza una metodología lúdica i motivadora per disparar converses entre els adolescents, on puguin compartir les seves vivències en un espai on parlar sense complexes.

"Els tallers posen el focus en les ombres, com els neguits o inseguretats, i els colors, allò que ens fa reflotar per sortir del núvol del ''no m'agrada res'" - Laura López, Cooperativa +Educació

Una iniciativa perquè els joves prenguin la veu

Massa sovint les decisions educatives es prenen sense tenir en compte la perspectiva dels estudiants, qui sovint se senten pressionats pels resultats acadèmics o condicionats per l’entorn social i familiar. Per això, aquesta eina ofereix als joves la possibilitat d’obrir-se i compartir els seus sentiments, preocupacions i il·lusions, ajudant-los a explorar i superar les "ombres" que poden afectar el seu benestar i el seu futur educatiu, alhora que reconeixen els seus "colors": recursos i fortaleses personals que poden activar per seguir endavant.

Un programa complet, flexible i adaptat a les necessitats educatives

Els tallers s’estructuren en sis càpsules o activitats independents, cadascuna amb una durada aproximada d’entre una hora i 90 minuts. Una estructura modular que permet als centres educatius implementar-los com a itinerari complet o com a sessions puntuals, adaptant-se a les necessitats particulars de cada aula o grup d’estudiants.

Cada taller està dissenyat per promoure un aspecte clau de l’autoconeixement i l’orientació dels estudiants, combinant jocs, gimcanes i dinàmiques grupals.

"Tenir aquestes eines pot anar molt bé pels tutors i tutores per acabar d'orientar als alumnes als intituts" - Roger Llopart, doctor en Educació

Els 6 tallers d’'Ombres de Colors'

Cada taller d’Ombres de Colors utilitza diverses metodologies per tractar temàtiques com l’autoestima, el grup social o els talents personals i involucrar l’alumnat. Aquests són els sis tallers disponibles:

  1. Les ombres i els colors: Es tracta d’una introducció que ajuda els joves a identificar les seves principals preocupacions (ombres) i a explorar les seves capacitats i potencialitats (colors).
  2. Joves orientadores: En aquest taller, els estudiants es converteixen en orientadors dels seus propis companys, aprofitant la saviesa i els recursos que existeixen dins del mateix grup per resoldre problemes i encarar reptes.
  3. Com soc i com vull ser: Un espai dedicat a descobrir el talent personal, establir objectius de futur i promoure l’autoestima, explorant les competències personals de cada participant.
  4. El joc d’Ombres de Colors: En aquesta activitat lúdica, els joves treballen en equips per resoldre casos ficticis que representen problemàtiques juvenils, posant en pràctica la seva creativitat i habilitats de resolució de problemes.
  5. La força del grup: Mitjançant una gimcana, aquest taller destaca la importància del suport grupal per superar dificultats, fent que els estudiants s’enfrontin a reptes on la cooperació és essencial.
  6. Mirem el futur: Un taller final que anima els adolescents a reflexionar sobre els seus projectes i reptes futurs, abordant l’AEP com una problemàtica complexa que està estretament relacionada amb el seu entorn diari.
"Arran del còmic, es va veure que tenia molt sentit tenir una proposta pedagògica per provocar coverses amb el jovent" - Laura Cardús, Programa Mentora

Presentació i tast dels tallers al Hub Social

El passat 28 d’octubre els tallers d’Ombres de Colors es van presentar al Hub Social de Barcelona, en un esdeveniment que va comptar amb la participació d’equips docents i agents educatius interessats a conèixer i implementar aquesta eina en els seus centres, equipaments o grups de joves.

Els assistents van poder participar en tastets de les activitats, així com en un conversatori amb el creador del còmic, Oriol Malet, que va destacar la importància de fer que els joves se sentin part activa de les decisions que afecten el seu futur acadèmic.

Com es poden programar?

Els centres educatius i altres entitats interessades poden emplenar aquest formulari per demanar informació i contractar els tallers amb l’equip de la Cooperativa +Educació.

Amb els tallers d’Ombres de Colors, els docents i professionals de l’educació tenen a la seva disposició un recurs pràctic i flexible que ajuda els joves a posar en paraules les seves emocions i inquietuds, identificar les seves fortaleses i traçar camins cap a un futur educatiu amb més confiança i seguretat, sentint-se acompanyats pel seu grup d’iguals.

Contingut relacionat:

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar