Els tallers d'Ombres de Colors, una eina per abordar l'AEP escoltant la veu dels joves
24/10/2024
Massa sovint parlem de problemàtiques que afecten infants i joves sense comptar amb la seva participació i veu. Tenim les dades, el coneixement i la certesa que l’Abandonament Escolar Prematur (AEP) és un problema de país, sabem que passa arreu, fonamentalment en entorns socials més vulnerables.
També sabem que els joves que abandonen els estudis abans tenen menys opcions d’itineraris de vida satisfactoris i que el procés d’abandonament és complex i afecta diferents àmbits de les persones i els seus entorns. Intuïm i coneixem una gran part de les causes que provoquen aquests abandonaments i fins i tot podem pensar en solucions de tipus estructural que poden contribuir a la reducció d’aquestes xifres tan altes.
Ara bé, com se senten els joves davant aquesta problemàtica? Quines facetes de la seva vida els afecten en les seves decisions de futur? Què els neguiteja? Quina importància hi tenen el grup i els rols socials en aquesta mena de decisions? Com entomen la pressió pels resultats acadèmics? I sobretot, com fan front els neguits? Quins mecanismes de protecció utilitzen? Quins recursos tenen al seu abast per a complir amb els seus somnis?
Des del Programa Mentora i en el marc de l'estratègia Zero Abandonament, amb la cooperativa + Educació, hem creat els Tallers Ombres de Colors, basats en el còmic de l’Oriol Malet. Aquest recurs consisteix en sis tallers per a joves de 3r i 4rt d’ESO que funcionen tant de manera independent com en forma d’itinerari, amb l’objectiu de donar la veu i obrir debat entre adolescents per escoltar les seves vivències, postures i inquietuds.
"Amb aquesta eina els joves viatgen i endrecen les seves ombres i colors en eixos i temàtiques que afecten el benestar: l’autoestima, l’entorn social i familiar, els resultats acadèmics i els talents i interessos"
Els tallers estan pensats per desenvolupar-se en grups aula d’un màxim de 25-30 alumnes i es poden fer adaptacions per a grups més petits. Cadascun d’ells està plantejat per anar desgranant les ombres, com a neguits, problemàtiques o barreres que afavoreixen les possibilitats d’abandonament i també de poder descobrir colors, com a recursos, possibilitats i també habilitats o competències per fer front a les adversitats i seguir endavant. En aquestes activitats els joves viatgen i endrecen les seves ombres i colors en eixos i temàtiques que afecten el benestar dels protagonistes: l’autoestima, l’entorn social i familiar, els resultats acadèmics i els talents i interessos.
"Les preguntes i respostes es que generen amb els tallers són una eina amb un gran potencial per al treball educatiu i l’orientació"
Els tallers tenen un eix i un sentit si es fan tots. Si es tria l’itinerari sencer es recomana que es faci en ordre. També es pot fer cada taller de manera independent i, igualment, tenen sentit per si mateixos. L’ordre dels tallers, d’entre una hora i 90 minuts de durada, seria el següent:
Taller 1: Les ombres i els colors. Un taller que permet esberlar les primeres impressions al voltant d’allò que preocupa als participants i dibuixar possibles solucions o alternatives.
Taller 2: Joves orientadores. Els nostres companys i companyes són una font de recursos i saviesa. I si convertim els alumnes en orientadors?
Taller 3: Com soc i com vull ser. Per descobrir el nostre talent, enfocar reptes de futur i estar millor amb nosaltres mateixos. Parlem de competències.
Taller 4: El joc d’Ombres de colors. Un joc de taula en que els equips participants hauran de resoldre casos de joves amb les seves ombres i colors amb més perícia que els contrincants.
Taller 5: La força del grup. No estem soles per afrontar els moments difícils. Proposem una gimcana perquè el grup se sobreposi a les dificultats i als reptes.
Taller 6: Mirem el futur. L’abandonament escolar prematur no és un problema aïllat i està relacionat amb la quotidianitat d’allò que ens envolta. Parlem-ne i mirem al futur!
Durant aquest tercer trimestre del curs hem anat testejant les activitats en diferents centres educatius i la rebuda tant de l’alumnat com dels equips docents ha estat molt positiva. El recurs és motivador per a l’alumnat i les preguntes i respostes que s’hi generen una eina amb un gran potencial per al treball educatiu i l’orientació.
Descobreix com accedir als materials, les seves condicions i com contractar els tallers. Centres i municipis que no abandoneu, us esperem.