En l’anterior Anuari 2015 es va analitzar l’impacte de la crisi i de les retallades en el sistema educatiu a Catalunya, a partir de l’estadística oficial de despesa pública executada entre 2009 i 2013 per totes les administracions i en tots els cicles, des d’infantil fins a estudis universitaris. La inversió de tan sols el 2,8% del PIB en educació (2013) va ser el titular més destacat pels mitjans de comunicació i va saltar l’alarma i la preocupació social per un nivell relatiu tan baix de despesa pública educativa, del tot desajustada en relació amb el desenvolupament econòmic del país.
Aquesta nova contribució en l’Anuari 2016 respon a la formulació de propostes i mesures de canvi que orientin la inversió durant els anys postcrisi des d’una lectura global del sistema educatiu no universitari. Es tracta, per tant, d’un text propositiu pensat per obrir debat i contribuir a una nova agenda d’inversió i canvis en clau predistributiva, en què l’objectiu central sigui produir més equitat i afeblir la influència dels factors reproductors de la desigualtat educativa.
En primer lloc, s’exposen els diferents enfocaments a l’entorn de l’equitat educativa i la capacitat equalitzadora neta de l’escola, tot clarificant conceptes i significats del debat sempre obert al voltant d’aquesta qüestió.
En segon lloc, presentem els condicionants, les prioritats i les dianes de l’equitat educativa pensades per a Catalunya, fixant com a grans objectius la reducció de l’abandonament prematur i superar la segregació escolar.
En tercer lloc, formulem mesures de canvi de tipus predistributiu per fer afeblir la influència dels factors socials externs en els resultats i les trajectòries. Per últim, s’exposen també mesures de canvi intern del sistema que afecten el currículum, l’estructura del sistema, l’organització de l’aula, les repeticions, la gestió de districtes educatius, les beques i el finançament equitatiu de centres basat en necessitats. La interacció entre les mesures externes i internes aquí enunciades reforçarien l’equitat neta del sistema que seria comprovable si es fessin estudis pilot experimentals per generar evidència que orienti la presa de decisions.
Podeu consultar L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2016 complet aquí.