Orientacions per a una programació ajustada de l’oferta educativa municipal que eviti l’increment de la segregació escolar
- Pàgines 19
- Data 02/12/2020
Aquest document dona orientacions clau per incorporar criteris desegregadors en la programació de l’oferta educativa. Entre d’altres s’explica per què és una eina rellevant, quin marc normatiu i estratègic existeix actualment, i com es pot estimar i planificar una oferta ajustada.
El document es basa en casos d’èxit diversos ja existents en la planificació de l’oferta a escala municipal, en la recerca i en les propostes del Síndic de Greuges, que indiquen que la programació d’una oferta ajustada té conseqüències positives per la reducció de la segregació escolar.
Llegeix l'article 5 claus per programar una oferta educativa ajustada i reduir la segregació escolar
Catalunya té uns dels nivells de segregació escolar més alts d’Europa i alguns dels municipis porten anys empitjorant una situació ja de per sí molt alarmant. Fa més d’una dècada que la recerca i les experiències municipals d’èxit indiquen que reduir la segregació escolar és possible i que existeixen mesures bàsiques concretes per aconseguir-ho.
El marc normatiu actual i el Pacte Contra la Segregació Escolar donen marge pel desplegament de mesures efectives contra la segregació. La legislació actual referent a l’escolarització, els compromisos assumits amb la signatura del Pacte contra la Segregació Escolar, la creació de pactes municipals contra la segregació escolar i les orientacions procedents del Departament d’Educació empenyen els municipis a fer passos per posar fi al problema.
El moment de la programació de l’oferta educativa és una finestra d’oportunitat clara per reduir la segregació escolar. Sense una oferta de places ajustada al nombre d’alumnes, la resta de mesures referents a la distribució d’alumnat vulnerable, la gestió equilibrada de la matrícula viva o les estratègies d’acompanyament a les famílies perden molt efecte. De la mateixa manera que quan creix el nombre d’alumnes es creen noves places escolars, cal reduir-les si la previsió de nou alumnat disminueix.
No obstant això, molts municipis encara no han pres decisions per ajustar l’oferta de places escolars al nombre real d’alumnes. La necessitat d’ajustar-la s’anirà incrementant al llarg dels propers anys ja que les dades demogràfiques indiquen que la baixada de la natalitat s’està intensificant. Si no es prenen decisions al respecte, aquesta situació de sobreoferta incrementarà la segregació escolar.
Actualment, el 24,2% dels centres escolars a Catalunya tenen baixa demanda. Es tracta de centres que a la preinscripció no arriben a omplir el 75% de les places que oferten. Aquestes places que queden vacants als centres menys desitjats són susceptibles d’omplir-se amb alumnes vulnerables que arriben durant la matrícula viva, provocant una concentració de l’alumnat vulnerable a centres menys desitjats que ja eren de per sí complexos.
Per evitar aquesta situació, cal incorporar criteris desegregadors en la programació de l’oferta educativa, i ha de ser un objectiu bàsic per a les Taules Mixtes de planificació. Per fer servir la programació de l’oferta com a eina de reducció de la segregació escolar, cal portar a la Taula Mixta propostes de programació educativa que contemplin la demanda real de places a la preinscripció i permetin una distribució equilibrada de la matrícula viva posteriorment. La programació resultant a partir de les dades del padró i de les tendències de fluxos de matrícula viva han de donar resposta a les necessitats d’escolarització actuals.
Publicacions i vídeos
Contingut relacionat