qe0-copia-de-copia-de-fb_actes_896x1200.jpg
14/03/2024
17:30h - 20:00h

Feminisme contra la desinformació: desmuntant el sexisme dels entorns digitals!

Servei Educatiu del Baix Llobregat 5, C. Almogàvers, s/n - Edifici Roger de Llúria Veure mapa

Ets un docent, directiu, polític, familiar d'un estudiant, o membre d'una entitat del tercer sector i vols conèixer en quin estat està el debat de la regulació de la IA al nostre voltant, i quines implicacions educatives comporta?

Els entorns virtuals, com a nous espais de socialització on la infància i l’adolescència passa cada vegada més temps, poden tenir un fort impacte en el seu desenvolupament. L’accés a aquestes grans quantitats d’informació, algunes de dubtosa veracitat, també ha augmentat els potencials perills que això comporta: poc rigor informatiu, discursos d’odi i desinformació en són només alguns exemples. Aquest fet, unit a l’augment de la radicalització, juntament amb la polarització dels relats a mitjans de comunicació i xarxes socials està comportant, entre altres, el rebuig i la negació del feminisme entre els joves. En un món digital, és essencial dotar els estudiants amb habilitats per avaluar i interpretar la informació i dotar-los de pensament crític perquè esdevinguin autònoms en la cerca de la informació veraç, contrastada, de confiança i justa en termes socials. Aquesta formació no només fomenta la participació informada, sinó que també els protegeix contra la desinformació i els discursos d'odi. Ajuda a l’empoderament femení de les estudiants, proporcionant-les les eines necessàries per revertir la situació actual pel que fa a la bretxa digital de gènere. Els aprenentatges mediàtics informacionals no només redueixen les bretxes digitals, sinó que també contribueixen a construir una ciutadania informada, capacitada per resistir narratives falses i promoure una societat més equitativa.

17:15 h-17:30 h - Obrim portes i cafè de benvinguda

17:30 h-17:35 h - Benvingudes!

17:35 h-18:45 h - Diàleg exploratori: “Com impulsem el pensament crític a l'escola per aconseguir desmuntar els sexismes dels entorns digitals?”

Amb:

• Alba Tobella - Periodista i cofundadora de Verificat.
    • Anna Pazos - Escriptora, periodista i documentalista.
    • Marta Cambronero - Periodista, fent recerca sobre les pràctiques de resposta als discursos d'odi.

Moderat per:

• Coral Regí - Educadora i assessora en transformació educativa.

LA REPRODUCCIÓ EN LÍNIA FINALITZARÀ EN AQUEST MOMENT (els tallers no seran retransmesos)

18:45 h-19:45 h: Tastets d’experiències i tallers:

• Proposta 1 - Com acompanyar l'alumnat a identificar estereotips de gènere en els mitjans i els nous canals de comunicació?

Amb la María Casas i Lluís Rocas comprendrem la importància d’estar ben informades, i de saber què consumeixen i a qui consumeixen els i les joves, amb la finalitat de tenir recursos didàctics per treballar la igualtat de gènere a l’aula de forma crítica.

• Proposta 2 - El mirall deformat de TikTok. Com els missatges esbiaixats a TikTok poden influir en el comportament de l'alumnat?

La desinformació manipula la forma com veiem el món i reforça els estereotips i els discursos d’odi. Amb l'Alba Tobella, reflexionarem com el comportament de l’alumnat es pot veure determinat pels missatges esbiaixats a les xarxes socials, i què podem fer per prendre consciència amb ells i elles mateixes.

19:45 h - 20:00 h: Tancament i espai de treball en xarxa

Per escalfar motors, t'animem a llegir els següents articles, vinculats a la temàtica de l'Exploratori:

1. L'article d'opinió de Lorena Escandell, publicat al Diari de l'Educació, on es plantejava la qüestió de si la violència masclista era una qüestió massa estesa en la nostra quotidianitat, o de si era quelcom que podríem revertir, gràcies a un foment extens d'educació mediàtica al nostre sistema educatiu.
        2. En la línia d'incorporar espais de confiança mediàtica escolar, on promoure aprenentatges mediàtics informacionals, la jornada No m'ho empasso, va ser el tret de sortida del projecte Centres Desfake. Un projecte que busca transformar diferents centres de màxima complexitat de Catalunya convertint-los en centres que promouen aprenentatges avançats perquè els estudiants tinguin les eines necessàries per defensar-se de la desinformació, els discursos d'odi i les notícies falses. Centres Desfake és un projecte impulsat amb fons Next Generation (línia Impuls Digital del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya).

T’animem a difondre’ls, compartir les teves reflexions o simplement dir la teva a les xarxes amb l’etiqueta #EquitatDigital

I, si ets una docent que genera espais que van més enllà de la pròpia vocació cientificotecnològica en clau de gènere al centre per impulsar noves oportunitats educatives a infants i joves del teu voltant, et volem conèixer!

#NextGenerationEU #ngeucat

Feminisme contra la desinformació: desmuntant el sexisme dels entorns digitals!
          a

Equip