27/09/2023
17:30h - 19:30h

Com aprenem a (des) connectar?

C/ de Girona, 34 interior, 08010 Barcelona Veure mapa

Vivim una allau d’informació al voltant dels pros i contres de la presència de tecnologies digitals a les aules. Des de la suposada tornada al paper de les escoles sueques, a la prohibició dels mòbils a Holanda. De fet, cada cop hi ha més recerca que indica efectes negatius d’un ús excessiu de les tecnologies digitals, més enllà de les pantalles: en la salut física, mental i social, trastorns del son, fatiga ocular, mal d’esquena o depressió. Aquestes potencials problemàtiques són prou rellevants per a reivindicar la necessitat de més orientacions a la ciutadania en general, i als educadors en particular. Ara bé, adoptar posicionaments tecno-fòbics també pot ser un parany, ja que només experimentant des de la convivència quotidiana amb les tecnologies podrem construir-nos un bon criteri d’usos i valors. Es fa palès el neguit, raonable i previsible, de tota la comunitat educativa per saber com afrontar i gestionar l’exposició de l’alumnat a les xarxes i entorns digitals. Per això, des del projecte d’Equitat Digital, volem promoure usos de qualitat entre l’alumnat, fomentant un ús crític i creatiu de les tecnologies.

Amb aquest propòsit, des del Laboratori d’Oportunitats Educatives per l’Equitat Digital, et convidem a un nou Exploratori, on indagarem en el necessari equilibri entre la prudència tecnològica i l’alfabetització digital. Serà un espai en el qual abordarem el repte des de diverses perspectives: educativa, tecnològica i ètica. Però sobretot, on oferirem recursos i orientacions pràctiques, perquè qualsevol educador, família o persona interessada per l’educació provinent de qualsevol sector, pugui construir-se un criteri respecte a aquest repte, i fins i tot, posar en pràctica una primera experiència a la seva aula. Ho farem en comunitat, de la mà de professionals referents, inquietes i curioses. I, sobretot, t’animem a participar presencialment per gaudir de l’experiència completa amb els tallers.

I, sobretot, t’animem a participar presencialment per gaudir de l’experiència completa.

Programa de l’acte:

17:15 h-17:30 h - Obrim portes i cafè de benvinguda.

17:30 h-17:35 h - Benvingudes!

17:35 h-18:25 h - Diàleg exploratori: “Benestar digital: Entre la prohibició i la deixadesa. Com conviuen la tecnologia amb la desconnexió als centres educatius?”.

Amb:

Moderat per:

• Coral Regí - Educadora i assessora en transformació educativa.

LA REPRODUCCIÓ EN LÍNIA FINALITZARÀ EN AQUEST MOMENT (els tallers no seran retransmesos)

18:25 h-19:30 h: Tastets d’experiències i tallers (més informació d'aquí a poc temps):

• Proposta 1: I tu, ets digitalment responsable?

Amb l'Olga Armengol i la Marta Masoliver, de l'equip Món digital i educació de l'ICE de la UAB, descobriràs l'eina "I tu, ets digitalment responsable?" amb la qual reflexionaràs sobre el consum digital del nostre dia a dia. L'objectiu d'aquesta és promoure usos digitals més saludables, conscients, crítics i responsables mitjançant l'anàlisi de situacions que vinculen la tecnologia i el benestar digital.

• Proposta 2: Com detectar i prevenir situacions de risc en la xarxa? Para | Pensa | Connecta't

Amb Cibervoluntarios aprendràs a fomentar l'ús segur i saludable d'internet a través de programes d'intervenció educativa per tal que l'alumnat més jove navegui de manera segura i responsable, tot evitant possibles situacions de risc a la xarxa.

• Proposta 3: Com abordar un ús indiscriminat del mòbil i altres problemàtiques derivades de l'accés prematur a les xarxes socials des dels centres educatius?

Amb la comunitat de la plataforma Desconnect@'t reflexionaràs i t'emportaràs recomanacions sobre el lliurament del primer mòbil intel·ligent, l'accés d'infants i joves a les xarxes socials, i el modelatge docent i familiar quant a l'ús d'aquest dispositiu.

T’animem a compartir les teves reflexions personals o simplement dir-hi la teva a les xarxes amb l’etiqueta #EquitatDigital. I si ets una docent que ja està treballant la relació entre la digitalització i el benestar emocional de les estudiants al centre, et volem conèixer!

Vols saber-ne més?

• Assolir l'Equitat Digital és una missió compartida, on: docents, investigadores, tècnics municipals, emprenedores, bibliotecàries, activistes i alumnat, estan cridats a posar el seu granet de sorra.
  • Visitawww.equitatdigital.cat
  • Altres Actes relacionats:

Exploratori: intel·ligència autèntica

Festival per l'equitat digital. Com eduquem les tecnologies?

Com aprenem a (des) connectar?
C/ de Girona, 34 interior, 08010 Barcelona

Equip