vcx-copia-de-fb_actes_896x1200-2.jpg
21/02/2024
17:30h - 20:00h

Perill, material fràgil. La IA a l'educació: entre l'esperança i la distopia

Carrer de Maria Aurèlia Capmany i Farnés, 61, 17003 Girona Escola Politècnica Superior. Sala d’Actes de l’Edifici P1 Veure mapa

Ets un docent, directiu, polític, familiar d'un estudiant, o membre d'una entitat del tercer sector i vols conèixer en quin estat està el debat de la regulació de la IA al nostre voltant, i quines implicacions educatives comporta?

L’ús de la IA en l'educació planteja qüestions fonamentals sobre la privacitat, la transparència i l'equitat. Els pactes recents entorn les creacions dels primers marcs reguladors arreu del món són un bri d’esperança, però segurament no són suficients, ni plantegen criteris de màxims en termes d’equitat i justícia social. Des d'aquesta perspectiva, les polítiques digitals han de garantir la protecció exhaustiva de les dades dels menors i establir directrius clares sobre la transparència dels algorismes utilitzats per prendre decisions educatives. Filosòficament, la introducció de la IA en l'àmbit educatiu implica una reflexió profunda sobre la naturalesa de l'aprenentatge i el paper del mestre. Cal que les regulacions a implementar es basin en un enfocament equilibrat del seu ús a l’aula, integrant la tecnologia com a eina per potenciar, no substituir, el vincle entre mestres i estudiants. El seu ús pot ajudar en la presa de decisions per part dels docents, la personalització dels itineraris d’aprenentatge dels alumnes o en la reducció de moltes tasques operatives que copsen el temps que es podria dedicar en el seguiment i l’avaluació individual. A més, cal una legislació que abordi biaixos algorítmics potencials i asseguri que la IA no contribueixi a la creació o reforçament de desigualtats. En definitiva, les mesures polítiques han de ser guiades per una comprensió profunda de les implicacions ètiques i filosòfiques, assegurant que la implementació de la IA en l'educació estigui al servei de la justícia i l'equitat.

17:15 h-17:30 h - Obrim portes i cafè de benvinguda

17:30 h-17:35 h - Benvingudes!

17:35 h-18:45 h - Diàleg exploratori: “Com navegar entre la prudència i l’eufòria col·lectiva que genera l’ús de la IA?”

Amb:

Moderat per:

• Coral Regí - Educadora i assessora en transformació educativa.

LA REPRODUCCIÓ EN LÍNIA FINALITZARÀ EN AQUEST MOMENT (els tallers no seran retransmesos)

18:45 h-19:45 h: Tastets d’experiències i tallers (en construcció):

• Proposta 1 - Com fomentar el pensament crític i la cocreació assistida amb IA?

Amb en Christian Negre com portar a l'aula diverses activitats per introduir la IA a l'alumnat d'ESO tot desenvolupant el seu pensament crític i fomentant les competències interpersonals de col·laboració i cocreació entre l'alumnat.

• Proposta 2 - Com aprofitar el potencial de la IA per estimular l'entusiasme de l'alumnat?

En aquest taller, amb la Laura Ortiz descobriràs com la IA pot fomentar la motivació entre l'alumnat a l'hora d'aprendre. En aquest cas, ens centrarem en la creació d'un text narratiu i la seva estructura, on el fil conductor de la història estigui basat en algun conte popular. A partir d'aquí, entrarà en joc aquesta eina, per donar vida a les històries creades mitjançant diverses aplicacions.

• Proposta 3 - Com ensenyar a crear eines d'IA al teu alumnat?

Amb en Roger Codina aprendràs com funcionen els models d'IA, quines aplicacions tenen més enllà de les eines generatives i com podem ensenyar a l'alumnat a crear les seves pròpies eines. Tot des d'una mirada crítica per prendre consciència dels diversos aspectes ètics implícits en aquesta tecnologia.

19:45 h - 20:00 h: Tancament i espai de treball en xarxa

Per escalfar motors, compartim amb tu dos recursos:

1. Bateria de referències sobre la IA des d’una perspectiva educativa, crítica i equitativa de l’ús d’aquesta tecnologia.
      2. La guia “Els algorismes a examen”, on trobaràs un primer aterratge en aquest apassionant tema.

T’animem a difondre’ls, compartir les teves reflexions o simplement dir la teva a les xarxes amb l’etiqueta #EquitatDigital

I, si ets un docent que ja fa ús de la IA a l'aula, al centre per impulsar noves oportunitats educatives a infants i joves del teu voltant, et volem conèixer!

#NextGenerationEU #ngeucat

Perill, material fràgil. La IA a l'educació: entre l'esperança i la distopia