Activitats extraescolars contra la desigualtat: què podem fer des dels consistoris?

Sovint s'ha fet una lectura de les activitats extraescolars com un comodí per mares i pares que facilita la conciliació. Activitats que mantenien ocupats nens i nenes durant algun moment del dia allargant així la seva jornada, i de retruc, allargar la dels progenitors. Segurament, aquest és un dels motius pel qual des de les administracions no s'ha parat massa atenció a la seva revisió o promoció. No és fins fa pocs anys que aquesta percepció ha anat canviant i s’ha vist el potencial d’aquest espai com a temps educatiu no lectiu.

Els nens i nenes que participen en activitats extraescolars adquireixen o milloren competències bàsiques com la creativitat, el treball en equip, la constància, l'empatia, etc. També permet crear vincles més enllà dels establerts amb els companys i companyes de l'escola, conèixer gent nova i contextos diferents. Ocupar el temps fora de l'escola amb activitats enfocades a treballar hàbits, desenvolupar la creativitat, i participar en entorns dinàmics on s'estimula l'escolta i el diàleg, permet a aquests infants i joves equipar-se millor pel futur.

La recerca ha demostrat abastament els beneficis de les activitats que es donen fora de l’escola però no tots els infants i joves hi tenen el mateix accés. De fet, les activitats extraescolars són un terreny en el que es dona una forta desigualtat.

Millorar les oportunitats

Com dèiem, les investigacions recents assenyalen, no només beneficis en l'àmbit cognitiu i de desenvolupament de l'infant, si no que també millora substancialment la seva projecció futura: els infants que enriqueixen el seu temps lliure tenen més probabilitat de graduar-se, de fer estudis superiors i per tant, de millorar l'accés a llocs de treball qualificats. També assenyalen aquests estudis que participar en activitats extraescolars en edats complicades, redueix el comportament problemàtic, el consum de tabac, drogues o alcohol i fa disminuir l'absentisme escolar.

Així doncs, participar en activitats extraescolars es presenta com una molt bona estratègia per a afavorir l’èxit educatiu, sobretot per aquells infants i joves en situació més desafavorida. Cal treballar per reduir les desigualtats socials en l’accés a aquestes activitats, especialment, per aquesta població. Per fer-ho cal tenir en compte algunes circumstàncies. En primer lloc, que l'oferta sigui variada i atractiva, sobretot en aquelles edats on els infants i joves poden tendir cap a altres formes d'ocupar el seu temps i les famílies tinguin menys opcions d'orientar aquesta tria. En segon lloc, que siguin assumibles per l'economia familiar. També cal que aquestes activitats siguin de qualitat i estiguin enfocades a assolir determinats objectius. En aquesta infografia podeu veure algunes de les característiques que han de recollir aquestes activitats.

Mesures de política pública

Quin és el principal obstacle per les famílies per accedir a aquestes activitats? Majoritàriament l'econòmic, i és que les activitats extraescolars poden tenir un cost molt superior al que una família pot assumir en la seva despesa mensual. En aquelles llars on hi ha més d'un fill, la despesa es multiplica de forma exponencial.

Les activitats extraescolars són un àmbit que queda fora de les competències pròpies de l'escola, i tot que en molts centres existeix una clara implicació per part dels equips docents, la responsabilitat d'assegurar una oferta variada i l'accessibilitat a aquesta no correspon únicament als centres educatius. És, precisament, des dels consistoris municipals des d'on es pot treballar per promoure una xarxa enriquida de propostes i també des d'on es poden desplegar estratègies per finançar aquestes activitats i que ningú quedi fora del circuit per un tema econòmic.

En aquest article es recullen una bona pila de propostes i exemples de com s'afronta aquest repte, tant en administracions locals properes com en altres països.

També pot resultar inspirador conèixer les experiències que s'han acollit als pilotatges d'Educació360, un programa que pretén valorar i reconèixer els aprenentatges que es fan fora de l'aula i promoure l'educació a temps complet.

Enfortir la comunitat

Fomentar una xarxa d'activitats educatives extraescolars, no només és beneficiós pels infants i joves que hi participen, si no també pel mateix municipi. L'enxarxament d'aquestes activitats, la possibilitat que les famílies coneguin altres agents educatius ubicats en diferents espais del nostre barri, poble o ciutat, enforteix la xarxa local. Apoderar aquests agents i fer-los partícips de l'estratègia per promoure l'equitat educativa estreny els vincles dins la mateixa comunitat.

És important que el consistori entengui aquest repte com una oportunitat de millora de les desigualtats socials del seu municipi i que treballi de forma estratègica per assolir-ho.

Per ajudar-vos a saber en quin punt es troba el vostre municipi, hem desenvolupat una eina d'autodiagnòstic que us permetrà reflexionar sobre les iniciatives que ja dueu a terme o no, i com implementar-les i millorar-les. A través d'un qüestionari senzill podreu prendre la temperatura de la vostra població en matèria d'extraescolars i obtindreu un seguit de propostes per posar fil a l'agulla!

Si el teixit d'activitats extraescolars durant el curs o durant els períodes vacacionals ja era important abans de la pandèmia de la Covid, ara encara agafa més urgència. Cal anticipar les previsibles desigualtats que la crisi pugui comportar els mesos vinents i anys, i assegurar que els municipis poden sostenir una xarxa que impedeixi que les desigualtat entre la ciutadania augmentin de forma substancial.

Ens hi posem?

Notícies

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar