Així han arribat les 300 cartes de joves al Parlament: “Ningú se’n surt sol”
28/10/2025
Durant la Setmana Zero Abandonament, més de 300 joves d’arreu de Catalunya han escrit cartes als 135 diputats del Parlament per explicar què els dificulta continuar estudiant i què necessiten per fer-ho.
En un acte davant del Parlament, la Judit, l’Anna, l’Ainhoa i l’Eliel n’han lliurat una selecció a la Mesa i la Presidència. Demanen més beques, més orientació i més acompanyament. A les portes de la roda de premsa, Laura Tapiolas ha fet de fil conductor d’aquestes veus.
Per què aquestes cartes?
El 2024, més de 70.000 joves s’han vist empesos a deixar els estudis abans d’hora. A Catalunya, l'abandonament escolar prematur és del 13,7%, encara lluny de l’objectiu europeu del 9%, que països com Grècia, Itàlia o Portugal ja han aconseguit.
Darrere les xifres hi ha noms, cognoms i trajectòries que ens interpel·len com a país. Per això, aquesta setmana, joves de tot el territori han posat per escrit la seva experiència i les seves demandes: “Espero que algun dia l’institut sigui un lloc on tothom hi vulgui aprendre i no només on hi hagi d’anar”.
Aquestes frases, recollides de les cartes, revelen que abandonar no és una decisió individual: és la conseqüència d’un sistema que no garanteix igualtat de condicions per aprendre.
“Convivim molta família en pisos molt petits i no tenim espai ni calma per estudiar”
Què demanen els joves?
Les cartes comparteixen un diagnòstic comú. Cal reforçar les beques i ajudes reals, també per a costos indirectes (transport, materials, mobilitat); garantir una orientació personalitzada i informació clara sobre itineraris postobligatoris; més acompanyament emocional i figures de referència als centres; i assegurar les rutes de retorn i segones oportunitats accessibles a tot el territori.

Tot això, com afirma Rosalina Alcalde, directora de la Plataforma Zero Abanonament, necessita una política de país: “Necessitem un pla clar, una missió compartida —un país que no abandona— i coordinació real entre departaments: Educació, Joventut, Drets Socials, i els municipis. Els centres no viuen a l’aire: estan arrelats als barris, i cal actuar des del territori.” La directora de la Plataforma insisteix en tres fronts prioritaris:
- Millorar les dades per prevenir i detectar a temps l’alumnat en risc.
- Garantir beques suficients i justes, incloent-hi la mobilitat.
- Reforçar el suport personal i emocional: “Els nanos estan sols, i se senten sols. No podem permetre-ho.”
Ismael Palacín, director de la Fundació Bofill, hi insisteix: “Ja n’hi ha prou de dir als joves que si no estudien és perquè són ganduls. Per demanar esforç, el sistema ha de garantir suports i acompanyament”.
“No em va preguntar ningú si necessitava ajuda”
Una setmana que ha posat el país en marxa
La Setmana #ZeroAbandonament ha mobilitzat més de 70 municipis i 120 activitats: ajuntaments, centres, entitats i famílies han compartit solucions i propostes que ja funcionen. Aquesta entrega de cartes és un punt de final i nou punt de partida. Els joves demanen que el Parlament incorpori les seves propostes i impulsi un pla de país amb objectius, calendari, recursos i coordinació.

Com deia la Laura Tapiolas per tancar el directe: “Aquest problema estructural no es resoldrà amb mesures individuals. Calen polítiques valentes i una mirada de país, perquè l’abandonament escolar no és només l’abandonament d’un jove: és el de tots nosaltres”.
👉 Descobreix totes les veus, dades i propostes a zeroabandonament.cat i comparteix el moviment amb #ZeroAbandonament.