Beca + Secundària: respostes per lluitar contra la pobresa infantil

La manca d’oportunitats educatives impedeix que es trenqui el cercle hereditari de la pobresa, una precarietat que arrossega a viure de manera indigna a una generació rere altra sense que sembli que tingui aturador. Espanya torna a tenir el deshonrós honor de treure la pitjor nota de pobresa infantil de tota la Unió Europea. Així ho recull el darrer informe d’Unicef que acaba de publicar-se i que assegura que 20 milions d’infants (un de cada quatre) estan en risc de pobresa o exclusió social en els països de la UE. D’aquests nens, nenes i adolescents més de 2 milions viuen a l’estat espanyol i més de 400.000 a Catalunya. De fet, la darrera Enquesta de Condicions de Vida mostra un nou increment de la pobresa infantil, que afecta 1 de cada 3 nens i nenes catalanes. No tenir cobertes les necessitats més bàsiques impacta en cadascuna de les persones de la llar que es troba en situació de vulnerabilitat, però, sobretot, toca a la infància i a la seva capacitat d’accedir a una educació de qualitat i, de retruc, a les seves perspectives de tenir un futur esperançador.

No només és alarmant la taxa de pobresa infantil, ho és també la xifra d’abandonament escolar. A Catalunya, arriba al 14% (última del 2023) i és també un dels percentatges més alts de la Unió Europea, per sobre de la mitjana espanyola, que és del 13,6%, i de l’europea (9,6%). És en aquest context que el sistema de beques integral, que planteja la Fundació Bofill, i des d’una mirada del model d’educació 360, és una eina fonamental per garantir la igualtat d’oportunitats i abordar les desigualtats socioeconòmiques que perpetuen aquest cercle de la pobresa.

“El sistema de beques integral és una eina fonamental per abordar les desigualtats socioeconòmiques que perpetuen el cercle de la pobresa”.

Les entitats socials defensem que el plantejament de les beques de secundària ha d’anar més enllà de proporcionar un suport econòmic a l’alumnat en una situació de major vulnerabilitat. Ha de garantir una mirada holística que tingui en compte que l’infant és el titular del dret i que inclogui mesures com l’assignació econòmica modulable, un bon programa d’acompanyament i orientació (com la mentoria) i un accés àgil i senzill. D’aquesta manera, no només s’alleugeriria la càrrega financera de les famílies sinó que també s’incentivaria la continuïtat educativa.

És cabdal subratllar que el concepte de l'infant com a titular del dret implica que la prestació, com la beca + Secundària, ha d’anar dirigida a l’infant independentment dels comportaments o circumstàncies de la seva família. En el marc de la Convenció dels Drets de l'Infant, això significa que les polítiques i programes han de tenir en compte les necessitats i les perspectives dels nens i nenes, incloent-hi l'accés a una educació de qualitat independentment del context socioeconòmic de la seva família. A través d'aquest enfocament, es garanteix que cap infant sigui penalitzat per factors que es troben fora del seu control.

A l’hora de dissenyar aquest sistema, també considerem que caldria tenir en compte el fenomen del non take-up, és a dir, persones que, malgrat complir amb els requisits d’accés a una prestació social, no hi accedeixen per diverses raons, entre les quals, la falta d’informació, el desistiment o l’estigmatització. Per superar aquests obstacles, les organitzacions del tercer sector apostem per mesures com una identificació més efectiva de les persones beneficiàries, disposar d’una informació clara i accessible i establir requisits de sol·licitud ràpids i objectius, com assenyala un informe propi de la Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya.

“El plantejament de les beques de secundària ha d’anar més enllà de proporcionar un suport econòmic a l’alumnat en una situació de major vulnerabilitat, ha de garantir una mirada holística”.

Si l’administració pública assumeix el repte de desplegar aquesta proposta de Beca + Secundària (com s’ha proposat al Govern dins el treball que s’està fent de l’Estratègia contra la Pobresa Infantil), creiem que aquest compromís reforçaria l’avenç cap a un sistema de garantia d’ingressos mínims real i efectiu per assegurar una vida digna i trencar amb el cicle de la pobresa. Per tant, invertir en un sistema de beques integral és invertir en el futur de Catalunya. Per això, cal que les administracions públiques facin un front comú per reduir l’abandonament escolar prematur i assolir l’objectiu europeu del 10%. Garantir la continuïtat educativa és un pas crucial cap a la construcció d'una societat més justa i equitativa.