Quina digitalització educativa volem? 7 reflexions per avançar cap a l’Equitat Digital

L'impacte tecnològic ha irromput amb força en tots els aspectes de la nostra vida, també als centres educatius, que es troben en plena transició digital. Una transició accelerada que ha fet aterrar milers d’equips digitals al nostre sistema educatiu, enmig de la preocupació en augment per la sobreexposició a les pantalles d’infants i adolescents.

L’educació ja interacciona amb les tecnologies emergents, però hem d’assegurar que la digitalització educativa és una font d’oportunitats per a tothom. Garantir l’accés i els equipaments és necessari, però sabem que no és suficient per revertir les desigualtats socioeducatives. Cal anar més enllà.

Des del Laboratori d’Equitat Digital hem generat espais per convidar a la reflexió, compartir i engegar iniciatives d’Equitat Digital, comptant amb la participació de més de 1.300 persones en 18 jornades a les 4 províncies de Catalunya. Experts, col·laboradors, entitats, institucions i ciutadania hem compartit més de 25 pràctiques, projectes d’intervenció i experiències educatives.

Hem abordat els reptes importants que tenim per davant i, per això, ara et convidem a tu a aprofundir en 7 debats per reflexionar sobre quina digitalització educativa volem.

1. La Intel·ligència Artificial a l’educació: entre l’esperança i la distopia

La privadesa, la desigualtat en la protecció de les dades personals, els perills dels usos i abusos potencials que planteja la tecnologia i el seu creixement voraç dels darrers anys són, sens dubte, “material fràgil”. Però també, evidencien la necessitat d’un diàleg urgent. Com naveguem entre la prudència i l’eufòria col·lectiva que genera l’ús de la IA?

2. Estratègies col·lectives que preserven la seguretat i el benestar infantil

Com podem avançar des de l’àmbit familiar i comunitari en el benestar digital d’infants i joves? Formar a les famílies implica aprendre a posar límits amb coherència, resistència i persistència davant la frustració dels més petits. Serà difícil aprofitar la potencialitat de les tecnologies emergents si ho fem sols: cal fer-ho en comunitat.

3. La veritat a un clic? Acompanyant la joventut en la detecció de mentides a internet

Com accedeixen els infants i adolescents a la informació? Quins impactes pot tenir la propagació de desinformació, les notícies falses i els discursos d’odi en els joves? Esbrinem quines eines i habilitats poden ajudar-los a distingir la informació correcta de les notícies falses, i com podem empoderar-los perquè participin en el debat públic i esdevinguin ciutadans digitals de ple dret.

4. La fi de les dades dels estudiants enteses com a negoci

L’aterratge de grans plataformes tecnològiques a les aules catalanes ha posat en dubte la privadesa i els drets dels estudiants. És el moment de canviar l’enfocament i fer servir les dades per posar l’alumne al centre. Com hem arribat a aquest punt? És possible canviar aquesta tendència i fer-les servir per millorar l’educació i no com a font de negoci?

Llegeix l’article

5. Pensament computacional i gènere: Què hi ha darrere d’educar enginyeres?

Les dones representen un 25% en els entorns laborals d’IA. Les vocacions no són “inevitables” ni sorgeixen per si mateixes, cal construir-ne el camí. I primer ha d’existir un context social en què això sembli possible. Com pot plantejar-se una nena o noia ser una enginyera, si no coneix cap dona que ho sigui?

6. Les Biblioteques escolars: Epicentres de coneixement i entorns de cultura digital

En un context en què només el 58% dels centres públics catalans disposen d’una biblioteca escolar, cridar també és reivindicar la recuperació de la biblioteca escolar com a epicentre del coneixement i pilar fonamental per l’aprenentatge lector i literari. Creiem que la biblioteca escolar ha de ser un espai que sigui aglutinador del centre, que incorpori la cultura digital i treballi totes les competències comunicatives.

7. Els reptes de la revolució educativa maker: Com invertim més enllà de les màquines?

Què vol dir que la cultura maker aterri a les aules? Què vol dir que ens doni aprenentatges més vivencials en clau de competències? Aprofundim en com podem fer una inversió en maquinaria creant un marc perquè sigui òptima, i garantint que va acompanyada d’un augment significatiu en els aprenentatges des de l’equitat.

📩 Subscriu-te al butlletí per estar al dia del debat educatiu!

* indicates required

Escriu-nos, pregunta'ns: Si tens alguna proposta, suma la teva veu a la millora educativa!