Els municipis, actors clau en l’orientació acadèmico-professional dels joves contra l'abandonament escolar prematur

• Quin ha de ser el paper dels municipis en l’orientació acadèmica i professional dels joves?

La jornada “La força dels municipis en l’orientació acadèmico-professional”, organitzada en el marc de la Plataforma Zero Abandonament de la Fundació Bofill, va reunir uns 200 experts, tècnics municipals i professionals de l’educació per compartir bones pràctiques i explorar noves estratègies per combatre l’abandonament escolar prematur.

Una jornada on es van presentar les principals conclusions de l’informe "Els ens locals com a agents orientadors", que destaquen la importància de la col·laboració entre administracions locals i centres educatius.

Els ens locals com a agents orientadors

Aquest informe, construït en el marc del projecte Xcelence-Escoles que Inspiren, desenvolupat per la Fundació Bertelsmann i inspirat en pràctiques internacionals, busca millorar els sistemes d’orientació en els centres educatius. Compta amb un catàleg per impulsar l'orientació acadèmico-professional als municipis, i els ajuntaments han tingut un paper clau per construir-lo.

Basat en el model de referència Xcelence, que estructura l’orientació en 10 claus de qualitat, el projecte té com a objectiu elevar l’orientació a un nivell estratègic dins dels centres: Fomenta una orientació integral i sistemàtica amb la col·laboració de l’equip directiu, l’equip orientador, els docents, les famílies, els professionals i els antics alumnes.

"Una orientació ben feta pot canviar la vida d'un estudiant”, Carles López

Quines van ser les idees clau?

1. La Importància de la coordinació local: Els municipis, com Vilafranca del Penedès i Lleida, van compartir experiències exitoses en l’orientació acadèmica i professional dels joves.
  2. Innovació en orientació: Projectes com "Terrassa Tria el teu futur" i "Programa Orienta’t" van mostrar com la innovació pot millorar l’accés a informació rellevant per als estudiants.
  3. Col·laboració inter-municipal: Es va destacar la necessitat de reforçar les xarxes de col·laboració entre diferents municipis per maximitzar l’impacte de les iniciatives d’orientació.

Municipis catalans comparteixen iniciatives d'orientació i igualtat d'oportunitats

L’esdeveniment va incloure tallers pràctics i espais de diàleg on els assistents van poder conèixer de primera mà iniciatives municipals inspiradores, van descobrir com treballen diverses consistoris i van poder intercanviar idees i desenvolupar noves col·laboracions, de la mà de tècnics d’Educació.

El projecte SOAC a Lleida, presentat per Cesc Jové, és un recurs per aconseguir la integració i igualtat d’oportunitats al llarg de la vida. A Terrassa, Javier Lacarcel, Carlos Pereira Blanco i Verònica Ruiz Ratia van exposar "Terrassa Tria el teu futur", una fira que aposta per un espai comú per l’orientació i l’ocupació. Montse Muñoz i Dolors Peñafiel van presentar el programa Orienta’t de Vilafranca del Penedès, que apropa el teixit empresarial als centres educatius. Finalment, Pepi Vázquez va parlar sobre la col·laboració entre l’administració local i els centres educatius a Viladecans, destacant la importància de treballar conjuntament en l’orientació.

"Abans anàvem sols, ara treballem en xarxa i això ens fa més forts”, Cesc Jové

Els participants de manera online van poder formar part d’un taller sobre ‘El model de ciutats orientadores “Guiding Cities”, a càrrec de Montse Oliveras, Psicòloga i orientadora professional, cofundadora de D’EP Institut i Educaweb i Gemma Latorre, directora de l'Àrea de Projectes Educatius i d'Orientació a DEP Institut.

Les intervencions de Clara Bassols, directora de la Fundació Bertelsmann, i Carles López, director de la seu de Catalunya de l'organització Empieza por Educar, van subratllar la importància de la col·laboració dels municipis i van posar èmfasi en la necessitat de crear una xarxa eficaç per combatre l'abandonament escolar.

"Necessitem un model d'orientació que sigui sostenible i que impliqui a tots els agents: famílies, escoles, empreses i institucions públiques”, Clara Bassols

En les seves paraules, la implicació local és clau per assolir l'objectiu de Zero Abandonament, assegurant així un futur millor per als joves de Catalunya.

Vols saber-ne més?