Igualada, o com acompanyar l'arribada de matrícula viva al teu municipi

Notícies

La capital de l’Anoia ha posat en marxa un servei d’acompanyament a les famílies nouvingudes amb l’objectiu de fer que l’escolarització dels seus fills i filles sigui el més fàcil possible

Els canvis de municipi no són mai un moment fàcil. Les noves dinàmiques, els dubtes i el procés d'adaptació generen dificultats, que s'incrementen si pensem en els infants. Arribar a una escola, en mig d'un curs, pot suposar un batzac per a la vida de molts menors en etapa educativa.

Per aquesta raó, les famílies que poden, esperen a l'inici de curs perquè els petits de la casa comencin la seva etapa al nou centre educatiu. Qui no ho pot fer, incorpora els seus fills a un grup, enmig de l'any acadèmic, el que es coneix com a matrícula viva.

L’Oficina Municipal d’Escolarització de l'Ajuntament d'Igualada ha posat en marxa un nou servei d'acompanyament per la matrícula viva

L’Oficina Municipal d’Escolarització de l'Ajuntament d'Igualada, que rep diàriament a les famílies nouvingudes amb menors en edat d'escolarització, ha posat en marxa un nou servei d'acompanyament per aquesta matrícula viva que aterra a la localitat. L'objectiu? Ajudar en els reptes que suposa començar en un nou centre. Ens ho explica la cap de servei del departament d'ensenyament del municipi, la Fina Vilarrúbias.

El naixement d’una idea

La Fina Villarrúbias agrupa a la matrícula viva en dos grans perfils. Per un costat trobem en "aquelles famílies catalanes que venen majoritàriament de l’àrea metropolitana i que s'apropen a Igualada cercant un habitatge més assequible, una feina o un altre tipus de vida". L'altre, el grup majoritari, "està compost per persones que normalment, són estrangeres que acaben d'arribar a Catalunya".

Aquest segon grup, en moltes ocasions presenta dificultats derivades de no conèixer la llengua i la manca de familiaritat amb els processos administratius. "Són famílies que s'apropen a l'ajuntament per fer tota mena de tràmits en el mateix dia. El padró, l'escolarització i la resta de serveis. Per a elles són uns mesos d'aterratge complexos, en què manquen referents”.

A l’Oficina d’Escolarització Municipal, sentien que amb una primera entrevista i l’ajut que allà els hi poden oferir es quedaven curts. “És comú veure com aquestes famílies, tornen més tard i el procés d’adaptació a l’escola dels infants no ha estat òptim”. Els problemes amb els pagaments o la no comprensió d’algunes normatives, generen dificultats afegides a la integració dels infants a les aules.

Per aquesta raó es va decidir apostar per la creació del nou servei d’acompanyament a la matrícula viva. En paraules de Vilarrúbias: “L’objectiu és substituir la xarxa que aquestes persones no tenen aquí. Oferir una persona per a fer consultes, expressar neguits i fer seguiment de l’adaptació dels menors a Igualada”.

“L’objectiu és substituir la xarxa que aquestes persones no tenen aquí. Oferir una persona per a fer consultes, expressar neguits i fer seguiment de l’adaptació dels menors a Igualada”

La posada en marxa

La idea ja havia nascut, ara el repte era aconseguir posar en marxa aquesta política pionera. “Va ser gràcies a una subvenció de la Diputació de Barcelona, vinculada a la innovació, que vàrem poder fer la passa.” Amb aquest recurs, Igualada va incorporar una educadora social a temps parcial, tres matins a la setmana i una tarda, per començar a fer camí.

El procés és simple: “Un cop que la família s’ha apropat l’Oficina Municipal d’Escolarització i s’ha recollit la informació, aquesta arriba a la unitat de detecció. És allà, amb persones expertes, que es decideix quins perfils han de ser atesos pel servei d’acompanyament.” Els criteris per triar són diversos, com ara el desconeixement de la llengua, les dificultats econòmiques, el dol migratori, la manca d’habitatge, els problemes de salut o el xoc cultural. 

Els criteris per triar les famílies ateses són diversos, com ara el desconeixement de la llengua, les dificultats econòmiques, el dol migratori, la manca d’habitatge, els problemes de salut o el xoc cultural.

"Una vegada s'ha informat a la família i al centre assignat de l'acompanyament de l'educador social, la tasca comença. La primera fase, la d'incorporació de l'alumnat al centre, és la més intensa. És en aquest moment on apareixen més dubtes i on es requereix més ajut per demanar beques, adquirir material o gestionar excursions i extraescolars".

Una vegada l'alumne/a ja ha entrat en dinàmica, comença la fase de seguiment. "Les famílies saben que poden fer servir aquest recurs com a referent al municipi. El contacte es manté al llarg dels mesos buscant el benestar de la família i l'estudiant. Si es detecta alguna incidència en el procés d'escolarització, el referent intervindrà, fent d'intermediari amb l'actor que pot solucionar la situació".

Les famílies saben que poden fer servir aquest recurs com a referent al municipi. El contacte es manté al llarg dels mesos buscant el benestar de la família i l'estudiant.

"Avui, després de més d'un any d'aplicació, podem dir que ha estat tot un èxit. L'acollida per part de les famílies beneficiàries del servei ha estat genial i des del primer moment s'ha valorat positivament", afirma la Fina Vilarrúbias. De les 311 matrícules vives que s'han incorporat al llarg del curs 2022-2023, 57 han format part d'aquest projecte. "Aporta molta tranquil·litat, a unes persones que estan vivint una etapa complicada. És una mesura clau per complementar l'aposta del municipi per l'escolarització equilibrada".

Per conèixer millor el servei d'acompanyament a la matrícula viva a Igualada:


Reptes de futur

Finalitzat el primer curs oferint aquest servei, l'equip d'educació de l'Ajuntament d'Igualada ha volgut fer balanç. "Pensem que ha estat un èxit, tot i que hi ha coses a repensar. L'objectiu ara no és només consolidar el servei, la idea seria ampliar-lo més temps. A més, en aquesta tasca la confiança és clau. Oferir més hores ens permetria consolidar el vincle entre les persones i el seu referent”.

La nostra protagonista destaca com, més enllà de l'acompanyament en el procés d'escolarització, aquest assessorament ha ajudat en: qüestions mèdiques, orientacions laborals a les famílies, la facilitació d'informació de l'entorn o les derivacions a altres serveis. Entre aquests es troba “un servei de gratuïtat del transport públic en els acompanyants d’infants vulnerables quan, per aconseguir un repartiment equilibrat de l’alumnat, hem d’assignar infants a centres educatius que són lluny del domicili”.

Lluitar contra la segregació escolar no és només una tasca de repartir infants de forma equilibrada. Hem de vetllar per la correcta integració en la dinàmica dels centres de tots els alumnes.

Per concloure, hem volgut demanar a la Fina Vilarrúbias, què li diria a un municipi que s’està plantejant posar en marxa un servei d’acompanyament a la matrícula viva. “Els recomanaria que ho provin i ells mateixos veuran com es fidelitzen les famílies als centres i com s’aconsegueix l’augment de l’èxit escolar”. I és que lluitar contra la segregació escolar no és només una tasca de repartir infants de forma equilibrada. Hem de vetllar per la correcta integració en la dinàmica dels centres de tots els alumnes. Només així assolirem municipis amb major cohesió social i un sistema educatiu millor.


Si vols seguir llegint:

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar