"El sistema educatiu és racista"
17/04/2025

La Plataforma Zero Abandonament i la Càtedra d’Anàlisi i Acció Antiracista de la UdG posen el focus en com la incorporació de la perspectiva antiracista en les polítiques educatives i municipals pot ser clau per reduir l’abandonament escolar prematur
"El sistema educatiu és racista. Mestres i professors tendim a posar-nos a la defensiva quan sentim aquesta frase, però ho hem d'assumir. Hem d'entendre com és el sistema, que hem estat educats en aquest sistema, i que el reproduïm. I un cop ho assumim, podem avançar." Amb aquesta contundència es va expressar la directora de l'escola La Farga de Salt Natàlia Nadal a la jornada 'Combatre l'Abandonament Escolar des de l’Antiracisme' organitzada per la Plataforma Zero Abandonament i la Càtedra d’Anàlisi i Acció Antiracista de la Universitat de Girona (UdG) el 21 de març.
"Hem d'avançar cap a un canvi de mirada: és molt diferent educar contra el racisme que introduir una mirada antiracista a la nostra feina", Natàlia Nadal
La intervenció de Nadal va anar precedida de la de testimonis d'allò més punyents que corroboraven la seva asseveració. Hatim Azahri, de Joves Units de Poble Sec, va exposar: "A l'escola i l'institut, que són els espais on hi hauria d'haver seguretat, no et trobes segur. El professorat, en comptes de motivar-me, m'ha limitat. Al meu institut, a tercer d'ESO es feia una espècie de 'neteja': s'agafava a les famílies i se'ls deia que el seu fill no podia continuar estudiant aquí. I la família s'ho creia, confiava en la seva paraula, i la meitat de la classe es buidava, perquè se n'anaven a fer Programes de Formació i Inserció (PFI). I a quart tornava a passar. Els professors directament deien: 'El batxillerat requereix de moltes hores, has de mirar altres coses.' Per això mateix molts vam mirar de fer mirar soldadura, absolutament convençuts que batxillerat no era per a nosaltres! No dubtes de la persona de referència que t'ha dit això."
La vivència exposada per Azahri corroborava també la tesi general de l’estudi 'De l'abandonament a les trajectòries d’expulsió: els processos de racialització des de l’àmbit educatiu': "No és abandonament dels estudis, sinó expulsió del sistema", va asseverar Irene González, co-autora de l'estudi. Azahri, dirigint-se a la comunitat educativa, sentenciava: "Professors, teniu molt de poder més enllà dels informes que feu. Cal reforçar l'alumnat amb missatges positius. Les persones de referència que són els tutors, han de reforçar els seus alumnes, que validin el que fan, no que els limitin."
La jornada va servir per donar el tret de sortida a la col·laboració que la Plataforma i la Càtedra realitzaran en matèria d'AEP, posant el focus en com la incorporació de la perspectiva antiracista en les polítiques educatives i municipals pot ser una eina clau per reduir l’abandonament escolar i construir una educació més inclusiva i equitativa. La discriminació estructural, la segregació escolar i els biaixos institucionals afecten especialment infants i joves racialitzats, però sovint no es tenen en compte com a factors determinants en l’AEP. En aquest context, l’adopció d’una mirada antiracista no és només una qüestió de justícia social, sinó una estratègia essencial per garantir que tots els infants tinguin les mateixes oportunitats educatives.
- Descarrega’t ‘De l'abandonament a les trajectòries d'expulsió escolar. Els processos de racialització en l'àmbit educatiu’
"El racisme és una projecció, i així no pots no estimar-me"
Miguel Jiménez, de la Fundació Secretariado Gitano, hi insistia: "Cal que els professors ens mirin individualment." Déguène Seck, de la Coordinadora d’Associacions Senegambianes de Catalunya, hi coincidia plenament: "El racisme és una projecció. I llavors tu no pots no estimar-me, no estimes la projecció que has fet de la meva persona. Sé com funciona la pràctica racista en el seu estat més primari."
Jiménez també va aprofitar l'acte per ressaltar la segregació escolar que pateix la comunitat gitana -"un de cada tres alumnes gitanos està escolaritzat en escoles gitanes"- i l'exclusió del sistema educatiu general, malgrat que precisament enguany fa 600 anys de l'arribada del poble gitano a la península: "La LOMLOE reconeix que no es parla de la història del poble gitano. I quan ho planteges a centres, hi ha qui et diu: 'Sí, i farem també el dia de la raça ària!'"
- Relacionat: “Els fills i filles de persones migrades som catalans, i el nostre fracàs és el fracàs de tots”
Davant de tots aquests testimonis, Mostafà Shaimi, de la Càtedra d’Anàlisi i Acció Antiracista, exposava a mode de paraigües: "La variable de racisme ha estat absent en l'anàlisi de l'AEP. Hi ha hagut una ceguera en termes racials, i ara tenim l'oportunitat de corregir-ho."
“Rebaixa d’expectatives ja d’entrada”
A la segona taula rodona, Salvador Lou, referent del servei de Noves Oportunitats Educatives de l'Ajuntament del Prat de Llobregat, insistia en la idea-marc de la jornada: "El racisme estructural és cert... fins que afecta a la nostra estructura!" Alhora, també va alertar contra les 'orientacions limitants' que pot emetre el professorat: "Existeix una rebaixa d'expectatives ja d'entrades, ja hi ha un encaixament cap a uns itineraris i cap a uns altres."
Núria Font, de l'Oficina Municipal d'Escolarització (OME) de l'Ajuntament de Manlleu, constatava que durant les preinscripcions escolars "hi ha moltes pors per saber amb qui conviurà el seu nen", alhora que es lamentava que "fer comunitat, avui en dia, és anar contra-corrent". Va reivindicar que "la interacció és el que ens enforteix", i Miguel Ángel Franconetti, de la Fundació Pere Closa, li donava la raó: "Cal reconèixer l'altre com un referent positiu."