Reus fa un pas endavant per equilibrar la seva xarxa escolar

Notícies

El rol dels regidors i regidores d’educació en la lluita contra la segregació escolar és fonamental. Els dirigents polítics municipals tenen l’oportunitat de posar el debat sobre la taula, marcar el full de ruta de desplegament d’actuacions i assegurar-se que els òrgans tècnics desenvolupen mesures que s’han mostrat efectives per reduir la segregació escolar.

En Daniel Recasens, regidor d’Educació a Reus, explica que ha situat la lluita contra la segregació escolar com a una de les seves prioritats. “El primer consell que em van donar és: recorda que tu fas la política i els tècnics fan de tècnics, però han d’existir connexions entre tots dos per poder transformar les coses”, explica el regidor.

Per abordar el problema de la segregació escolar és important que els polítics tinguin clars els conceptes: què és la segregació escolar, quins índex es fan servir... i que sàpiguen explicar en quina situació està el municipi davant de tots els actors i de la ciutadania.

Relacionat: Manlleu, 30 anys d’acords contra la segregació escolar

Fa uns anys Reus va encarregar una diagnosi per conèixer en profunditat què estava passant en la ciutat que els va permetre treballar amb les dades a la mà. Amb aquesta informació en profunditat, la segregació escolar va passar a ser una de les línies de treball clau a l’Ajuntament juntament amb l’Educació 360. “A tot arreu expliquem la importància d’aquests dos eixos de treball”, explica el Daniel Recasens, que remarca la importància de construir un relat i que el regidor porti aquest missatge a tots els espais possibles.

Un dels seus objectius és potenciar el paper de l’OME, que construeix les graelles amb la informació sobre tots els centres escolars, i de l’Ajuntament en els processos d’escolarització. “En moltes de les decisions no tenim l’última paraula, sinó que és el Departament qui decideix, però volem ser sempre un camí pel qual passin les decisions per poder tenir un impacte decisiu. Volem fer-nos indispensables”, defensa el regidor.

Una altra de les mesures que s’ha posat en marxa és fer la Comissió de Garanties el més àmplia i accessible possible cridant a tots els actors i adaptant els horaris per permetre a tothom assistir-hi. Per altra banda, els canvis d’Inspecció han estat una finestra d’oportunitat per l’Ajuntament per alinear-se amb el Departament. El regidor ha aprofitat aquest moment de relleu per reunir-se amb els nous inspectors i inspectores i explicar-los quina és la situació del municipi, on volen anar i quines eines desegregadores estan fent servir.

Relacionat: Llegeix el monogràfic Segregació escolar: quin és el problema i quines polítiques municipals funcionen?

En el marc d’aquest treball conjunt, s’està fent un esforç per construir un protocol de funcionament de la Comissió de Garanties. Les pràctiques desenvolupades fins al moment en aquest espai no estaven registrades per escrit i l’Ajuntament vol ratificar-les amb els nous membres de la Comissió de Garanties. Amb aquesta clarificació volen fer sostenible al llarg del temps el mètode de treball per aconseguir la reducció dels desequilibris entre centres escolars.

En aquest context de crisi, la pandèmia ha donat a Reus una oportunitat: fer trobades més constants amb tots els actors. Amb la generalització de les reunions telemàtiques, s’ha avançat cap a l’hàbit de fer trobades periòdiques amb les escoles, les AMPAS i altres àrees del consistori, uns espais que donen la possibilitat de situar i estendre els missatges clau de l’Ajuntament. Així mateix, s’ha creat una Comissió d’escolarització equilibrada en el marc del Consell escolar.

S’han implementat també mesures relatives a l’oferta de places i el mapa escolar. El curs passat Reus va arribar a un acord amb el Departament d’Educació per reduir l’oferta inicial de places a P3 a 23 per grup. “Aquesta mesura ens ha d’ajudar a distribuir millor la matrícula viva i preparar-nos per a la davallada demogràfica”, explica el regidor. A la secundària també hi ha noves mesures en marxa, com l’adscripció única per afavorir la barreja d’alumnes.

Aquest article forma part del monogràfic Segregació escolar: quin és el problema i quines polítiques municipals funcionen? Recull articles, orientacions i experiències per contribuir a reduir la segregació escolar a Catalunya. Consulta'l, descarrega la publicació i comparteix-lo!

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar