Què és una Escola 360?
19/12/2018
El passat 4 de desembre es va celebrar un seminari amb l’objectiu de definir les característiques d’un centre educatiu amb mirada 360. En última instància, aquest coneixement ens ha d’ajudar a llançar un nova crida a la participació de centres educatius per a resoldre el següent repte: connectar espais i temps educatius per generar més i millors oportunitats d’aprenentatge per l’alumnat. T’interessa?
Per a fer-ho vam reunir en un espai de treball col·laboratiu centres educatius que estan desenvolupant pràctiques prometedores d’educació 360, experts en educació a temps complet, representants de l’administració educativa local i impulsors de l’Aliança Educació 360 (FMRP, Diputació de Barcelona i la pròpia Fundació Jaume Bofill).
A tots ells els vam demanar 4 taques:
- Explorar, imaginar, proposar i desenvolupar aquelles pràctiques educatives que consideressin que realment fan que un centre educatiu tingui una mirada 360, és a dir, què és allò que fa una escola o institut 360 respecte a la resta?
- Construir conjuntament què significa ser un centre educatiu 360, d’una manera ambiciosa i profunda, però també aterrada i apropiable per qualsevol centre educatiu, tot fent-nos un seguit de preguntes: per què fa un tipus d’accions i no unes altres? Com fa aquestes accions? Amb qui les fa?
- Identificar iniciatives educatives ja existents que puguin esdevenir referents per centres que desitgin incorporar els principis de l’Educació 360.
- Generar coneixement per crear el marc de l’Educació 360 als centres educatius, fent-los protagonistes de l’aposta per l’aprenentatge connectat i la personalització a través de la propera Crida Centres Educatius 360.
Amb totes les seves aportacions vam acabar de perfilar els 3 eixos clau d’un centre educatiu 360, arribant a la conclusió compartida que una escola o institut 360 és aquell que millora les seves pràctiques educatives:
Connectant espais i temps lectius i no lectius:
- Integrant els temps i espais no lectius en el projecte educatiu de centre (PEC): espais d’acollida matinal, temps de migdia i tarda, reforç escolar, extraescolars i experiències d’estiu educador.
- Millorant o ampliant els temps educatius: reordenen el temps inclòs en la jornada escolar per optimitzar l’activitat lectiva, millorar-ne la qualitat pedagògica i potenciant l’aprenentatge de l’alumnat.
- Apostant per mesures i accions d’equitat que possibiliten que els infants i joves puguin assistir a activitats extra curriculars o extraescolars oferint oportunitats educatives després de l’escola.
Connectant el dins i fora escola promovent itineraris d'aprenentatge personalitzat:
- Dissenyant l’oferta educativa tenint en compte els interessos de l’alumnat i reconeixent els aprenentatges que es donen tant dins com fora del centre (Aprenentatge Servei, Treball Globalitzat – Proposta Externa, Microcredencials o insígnies, Itineraris socioeducatius, etc.)
- Creant mesures d’acompanyament que orienten a l’alumnat i a les seves famílies sobre les activitats del fora escola més adequades i adaptades a les motivacions i aprenentatges dels infants i joves.
Connectant l’activitat del centre educatiu amb l’entorn:
- Emmarcant el projecte educatiu del centre en els plans estratègics educatius locals (plans educatius d’entorn, plans de barri...).
- Establint accions que aposten per l’ús obert, social, educatiu i cultural dels espais i equipaments dels centres educatius: biblioteca escolar, patis oberts, escola de mares i pares, clubs, laboratoris, espais joves, etc., i aprofiten les sinergies i recursos educatius del territori (programes educatius locals, centres cívics, museus, etc.).
- Desenvolupant accions per tal que l’alumnat i les seves famílies participin en la vida comunitària i cultural de l’entorn.
- Coordinant i implicant en la pròpia tasca educativa als diversos agents educatius de la comunitat.
Volem agrair a totes i tots els professionals de l’educació vinculats a centres educatius de Catalunya, així com també amb persones referents en l’àmbit de l’administració educativa local i de les organitzacions que impulsen l’Aliança Educació 360, que van participar al seminari. Aquest és el grup de persones amb les que vam tenir el privilegi de comptar: Anna Comas (Escola La Maquinista), Jordi Collado (Escola Garbí Pere Vergés), David Atzet (SINS Cardener), Núria Sabaté (Escola Marià Fortuny), Alberto Esteban (Institut Escola Daniel Mangrané), Alba Sanagustín (Institut Escola Trinitat Nova), Marta del Campo (Institut Escola Sant Adrià de Besòs), Núria Aupí (Ajuntament de Palafrugell), Lluís Carol (Ajuntament de Barberà del Vallès), Rosa Pitarch (Ajuntament de Sant Cugat del Vallès), Lídia García i Noemí Creus (Diputació de Barcelona), Pilar Gargallo, Pilar Calçada i Albert Quintana (FMRP), Fathia Benhammou, Elena Sintes i Mireia Mas (Fundació Jaume Bofill), i Carles Barba i Núria Duñó (Aliança Educació 360).
Us convidem a seguir connectats a les novetats de la Crida Centres Educatius 360 i a dir la vostra a les xarxes amb l’etiqueta #CentresEducatius360.