Capdavanters al rànquing però a la cua en equitat: els alumnes catalans, els més desiguals en competències digitals per pobresa i origen
14/01/2025
- L’informe “La cara i la creu de les competències digitals a Catalunya” analitza els resultats de l’estudi ICILS i apunta quatre reptes que cal abordar al voltant del benestar digital, la desinformació, les oportunitats fora de l’escola i la qualitat d’ús i els aprenentatges vers els dispositius.
- Catalunya se situa al capdavant del rànquing estatal i en el top 3 internacional: els adolescents catalans lideren la competència digital amb 518 punts a l’informe ICILS, només per sota de Corea i la República Txeca.
- Tot i això, el 74% dels alumnes tenen un nivell mitjà-baix o baix de competència.
- Catalunya, però, també lidera el rànquing de les desigualtats: és la comunitat autònoma on s’observen majors diferències per nivell socioeconòmic i gènere i la segona per condició d'origen.
- Els adolescents vulnerables es troben en desavantatge davant el desenvolupament d’una competència transversal que pot facilitar múltiples aprenentatges o convertir-se una barrera per al creixement personal.
- Tot i que les noies obtenen millors puntuacions que els nois, això no es tradueix en majors oportunitats.
- A més, el risc per desinformació i els usos dels dispositius també preocupen: 3 de cada 4 no tenen les habilitats per afrontar la desinformació; 7 de cada 10 utilitzen diàriament els dispositius per activitats no acadèmiques; i els alumnes catalans són dels que menys desenvolupen hàbits segurs fora de l'escola.
L’alumnat català lidera la competència digital a l'Estat i es posiciona entre els millors a escala internacional. Tot i això, les desigualtats són significatives i afecten especialment els adolescents en situació de pobresa i d’origen estranger. La incorporació accelerada de la digitalització, tant a l’àmbit educatiu com a la vida quotidiana dels adolescents, planteja un escenari ple de reptes refermats pels resultats de l’estudi ICILS. Aquest escenari pot convertir el desenvolupament de les competències digitals en una oportunitat per tancar bretxes socials o, al contrari, agreujar les desigualtats existents. En definitiva, els resultats reflecteixen el que suposa un èxit fràgil que requereix ser consolidat per assegurar-ne l’impacte positiu: “No parlem només de tecnologia; parlem de justícia social, de democràcia i de garantir a cada alumne la possibilitat de brillar”, explica Héctor Gardó, director del Laboratori d’Equitat Digital.
Més del 74% de l’alumnat presenta habilitats digitals mitjanes o baixes, i només 3 de cada 100 assoleixen el màxim nivell de competència.
L’informe ‘’La cara i la creu de les competències digitals a Catalunya’’ analitza la realitat actual dels adolescents catalans en el desenvolupament de les competències digitals. A través d’una anàlisi detallada dels resultats, l’estudi posa de manifest les desigualtats que afecten l’alumnat i ofereix una reflexió crítica. Les conclusions i reptes que s’hi presenten són essencials per avançar cap a una educació digital responsable i equitativa. Tot plegat, amb l’objectiu de construir un model que mesuri l’èxit per la seva capacitat d’incloure tothom i garantir que ningú quedi enrere.
Els resultats són positius. Però, quin és el nivell real dels alumnes catalans?
Més del 74% de l’alumnat presenta habilitats digitals mitjanes o baixes, i només 3 de cada 100 assoleixen el màxim nivell de competència. A més, 3 de cada 4 adolescents no són capaços d’avaluar la fiabilitat de la informació que consumeixen. Pel que fa als usos dels dispositius digitals, molts els fan servir amb finalitats no acadèmiques dins l’escola, i aquest percentatge és encara més alt fora de l’àmbit escolar.
Alhora, es constaten desigualtats evidents entre els alumnes de famílies desafavorides i no desafavorides (77 punts de diferència), els adolescents d’origen immigrant i nadiu (fins a 43 punts de diferència) i entre nois i noies (25 punts de diferència), especialment en els nivells més baixos i més elevats de competència. Aquest conjunt de dades posa de manifest la fragilitat de l’èxit aconseguit i subratlla la necessitat d’impulsar canvis per garantir una educació digital més equitativa.
La pobresa i l’origen estranger són, avui dia, els principals factors que limiten el desenvolupament de les competències digitals entre els adolescents.
La pobresa, l’origen i el gènere, factors de desigualtat
La pobresa i l’origen estranger són, avui dia, els principals factors que limiten el desenvolupament de les competències digitals entre els adolescents. Catalunya destaca com el territori amb les majors desigualtats socioeconòmiques de l’Estat, el segon amb més desigualtats per condició d’origen, i un dels més desiguals a escala internacional. Un 35,6% més d’adolescents desafavorits i un 19,8% més d’adolescents d’origen estranger es troben als nivells més baixos de competència digital. Per contra, als nivells més elevats de competència, hi ha un 32% més d’adolescents de famílies afavorides i un 16,8% més de nadius.
Un altre factor de desigualtat destacat és el gènere. Les noies mostren una competència digital significativament superior a la dels nois, no només a Catalunya, sinó a tots els països analitzats en l’estudi. Tot i això, sorgeix una paradoxa preocupant:malgrat ser més competents, les noies continuen tenint menys oportunitats en els entorns digitals, una situació que cal abordar amb urgència.
Un futur digital més just?
L’informe assenyala que un futur més just passa per assegurar que la competència digital sigui una eina de creixement personal per a tots els adolescents, no un privilegi, i apunta algunes preguntes clau. Com podem fer que aquestes habilitats es converteixin en un motor i no en una barrera que accentuï desigualtats? Com impacten l’acompanyament familiar, les oportunitats fora de l’escola o la segregació escolar en l’amplificació d’aquestes desigualtats?
“La cara i creu de les competències digitals a Catalunya” no només analitza aquesta realitat, sinó que planteja propostes per garantir que les competències digitals esdevenen una oportunitat de futur per a tothom.
Es posa de manifest que una educació digital crítica, responsable i equitativa requereix no només accions puntuals, sinó una estratègia integral i, per això, s’hi destaquen 4 reptes a entomar per tal de capgirar la situació actual i garantir aquests aprenentatges a tot l’alumnat.
En definitiva, que per avançar cap a un futur digital més just és fonamental un abordatge des d’una mirada inclusiva i transversal. Per tant, “La cara i creu de les competències digitals a Catalunya” no només analitza aquesta realitat, sinó que planteja propostes per garantir que les competències digitals esdevenen una oportunitat de futur per a tothom i no deixar cap infant sol davant d’una pantalla.
- Descarrega’t ‘La cara i la creu de les competències digitals a Catalunya’