Aquesta guia explica una etapa concreta del desenvolupament infantil, la que va dels 6 als 12 anys i que, en el nostre país, coincideix amb l'anomenada educació primària, l'etapa d'educació obligatòria en què tots els infants estan plenament escolaritzats. Aquesta etapa de la vida dels infants, si tot va bé, no es caracteritza (com en les anteriors i la posterior) per cap conflicte evolutiu especialment rellevant. És l'etapa tranquil·la per definició. La família compta amb la col·laboració de l'escola i altres agents educatius per a l'atenció i educació dels fills i filles i, aquests, es van obrint a moltes possibilitats en tots els àmbits del desenvolupament humà.
Es pot dir que, entre aquestes edats, els pares poden “descansar” de conflictes passats, i comptar amb un infant que és progressivament capaç de moltes coses i els “estira” amb el seu desenvolupament a descobrir nous aprenentatges. Precisament, com que és una etapa tranquil·la del desenvolupament psicològic, és propici el treball sobre els hàbits, les destreses i els valors per mitjà dels costums i les rutines familiars. Els pares i mares, en prendre consciència de les enormes possibilitats que tenen en aquesta etapa de la vida, poden (i aquesta és una de les finalitats del programa “Créixer en família”) millorar les relacions entre els membres de la família, refermar afectes, polir rutines i, tot això, per incidir positivament en l'educació del seu fill o la seva filla.
En l'etapa anterior (de la petita infància) i en la posterior (de la pubertat i l'adolescència), els pares i mares ja tenen prou conflictes en la seva vida quotidiana amb els seus fills i filles i, a més, els han d’afrontar de forma immediata, per això es fa complicat actuar proactivament o preventivament. Durant la primària, els conflictes i enfrontaments són molt menors, i cal “aprofitar“ el temps per assentar moltes coses que esdevindran bàsiques per a l’adolescència.