x38-dp_centres-complexitat_mi600x740.jpg

Resum executiu: Millora educativa en entorns vulnerables. Com els centres de més complexitat afronten el repte dels resultats, l’avaluació i l’equitat

  • Pàgines 24
  • Data 23/06/2025

Resum executiu de les recerques "Millora educativa en entorns vulnerables" i "Escoles i professorat davant autonomia de centre".

Els centres d’alta i màxima complexitat a Catalunya es troben al cor del debat educatiu: amb més alumnat vulnerable, més mobilitat de professorat i menys recursos estables, han de garantir resultats, benestar i oportunitats educatives. L’informe recull, a partir d'una enquesta a 852 docents i 68 entrevistes en profunditat, la veu de docents i equips directius i aporta dades i propostes per entendre els reptes d’aquests centres i plantejar solucions que assegurin equitat i qualitat per a tot el sistema.

Per què és important?

  • Desigualtats enquistades: A Catalunya hi ha 730 centres d’alta i molt alta complexitat (un 24% del total), que concentren alumnat amb més dificultats d’aprenentatge i risc d’abandonament.

  • Inestabilitat de plantilles: Entre 2018 i 2023 s’ha substituït més de la meitat del professorat en aquests centres, dificultant la consolidació de projectes i la cohesió docent.

  • Pressió i falta de recursos: Tot i el seu compromís amb la innovació i la personalització, el professorat denuncia manca de temps, instruments d’avaluació útils i suport institucional per poder avançar.

Les dades que has de saber

  • 85% del professorat dels centres complexos vol plena autonomia per decidir mètodes d’ensenyament i criteris d’avaluació.

  • 53% de rotació del claustre en cinc anys als centres de màxima complexitat, una inestabilitat que afecta especialment l’alumnat.

  • 60% del professorat d’aquests centres veu difícil aprofitar les dades de competències per millorar l’ensenyament (enfront del 37,5% a la resta de centres).

Les propostes

L’informe identifica set mesures prioritàries per enfortir els centres més complexos:

  1. Incentius i formació per al professorat, amb reducció d’hores lectives i reconeixement professional.

  2. Menys càrrega docent i més temps per a la coordinació i la personalització de l’aprenentatge.

  3. Participació en xarxes d’intercanvi d’experiències i col·laboració territorial.

  4. Més suport de la inspecció educativa, amb ràtios reforçades per als centres més vulnerables.

  5. Finançament per fórmula, amb més recursos docents i professionals socioeducatius assignats segons necessitats reals.

  6. Increment de suport administratiu per alliberar temps de direccions i docents.

  7. Un nou marc d’avaluació útil i sostenible, amb proves diagnòstiques anuals i mostres representatives a les avaluacions nacionals i internacionals.

Autors

Equip implicat

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar