g5o-dossierpremsa_600x740.png

Dossier de premsa: Beca + Secundària. Un programa de beques contra l’abandonament escolar.

Beca + Secundària: Un programa de beques contra l’abandonament escolar

  • Pàgines 17
  • Data 13/02/2024

Beca + Secundària: Un programa de beques contra l’abandonament escolar

77.840 alumnes en risc de pobresa no reben cap beca a la secundària per prevenir l’abandonament escolar

  • El 14% dels joves abandona prematurament els estudis, un percentatge entre els més alts d’Europa que es multiplica per 4 entre els joves amb menys recursos econòmics.
  • L’any 2020, el 61% de l’alumnat de 19 anys que havia deixat els estudis ho havia fet durant l’ESO i principalment en acabar 4t d’ESO. Això demostra que la transició cap als ensenyaments postobligatoris és un moment crític per a l’abandonament prematur i cal acompanyar el jovent.
  • A Catalunya, la política de beques a l’estudi té un caràcter molt residual:  a) El curs 2020-2021, la inversió en beques representa un 3,4% del total de la despesa pública en educació, percentatge que ens situa a la cua dels països europeus. b) Al conjunt dels estudis no universitaris, el percentatge d’alumnat becat és del 16,9%, per sota de la mitjana espanyola (23,4%) i molt inferior al percentatge d’infants i joves en risc de pobresa (un 31,7% el 2022). c) Els països que inverteixen més en beques tenen menys desigualtats educatives i unes taxes d’abandonament més baixes que la resta.
  • L’any 2022 hi havia 106.161 alumnes entre 3r d’ESO i 2n de secundària postobligatòria en risc de pobresa i només 28.324 disposaven d’una beca de suport a l’estudi (beca MEFP). A més, la beca del Ministeri d’Educació i FP els atorga uns minsos 1.500€ anuals, que no cobreixen ni de bon tros el cost d’oportunitat de seguir estudiant.
  • És necessari un programa de beques que redueixi el percentatge de joves en risc de pobresa que, per desconeixement o per la complexitat burocràtica del procediment d’accés, no sol·liciten l’ajut: el fenomen non-take-up (NTU). Tot i que no disposem de dades ni d’anàlisis específiques sobre l’abast del non-take-up en l’àmbit educatiu, aquest fenomen fa que, per exemple, l’any 2021 ni el 6% de les persones pobres a Catalunya accedís a l’Ingrés Mínim Vital.

És el moment que Catalunya passi de no tenir una política pròpia de beques a situar-se entre els països amb models de beques més avançats

  • Catalunya no disposa d’un model propi de beca a la postobligatòria. No gestiona l’aportació que fa el Ministerio, ni n’incrementa la partida ni l’ajusta als llindars de pobresa propis.
  • El Govern espanyol va incrementar un 20% la partida de beques el 2023 i és previst que transfereixi a la Generalitat el seu programa de beques a la postobligatòria. Cal que el Govern català i el Departament d’Educació aprofitin la conjuntura per articular un programa de beques sòlid i ben dotat a l’educació secundària, que posi el focus en l’alumnat amb menys recursos, que té més risc d’abandonament prematur.

Presentem una proposta per avançar en una política de beques per l’equitat

Per saber-ne més:

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar