Equitat educativa també més enllà de l’escola

La participació en les activitats extraescolars o de lleure educatiu està altament condicionada pel nivell socioeconòmic de les famílies, la qual cosa reforça les desigualtats educatives i socials d’infants i adolescents. Malgrat que tots tenen dret a gaudir d’activitats educatives més enllà de l’escola, com a part d’una educació completa i connectada que es dona en múltiples espais i temps en un ecosistema educatiu connectat, 140.000 infants i adolescents no fan cap activitat extraescolar i el 60% dels infants i adolescents amb nivell socioeconòmic baix no fa cap activitat educativa durant l’estiu.

Diversos ajuntaments, entitats i centres han impulsat iniciatives locals per compensar aquestes desigualtats, però són encara dispars o inestables. La Generalitat ha d’apostar per una política d’educació a temps complet, que involucri diversos departaments i es desplegui a través de la col·laboració amb els municipis, per tal d’assegurar la participació en activitats educatives extraescolars i d’estiu accessibles, de qualitat, variades i de proximitat a tots els alumnes d’educació obligatòria.

Una política d'educació a temps complet

La legislatura de l’educació: Reptes i propostes per millorar l’equitat educativa, proposa garantir que tots els alumnes accedeixin a un mínim d’una activitat extraescolar setmanal al llarg del curs i dues setmanes de lleure educatiu a l’estiu, crear un fons de finançament per als municipis per establir beques o la gratuïtat d’activitats extraescolars i d’estiu als infants i adolescents amb dificultats socioeconòmiques. També garantir la qualitat educativa de les activitats amb un procés de certificació i mesures d’acompanyament tècnic i econòmic a les AFA i altres entitats proveïdores i gestores d’activitats. El document també assenyala la importància de la plena participació d’infants i joves amb discapacitat i altres necessitats educatives especials, a partir de mesures d’inclusió i suport, una oferta de casals d’estiu municipals durant totes les vacances i gratuïta per l’alumnat en risc de pobresa, així com ampliar el termini d'inscripció i d’adjudicació de beques perquè s’hi pugui accedir al llarg de tot l’estiu.

D’igual manera, es proposa incorporar un responsable d'educació a temps complet als centres educatius com a figura que vetlli per la funció de detecció, orientació i prescripció d’activitats i articuli la coordinació interna entre activitats lectives i no lectives, vinculant l’escola a l’ecosistema local, una revisió dels Projectes Educatius de Centre per incorporar-hi la visió d’educació a temps complet, assegurar l’ús social de les instal·lacions dels centres educatius públics més enllà de l’horari escolar, garantir la disponibilitat de menjador escolar i oferta de transport de tarda per a l’alumnat de territoris rurals dispersos i augmentar el finançament de la Generalitat a les escoles municipals de música i dansa, fins a cobrir un terç del cost d’aquests centres.

En aquest recull de publicacions hi trobareu articles per obtenir més informació sobre l'equitat educativa més enllà de l'escola. Consulteu-los i compartiu-los!