Mapes interactius: El cost de garantir el casal d’estiu a tots els infants vulnerables per municipi

Els casals d’estiu tenen un valor educatiu importantíssim, determinant per les trajectòries formatives i personals dels infants i adolescents. Són una de les propostes amb més tradició en el lleure educatiu, i esdevenen una oportunitat extraordinària per experimentar, sentir i compartir.

No obstant això, vora el 60% del infants i joves de famílies de baix nivell socioeconòmic no faran cap activitat de lleure d'estiu educativa durant les vacances escolars, tal com recull l’Enquesta de participació d’infants i adolescents a les activitats d’estiu. I el principal motiu de no participació entre les famílies amb menys recursos és el preu.

Per això, és urgent impulsar i generalitzar una política pública de país, que involucri ajuntaments i Generalitat i asseguri que cap infant es quedi sense lleure educatiu a l’estiu perquè la seva família no s’ho pot permetre.

Amb l’objectiu d’obrir el camí, Estiu Enriquit de l’Aliança Educació 360 ha elaborat l’eina Escenaris de Finançament de Casals d’Estiu amb què es determina el cost de finançar aquestes activitats als nens i nenes en situació de vulnerabilitat per cada municipi.

44,5 milions d’euros per dues setmanes de casal d’estiu: Quant costaria per municipi?

Amb la mitjana de diversos preus per dues setmanes de casal d’estiu amb menjador, s’estima un cost de 198€ per cada infant. Pel que fa al nombre d’infants, s’utilitzen quatre indicadors:

1. Nens i nenes en risc de pobresa moderada (60% de la mediana d'ingressos de l'Estat al 2020)
  2. Nens i nenes en risc de pobresa severa (40% de la mediana d'ingressos de l'Estat al 2020)
  3. Nens i nenes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) de tipus socioeconòmic.
  4. Nens i nenes en llars beneficiàries de la renda garantida ciutadana.

Amb aquestes dades, es calcula que caldrien 44,5 milions d’euros per pagar la participació a tots aquests infants (la meitat si es cobrissin només els infants en situació de pobresa severa).

Mapa: El cost de finançar als nens i nenes en risc de pobresa moderada

Mapa: El cost de finançar als nens i nenes en risc de pobresa severa

Mapa: El cost de finançar als nens i nenes amb NESE de tipus socioeconòmic

Mapa: El cost de finançar als nens i nenes en llars beneficiàries de la renda garantida ciutadana

Avancem cap una política de país per garantir el dret a l’educació durant l’estiu

El reconeixement i el consens sobre el valor del lleure educatiu, especialment durant l’estiu, és necessari però no suficient: cal avançar cap a la universalització d’aquestes activitats.

Això implica passar de l’accessibilitat econòmica mitjançant ajuts puntuals que depenen dels recursos desiguals de l’administració local a una política pública que consideri les activitats d’estiu com un servei públic i universal a l’abast de tots els infants per combatre les desigualtats educatives.

És imprescindible la reflexió i actuació conjuntes entre les diferents administracions públiques per garantir l’equitat educativa durant l’estiu, començant pel finançament de les oportunitats educatives als col·lectius més desfavorits.

📩 Subscriu-te al butlletí per estar al dia del debat educatiu!

* indicates required