imatge_0a_230x310_cat.jpg

Jornada: Agrupaments a l’aula i tutorització individual

Palau Macaya, Obra Social 'la Caixa' Veure mapa

NOVETAT: Oberta la inscripció per Streaming. Segueix l'acte en directe

Robert E. Slavin i altres experts aportaran evidències en les pràctiques de gestió de la diversitat a l’aula.

L’atenció a la diversitat de l’alumnat és part essencial dels processos d’aprenentatge que tenen lloc a escoles i instituts. Nens i nenes, nois i noies amb habilitats diverses, interessos, motivacions i expectatives diferents; però també alumnes amb recursos econòmics i educatius desiguals, de procedències diferents, amb discapacitats o determinats dèficits cognitius, entre altres. Tots ells són a l’aula i tots ells han de trobar a l’escola un espai d’aprenentatge i d’oportunitats.

Al llarg dels anys, administració, centres educatius i professorats i tercer sector han desenvolupat una àmplia gama d’estratègies i programes d’atenció a aquesta diversitat. Es pot gestionar, per exemple, fent agrupaments a les aules seguint criteris de diferenciació (iguals amb iguals) o d’heterogeneïtat (barreja de diversos). També els programes de tutorització o acompanyament individual són modalitats d’atenció a la diversitat de l’alumnat. A Catalunya tenim, per exemple, tutories compensatòries, programes de mentoria educativa o tutories entre iguals.

Ara bé, què sabem sobre l’efectivitat d’aquestes estratègies i pràctiques? Durant la jornada volem respondre aquests i altres interrogants, i volem fer-ho des de la perspectiva “què funciona”, cercant respostes basades en evidències rigoroses. Ens plantejarem:

- Quines estratègies i pràctiques d’atenció a la diversitat de l'alumnat funcionen millor i per a quins objectius i col·lectius? Quina és la millor manera d’agrupar l’alumnat a les aules? Els beneficis esperats es distribueixen equitativament entre tots els alumnes? Què sabem de l’eficàcia dels programes d’acompanyament individual?

- Quins impactes poden tenir sobre els diferents col·lectius d’alumnes que es troben a l’escola, i, en particular, sobre l’alumnat més vulnerable?

- Com orientem les pràctiques d’atenció a la diversitat de l’alumnat a les evidències per millorar els seus aprenentatges? Com podem potenciar els factors d’èxit de cada pràctica i estendre’n la seva aplicació a Catalunya? Quin paper juga l’administració local? I el Tercer Sector? I l’escola?

Amb aquest propòsit, s’obriran espais de debat i reflexió i comptarem amb la presència de Robert E. Slavin, un dels principals promotors del moviment “què funciona en educació” als Estats Units i arreu del món, i creador de la ‘Best Evidence Encyclopedia’. El professor Slavin és director del Center for Research and Reform in Education de la Universitat Johns Hopkins (EUA), director de l’Institute for Effective Education de la Universitat de York (Regne Unit), i fundador del programa Success for All als Estats Units.

8.30 - 9.00 h. Registre de participants

9.00 - 09.30 h. Sessió d'obertura

• Frederic Udina, president de l'Institut Català d'Avaluació de Polítiques Públiques
  • Mònica Nadal, directora de recerca de la Fundació Jaume Bofill

09.30 - 11.15 h. Sessió plenària. Què funciona en educació: Evidències per a la millora educativa

Moderadora: Mònica Nadal (Fundació Jaume Bofill)

Ponència central:

Què funciona en educació: una revolució tranquil·la

• Robert E. Slavin, director del Center for Research and Reform in Education, Johns Hopkins University

Evidències per a la millora de l’aprenentatge de l’alumnat

Quines estratègies d’agrupament milloren els resultats de l’alumnat?

• Gerard Ferrer, recercador de la Fundació Agnelli (Itàlia) i del Grup Interdisciplinar de Polítiques Educatives (Universitat de Barcelona)

Els programes de tutorització individual milloren els aprenentatges de l’alumnat desafavorit?

• Miquel Àngel Alegre, analista d’Ivàlua

11.15 - 11.45 h. Pausa-cafè

11.45 - 13.30 h. Sessió paral·lela 1 / Agrupaments a les aules: millors aprenentatges per a tothom

Conductor: César Coll (Universitat de Barcelona)

Intervinents:

• Robert E. Slavin (Center for Research and Reform in Education, Johns Hopkins University)
  • Jordi Serarols (Inspector d'educació)
  • Marta Buenaventura (Coordinació pedagògica i Servei d'orientació de l'Institut Anna Gironella de Mundet)
  • Josep Menéndez (Director adjunt de la Fundació Jesuïtes Educació)

Sessió paral·lela 2. Programes de tutorització individual: reptes des de l'escola i l'entorn

Conductora: Marta Comas (Consorci d'Educació de Barcelona)

Intervinents:

• Rita Grané (Coordinadora Mentoria Social)
  • Jordi Valldeoriola (Servei d'Educació del Consell Comarcal d'Osona)
  • Maite Oller (Mestra d'educació infantil i formadora de la Xarxa Llegim en Parella)
  • Albert Grau (Inspector d'educació)

13.30 - 14.00 h. Clausura

La cloenda de la jornada anirà a càrrec de:

- Joan Mateo i Andrés, secretari de Polítiques Educatives del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya

- Josep Ollé, director del Palau Macaya, Obra Social "la Caixa"

*Les intervencions en anglès comptaran amb servei de traducció simultània al català. Per l’auricular dret podeu escoltar una llengua i per l’auricular esquerre l’altra llengua.

La jornada s’adreça a totes aquelles persones i institucions vinculades al món educatiu i/o interessades en conèixer què funciona en l’àmbit de l’atenció a la diversitat de l’alumnat: administració educativa, equips directius i docents dels centres educatius, AMPAs, entitats de lleure educatiu, organitzacions del Tercer Sector, estudiants, etc.

La Fundació Jaume Bofill col·laborem amb Ivàlua per a la realització d’aquesta jornada i el projecte ‘Què funciona en educació?

Sentim comunicar-vos que l’aforament està complet i la inscripció tancada per l’assistència presencial. No obstant, podeu seguir totes les sessions en directe via streaming.

Inscriviu-vos a la retransmissió en directe de l’acte aquí. Accés lliure i gratuït.

El debat es podrà seguir via Twitter a través de @FundacioBofill i @Ivalua_Cat amb el hashtag #EduEvidències.

No arribes a l'hora al seminari online? Cap problema! Podràs recuperar el visionat aquí.

Us hi esperem!

Jornada: Agrupaments a l’aula i tutorització individual