jrk-imatge_programem_oportunitats_896x1200.png
08/05/2024
15:30h - 19:30h
>Afegir al calendari

Programem Oportunitats! El pensament computacional creatiu al servei de l’equitat

Hub Social, c/Girona 34, Interior, Barcelona Veure mapa

Et presentem una jornada de coneixement i intercanvi per promoure les oportunitats d’aprenentatge de la programació per a tots els infants. Un espai on desfarem mites sobre el Pensament Computacional i la programació, descobrirem la relació que té amb la creativitat, l’esperit crític i la igualtat d’oportunitats i aprendrem com dur-ho a la pràctica amb l'experiència de diferents agents que ja hi estan treballant.

Què sent un infant quan crea la seva primera línia de codi? 

Si ho heu viscut, ho sabreu. Experimenta una sensació de meravella, com si hagués descobert un truc de màgia. Se sent capaç de crear coses noves, d'enfrontar els problemes i trobar solucions innovadores. També pren consciència que l’entorn digital és flexible i que el pot qüestionar i transformar com vulgui. 

L'infant que aprèn a programar descobreix el seu potencial creatiu i es relaciona amb la tecnologia amb més confiança.

La programació és una eina poderosa que potencia el Pensament Computacional de manera creativa i ajuda desenvolupar moltes altres competències bàsiques, personals i relacionals. La programació és un llenguatge, i per tant ens permet comunicar-nos i expressar-nos de manera autèntica.

Malauradament, a Catalunya, no tots els infants i adolescents tenen opció d’aprendre’n. De fet, només el 5% de les activitats extraescolars són tecnològiques. Una oferta minsa i massa sovint no accessible per a les famílies en situació social i econòmica desfavorida. En l'horari lectiu, malgrat la gran inversió en materials feta els darrers anys, ens cal formar-nos més per treure'n profit i posar les màquines al servei del nostre propòsit educatiu. I si bé cada vegada són mes les escoles que desenvolupen projectes STEAM que la contemplen, som encara lluny d’un escenari en què la programació es treballi de manera transversal i interdisciplinària, entenent-la com un component més de les habilitats necessàries a desenvolupar durant la primària.

A més, en l’aprenentatge de la programació existeix de manera encara més accentuada que altres branques científiques i tecnològiques, un gran biaix de gènere. És imprescindible que les propostes que fem connectin amb els interessos i inquietuds de les noies i que els permetin incrementar la confiança en les seves capacitats. Que puguin adquirir eines avançades com la programació pot evitar que tinguin un paper principalment passiu i consumidor de continguts digitals que les exposa més als seus riscos (9 de cada 10 noies adolescents ha patit contingut discriminatori a internet (Font: PISA 2022)).

L’alfabetització del segle XXI passa també per dominar els llenguatges dels entorns digitals. 

En aquest context, defensem que l’aprenentatge de la programació i l'accés a activitats tecnològiques és una estratègia socioeducativa que promou una ciutadania digital crítica i creativa, que ha de ser possible més enllà de l'origen cultural, el gènere, la situació econòmica i altres factors de desigualtat.

Afortunadament, a Catalunya tenim una comunitat cada vegada més gran d'agents que comparteixen aquesta visió i que treballen per fer-la possible. Són ajuntaments, centres educatius, docents i ciutadania que, a títol individual o de manera organitzada han passat a l'acció i han impulsat propostes que ens serveixen de referents. 

A la jornada Programem Oportunitats coneixeràs experiències inspiradores que poden ser el detonant de canvis poderosos en la teva pràctica educativa, el teu municipi o la teva comunitat.

Tant si ets docent, com tècnic a l’administració, directiu, polític, familiar o membre d’una entitat del tercer sector i vols saber com impulsar oportunitats d’aprenentatge digital per a tots els infants, aquesta jornada està feta per tu(la participació en l'acte podrà ser certificada pels docents*.)


Si tu també vols programar oportunitats, inscriu-t'hi!


L'acte comptarà amb transmissió en línia per a la part de ponències i experiències. Després de la pausa es podrà gaudir de l'espai de tallers, que no es retransmetran.


PROGRAMA

15:30-15:45 - Obertura de portes i inscripció als tallers.

15:45-16:00 - Presentació de la Jornada.

16:00-16:30 -PONÈNCIES a càrrec de Frank Sabaté, mestre especialista en tecnologies i pioner de la introducció de l'ensenyament de la programació a l'educació i Jean J. Ryoo, directora de recerca del Projecte d'Equitat en Ciències de la Computació al UCLA Center X

16:30-17:00 - EXPERIÈNCIES: Impulsar oportunitats amb la tecnologia des de l'àmbit municipal, per part de diferents municipis que han fet una aposta per oferir espais i projectes col·laboratius de promoció de les eines digitals per a la millora social i educativa.

  • La Tecnòloga (Sant Boi de Llobregat)Programa de ciència i tecnologia per trencar la bretxa de gènere. Amb Laia Papiol, cap d'Igualtat i Cohesió Social de l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat.
  • Xarxa d'Innovació Educativa (Viladecans). Espai ciutadà per impulsar projectes innovadors amb tecnologies per a l’èxit escolar. Amb Clara Moreno, Tècnica d'innovació educativa de l'Ajuntament de Viladecans.
  • Canòdrom - Ateneu d'Innovació Digital i Democràtica (Barcelona). Tecnologies obertes, democràcia participativa i cultura digital, amb Núria Alonso, coordinadora de l''oficina tècnica del Canòdrom.
  • Citilab - Laboratori ciutadà per a la innovació social i digital (Cornellà de Llobregat). Amb Laia Sànchez, responsable del Col·laboratori, el programa del laboratori ciutadà de Cornellà de Llobregat.

17:00-17:30 - CODE CLUB, una comunitat global per fer arribar l'aprenentatge de la programació a tots els infants. Presentació de l'experiència pilot a escoles catalanes. Amb Agnès Pàmies, directora del programa Code Club a la Fundació Bofill.

17:30-17:50 - Pausa-cafè i distribució d'espais.

17:50-19:10 - TALLERS (inscripcions a l'inici de la Jornada, per ordre d'arribada, per garantir que tots els espais estan ben aprofitats. Disculpes anticipades als que arribareu més tard!) relacionats amb les següents temàtiques (provisional).

  • Trenquem la barrera de les pantalles i la visió. Descobreix com fer programació creativa inclusiva, sense ordinadors i adaptant-nos a diferents capacitats amb Scratch Jr. Tactile. En col·laboració amb Roger Olivella i Maria Seoane de Sistema Thead.
  • (Video)Jocs Crítics. Coneix com fomentar la perspectiva crítica i la creativitat d'infants i joves mitjançant la creació d'un videojoc. Una metodologia aplicable a qualsevol context i on les diferents habilitats són benvingudes i necessàries. En col·laboració amb Cristina Valero de CosiCosa
  • Per on començar? Imagina, programa i comparteix! Explora les diferents possiblitats del mon de la programació educativa i connecta amb ScratchEd Meetup Barcelona, una comunitat d'educadors amb inquietuds com les teves. En col·laboració amb Susanna Tuset, mestra, psicopedagoga i membre de l'equip de ScratchEd Meetup Barcelona.
  • Noies que milloren el mon. Aprèn com crear una aplicació mòbil que resol un problema social i potenciar alhora les competències i l'autoconfiança de nenes i noies adolescents. En col·laboració amb Technovation Girls Catalonia.

      19:10-19:30 - Cloenda i espai lliure per fer xarxa

      ---

      Aquest acte està finançat pel programa Impuls Digital, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), finançat per la Unió Europea - Next Generation EU, impulsat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.

      *La participació per part del professorat no universitari està reconeguda i podrà ser certificada. Per fer-ho, caldrà l’assistència presencial i la presentació del treball autònom addicional.

      ---

      Programem Oportunitats! El pensament computacional creatiu al servei de l’equitat
      a
      Hub Social, c/Girona 34, Interior, Barcelona

      Equip

      Equip implicat

      Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

      Acceptar