04/05/2022
17:00h - 19:00h

Quins recursos necessiten els centres educatius?

Per un finançament just i al servei de la millora de les oportunitats

L’educació a Catalunya necessita més recursos dels que rep actualment. Com a mostra, actualment la despesa pública en educació a Catalunya es troba al voltant del 3,6% del PIB, significativament per sota de la d’Espanya (4,3%) i de la del conjunt de la UE (4,7%).

Aquest infrafinançament afecta directament a les escoles i instituts, docents i equips directius, que no tenen els recursos suficients per fer la seva feina en les millors condicions possibles i garantir la millor educació per a tots els infants i joves. I perjudica, de manera més significativa, els centres que tenen més complexitat i necessiten més docents, suports intensius i diners per garantir la gratuïtat de les activitats complementàries, sortides i colònies a tots els alumnes.

Relacionat: Un finançament insuficient i poc equitatiu genera majors desigualtats

Catalunya necessita un nou model de finançament dels centres educatius que els garanteixi un increment de recursos, una distribució més equitativa d’aquests recursos i una gestió més autònoma, transparent i desburocatritzada.

Per tant, hem de començar preguntant-nos:

Quins recursos necessiten realment les escoles i els instituts per garantir les oportunitats educatives dels seus alumnes? Sabent que les necessitats dels centres són diversos, sovint desiguals: com haurien de distribuir-se i adaptar-se els recursos per tal d’ajustar-se a les realitats socials i educatives de cada centre i, d’aquesta manera, millorar les seves condicions d’escolarització?

En aquest acte compartirem experiències, punts de vista i solucions al voltant d’aquests interrogants i ho farem ho farem de la mà d’equips directius, professionals de l’educació i experts. Debatrem sobre la proposta d’un nou model de finançament per fórmula d’equitat, que té com a objectiu que tots els centres puguin disposar dels recursos que necessiten, adaptats a les seves particularitats i projectes educatius, i tenint molt en compte el seu nivell de vulnerabilitat.

17-17.10 h. Benvinguda

17.10-17.25 h. El finançament per fórmula d’equitat: una proposta per a Catalunya.
Presentació del Finançament per Fórmula, la fórmula de l’equitat.
Marcel Pagès (UdG).

17.25-17.45 h. Els beneficis d’un finançament per fórmula per als centres educatius i els seus alumnes.
Xavier Chavarria, President de l'European Forum on Educational Administration i professor de la UOC. Va ser Inspector en cap a Barcelona Ciutat.

Descarrega la presentació Quins recursos necessiten els centres educatius?

17.45-19 h. Taula rodona. Com adaptar els recursos a les necessitats dels centres?

• Núria Sabaté, directora de l’Escola Marià Fortuny de Reus.
  • Gemma Solé, Escola Sagrat Cor - Besòs.
  • Domi Viñas, directora de l’Institut escola El Til·ler
  • Albert Ramírez, inspector en cap a la Catalunya Central.
  • Xavier Bonal, catedràtic de Sociologia i director del grup de recerca GEPS-Globalització, Educació i Polítiques Socials de la UAB.
  • Modera: Miquel Àngel Alegre (Fundació Bofill)

Si vols saber-ne més:

Equip