El sistema de finançament actual dels centres educatius distribueix els recursos principalment sobre la base del nombre d’alumnes que tenen, i a partir d’aquí afegeix una dotació addicional de recursos als centres de major complexitat. Aquesta dotació addicional, que sobretot es tradueix en professorat, es troba molt per sota de les necessitats educatives d’aquests centres i dels seus alumnes. Per millorar el sistema educatiu i fer-lo més equitatiu cal més finançament, però també és imprescindible repartir els recursos per als centres d’una manera més justa, eficient i transparent.
Relacionat: Llegeix l’article FAQS: El finançament per fórmula, explicat
En aquest informe es presenta, s’avalua i es quantifica una proposta concreta de repartiment que reconegui que no tots els centres tenen les mateixes necessitats i que ajusti els recursos a aquestes necessitats, un autèntic sistema de «finançament per fórmula» basat en l’equitat.
Relacionat: Llegeix l'entrevista a Marcel Pagès, coautor de la proposta
El model de finançament proposat, elaborat per Marcel Pagès i Miquel Àngel Alegre, és l’aplicació a Catalunya d’un sistema conegut com a “finançament per fórmula”. Països com Finlàndia, Suècia, Països Baixos, Regne Unit o Canadà fa anys que l’apliquen, i és sinònim d’eina de bon govern, transparència i gestió eficient. De fet, la gran majoria de sistemes educatius de l’OCDE disposen d’un sistema de FxF on s’inclou algun factor d’equitat per sobredotar de recursos els centres més desafavorits.
Vols saber més sobre la proposta de finançament per fórmula per a Catalunya?