Els 5 passos per començar a definir un pla Zero Abandonament al teu municipi

Des de divendres 13 de setembre un grup de 15 municipis han iniciat un procés de co-creació i co-aprenentatge de plans locals contra l’abandonament escolar prematur (AEP), impulsats per la Plataforma Zero Abandonament. Gràcies al treball en equip i a l'intercanvi d'experiències, l’objectiu és poder oferir noves oportunitats als joves des dels municipis, amb estratègies educatives que s’adaptin a les necessitats del territori.

Un procés de co-creació que ha comptat amb 4 sessions de treball per examinar reptes específics, esbossar primeres idees i compartir enfocaments amb la participació de municipis referents com els casos d'Amposta, Viladecans, Santa Coloma de Gramenet o Badia del Vallès. Les sessions han comptat també amb la participació d'entitats del tercer sector i aquelles que treballen amb joves en risc d’AEP, com la Fundació Intermedia; Fundació Presme; Fundació Nous Cims; Casc-Mentora; Fundació Èxit.

Ets un municipi que vol unir-se a la missió Zero Abandonament?

Per estructurar el procés, s'han proposat cinc primers passos claus que els municipis han treballat al llarg de les sessions, i que ara volem compartir amb tu. Tots ells estan dissenyats per poder aprofitar aprenentatges d’experiències anteriors, identificar necessitats locals i construir aliances estratègiques.

Pas 1: Inspira't en experiències d'èxit

Aquest primer pas consisteix a estudiar experiències locals reeixides en la lluita contra l'abandonament escolar prematur (AEP). És important revisar què ha funcionat en altres municipis, recollint exemples i dades sobre polítiques efectives.

Aquesta fase ens permet conèixer metodologies i accions que es poden adaptar al context local, identificant patrons d'èxit i errors a evitar.

Pas 2: Identifica i reconeix les necessitats dels joves

Aquest segon pas implica una fase d'anàlisi i empatia amb la població juvenil en risc d'AEP.

Aquí s'identifiquen els perfils dels joves que es troben en risc o que ja han abandonat els estudis, prioritzant les seves necessitats a través de la recopilació de dades locals i la col·laboració amb agents educatius i socials. Aquesta empatia és crucial per definir actuacions adequades.

Pas 3: Defineix objectius estratègics

Amb les dades recollides, el tercer pas és establir objectius clars i específics que guiaran les accions del pla.

Es tracta de definir un objectiu general que englobarà les polítiques del municipi i objectius específics que s'abordaran de manera més operativa. Això permet garantir una planificació més precisa i coherent amb les necessitats locals.

Pas 4: Identifica els actius disponibles

En aquest punt es fa un mapa de recursos i aliances disponibles al territori. Es tracta de tenir en compte tots els recursos materials, humans, educatius i institucionals que puguin ajudar a executar les accions del pla.

Es crea un mapa d'aliances, identificant les entitats, serveis i altres agents amb els quals el municipi pot col·laborar.

Pas 5: Estableix una estratègia de corresponsabilitat

El darrer pas se centra en el treball en xarxa i la corresponsabilitat. Això inclou la creació d'aliances estables i la definició d'un model de governança clar que garanteixi la implementació del pla de forma transversal.

El treball en xarxa optimitza recursos i expertesa, fent el procés més sostenible i ampliant l'impacte de les accions a llarg termini.

• Vols sumar al Zero Abandonament? Visita zeroabandonament.cat o contacta a zeroabandonament@fundaciobofill.org

📩 Subscriu-te al butlletí per estar al dia del debat educatiu!

* indicates required