7 bibliomites de les biblioteques escolars

“En una biblioteca escolar s’ha de fer silenci” és una de les frases que potser hauràs sentit alguna vegada. Les biblioteques escolars (BE) han estat tradicionalment percebudes a través d’un seguit de mites. Percepcions que han limitat les mirades per entendre-les com a espais dinàmics i enriquidors, com a nodes de cultura o d’usos digitals i empoderadors per a tots els infants i joves.

Des de la Fundació Bofill, volem que les biblioteques escolars siguin el cor de les transformacions educatives actuals, per això hem impulsat BiblioTech. Volem donar resposta al repte de millorar-les, en clau d’equitat, i reimaginar-les en entorns on càpiguen l’amor per la lectura i el desenvolupament d’aprenentatges digitals i mediàtics.

És hora de transformar-les en centres vitals d’aprenentatge i nous descobriments i, per això, aquests són 7 bibliomites que hem de desmuntar:

1. Cal fer sempre SILENCI

Tradicionalment, la biblioteca escolar ha estat vista com un lloc on el silenci és imperatiu. No obstant, és molt més que això. Les biblioteques poden ser espais vius, dinàmics i inclusius, on la lectura, l’experimentació i la participació activa es fomenten constantment.

Superem el mite de la biblioteca com un lloc de silenci i transformem-la en el centre vital d’aprenentatge i descoberta del centre.

2. Només hi ha LLIBRES

La col·lecció de llibres és crucial, però la biblioteca ha de ser un espai multifuncional on s’ofereixi una varietat de recursos per potenciar la lectura, l’aprenentatge i la creativitat. Així, les biblioteques es poden convertir en entorns d’exploració amb materials audiovisuals, recursos digitals, jocs educatius, espais de treball en grup, activitats culturals i zones de creació.

Superem l’imaginari de la biblioteca on només hi ha llibres.

3. Els infants ja no gaudeixen de la LECTURA

Contràriament a aquest mite, la lectura pot ser gaudi i plaer per als infants quan es treballa de manera adequada. Les biblioteques escolars juguen un paper fonamental en estimular l’interès per la lectura a través de programes de mediació literària, clubs de lectura infantil i activitats d’animació lectora.

Superem els prejudicis sobre les noves generacions de lectors i transformem la biblioteca escolar com a motor per mantenir viu l’amor per la lectura entre els més joves.

4. És on anar a fer DEURES

Tot i que la biblioteca és un lloc adequat per a l’estudi i la realització de tasques escolars, també ofereix moltes altres oportunitats d’aprenentatge i creixement personal. És un espai on l’alumnat pot explorar diferents àrees d’interès, fomentar la curiositat i la recerca independent. Organitzem activitats d’aprenentatge social com clubs de ciència o tallers creatius per promoure la participació comunitària.

Superem la biblioteca com a lloc on anar a fer deures i transformem-la en un espai de descoberta i creixement personal.

5. És un espai de l’escola i per l’ESCOLA

La biblioteca escolar pot ser molt més que un recurs intern per a l’escola. Pot ser un centre de dinamització comunitària que involucri no només a l’alumnat i el professorat, sinó també a les famílies, exalumnes i altres membres de la comunitat educativa.

Superem les idees sobre l’espai i transformem la biblioteca en un entorn físic i virtual de dinamització oberta a tota la comunitat educativa.

6. Funciona per si SOLA

La biblioteca escolar requereix un lideratge actiu i un equip compromès per promoure la seva màxima utilització i impacte. Sense això, la biblioteca corre el risc de desaparèixer. Garantir que sigui un recurs vital dins de l’entorn educatiu implica la planificació d’activitats, la col·laboració amb altres agents educatius i culturals, i la participació activa de tots els implicats.

Superem la idea d’espai estàtic per transformar la biblioteca en un espai viu i rellevant.

7. És cosa del PASSAT

Les biblioteques escolars modernes han de ser una part integral del paisatge educatiu contemporani. Lluny de ser obsoletes, han de ser centres d’aprenentatge i innovació que ofereixin recursos actualitzats, fomentin la lectura i la recerca, i promoguin la curiositat i la creativitat. Així, les biblioteques escolars poden recuperar la seva rellevància i contribuir de manera significativa a l’educació dels alumnes.

Amb la proposta de Bibliotech, volem que les biblioteques escolars siguin una via centrada en les oportunitats educatives per garantir una educació equitativa i inclusiva. Reimaginem les biblioteques escolars i convertim-les en espais de descobriment, aprenentatge i creixement per a tota la comunitat educativa.

T’animem a posar en marxa la transformació de la teva BE: Consulta la Guia BiblioTech i t’acompanyarem en el disseny del teu projecte!

📩 Subscriu-te al butlletí per estar al dia del debat educatiu!

* indicates required

Escriu-nos, pregunta'ns: Si tens alguna proposta, suma la teva veu a la millora educativa!