Més enllà del suport acadèmic: Què vol dir acompanyar per prevenir l’abandonament escolar prematur?
10/12/2024
“Sabem que com et va a l’escola té molt a veure amb la teva situació social, i que això correlaciona amb l’abandonament escolar”. Així inaugurava Rosalina Alcalde, directora pel Zero Abandonament de la Fundació Bofill, l’acte organitzat amb la Fundació PRESME: “Acompanyament Integral i Prevenció de l’Abandonament Escolar: més enllà del suport acadèmic”.
Més de 200 persones es van trobar al Hub Social per compartir estratègies d’acompanyament a l’alumnat que garanteixin la seva continuïtat educativa. Una jornada que va posar al centre un concepte fonamental: l’abandonament escolar no és només una qüestió acadèmica. És una realitat que s’entrellaça amb factors socials, emocionals i familiars i que, per tant, requereix una mirada que abordi les necessitats dels joves més enllà de les aules.
“Cal actuar com més aviat millor i des d’una mirada humana. Quan parlem d’acompanyament integral parlem d’un acompanyament ètic, compromès, connectat amb la persona, continuat i amb un abordatge comunitari”, explicava Rosa Sellarès i Viola, Directora de la Fundació Presme. Sellarès va presentar el projecte Projecta’t, de la Fundació PRESME i el Consorci d’Educació de Barcelona, un programa de suport, personalitzat, amb un enfocament multidisciplinari, dirigit a estudiants de Batxillerat i Cicles Formatius.
"Quan parlem d’acompanyament integral parlem d’un acompanyament ètic, compromès, connectat amb la persona, continuat i amb un abordatge comunitari”
Les dades el fan un cas d’èxit: El 93% dels participants continua els seus estudis, i el 73% avança de curs. L’equip coordinador atribueix aquest èxit a l’atenció integral i a la combinació de suport acadèmic, competencial i emocional. El projecte il·lustra com una intervenció ben dissenyada pot transformar la trajectòria dels joves.
La jornada va comptar també amb l’espai d’Àgores de Connexió, que va permetre als participants establir sinergies i compartir metodologies que puguin ser replicades en altres territoris. En aquest espai, els assistents van conèixer els projectes Sírius, de la Fundació Idea i desenvolupat al municipi de Sabadell; Nox de la Fundació Main i l’Ajuntament de Polinyà; i Seguim. Quines claus comparteixen aquests projectes? Personalització, treball en xarxa i atenció emocional.
"Els projectes presentats comparteixen una prioritat: posar la persona al centre, entenent les circumstàncies particulars de cada jove i adaptant les accions a les seves necessitats"
5 aprenentatges reproduïbles per acompanyar des dels municipis
1. Acompanyament personalitzat i intensiu
Els projectes presentats comparteixen una prioritat: posar la persona al centre. Això significa establir una relació directa i propera amb cada jove, entenent les seves circumstàncies particulars i adaptant les accions a les seves necessitats.
Aquest acompanyament no es limita a l'àmbit acadèmic, sinó que s’estén a l’emocional i social. És aquest vincle de confiança el que motiva els joves a mantenir-se en el camí educatiu. Per exemple, en el projecte Sírius, els professionals treballen colze a colze amb els joves, oferint un suport constant que els permet superar barreres i sentir-se escoltats i valorats.
2. Treball en xarxa amb agents comunitaris
La clau de l’èxit és sumar esforços. La col·laboració entre escoles, famílies, serveis socials i entitats del territori permet oferir una resposta més completa i coordinada. Aquesta xarxa és essencial per detectar necessitats a temps, actuar amb coherència i assegurar que els recursos arribin allà on són més necessaris.
"L'atenció emocional no només elimina barreres, sinó que també empodera els joves perquè afrontin amb més seguretat els reptes de l’educació i de la vida"
3. Foment de l’ocupabilitat i l’experiència laboral
Un enfocament que connecta l’educació amb el món laboral pot incrementar la motivació dels joves per continuar formant-se, així com pot proporcionar-los eines pràctiques de cara al futur. Iniciatives com el projecte Nox han demostrat que introduir la dimensió laboral en el suport educatiu pot tenir un efecte molt positiu.
A través de tallers, pràctiques i formacions en competències professionals, els participants no només adquireixen habilitats, sinó que també guanyen confiança en si mateixos.
4. Implicació de les famílies en el procés educatiu
El suport de les famílies és fonamental per crear un entorn educatiu sòlid. Quan les famílies estan implicades, el compromís dels joves amb els seus estudis augmenta significativament.
Els projectes presentats han treballat activament per reforçar aquest vincle entre les famílies i els centres. Això implica oferir espais de diàleg, recursos d’acompanyament i eines que els ajudin a entendre millor com poden donar suport als seus fills. Aquesta col·laboració no només millora els resultats acadèmics, sinó que també enforteix la confiança i el sentit de comunitat.
Per aprofundir en els aprenentatges, recupera la jornada completa aquí.
5. Integració de la dimensió emocional i psicològica
L’aspecte emocional sovint una de les dimensions clau en les estratègies contra l’abandonament escolar. Especialment al projecte Sírius, on s’ofereix suport psicològic específic per ajudar els joves a gestionar l’ansietat, el desànim o altres dificultats emocionals que poden interferir en el seu rendiment acadèmic.
Aquesta atenció emocional no només elimina barreres, sinó que també empodera els joves perquè afrontin amb més seguretat els reptes de l’educació i de la vida. Es tracta d’ajudar-los a construir un estat emocional que afavoreix l’aprenentatge i la motivació a llarg termini.
- Relacionat: 3 municipis catalans que lideren la resposta col·laborativa a l’abandonament escolar prematur
Per aprofundir en els aprenentatges i les metodologies, pots recuperar el vídeo complet de la jornada aquí.
Si vols sumar al Zero Abandonament, pots visitar zeroabandonament.cat o contactar a zeroabandonament@fundaciobofill.org