Les competències clau de la mentoria social i la seva importància per a joves i adolescents
05/09/2024
La mentoria social és una eina molt eficaç per a un gran ventall de col·lectius. A partir de crear relacions basades en la confiança, permet treballar objectius concrets i, a la vegada, fomentar el desenvolupament social i personal de qui hi participa: connectant una persona voluntària que fa de mentora i referent d’una persona mentorada. Per això, molts dels projectes de mentoria social acompanyen moments de canvi vitals, com per exemple el tram final de l’educació secundària.
La importància de la mentoria en l'adolescència
L’adolescència és una etapa plena de reptes i de descobriments. Hi ha jovent que té la sort de comptar amb un entorn que els dóna suport en el seu creixement personal, però n'hi ha d'altres que no tenen aquesta ajuda. Aquí la mentoria social pot marcar la diferència i oferir-los un acompanyament que els ajudi a avançar en el desenvolupament de les seves competències.
- Article relacionat: La brúixola de la mentoria i els adolescents perduts entre l'escola i la vida
Una relació de creixement mutu
La mentoria social no només beneficia a les persones mentorades, sinó que permet l’aprenentatge mutu. L’acompanyament des de la igualtat, l'escolta i l'empatia també implica un procés de revisió i creixement personal de la persona voluntària que fa de mentora.
Per les persones mentores i mentorades, el reforç de les competències clau els dona recursos molt valuosos per altres àrees de la seva vida personal, educativa i laboral.
Per què posar el focus en les competències transversals?
Per tot això, des de la Coordinadora de Mentoria Social (CMS) hem volgut posar el focus en les competències transversals que desenvolupen tant les persones mentores com les mentorades, per tal de:
- Millorar la selecció de les persones participants. Coneixent les competències de cada participant, podem assegurar-nos que s’adeqüin als objectius de cada programa i també pensar quins perfils encaixen més per fer les parelles de mentoria. Per exemple, per una persona mentorada que li costi expressar-se i sigui tímida, serà millor que l’acompanyi una mentora amb habilitats comunicatives i que faciliti que el/la jove vagi agafant confiança mica en mica.
- Adaptar el suport a les persones participants. Identificant les competències de cada persona, les seves fortaleses i àrees de millora, podem ajudar-les proporcionant les eines i activitats adequades.
- Reforçar la qualitat i l’avaluació dels projectes. Fent seguiment del desenvolupament competencial de les persones participants, podem demostrar l’impacte positiu de la mentoria social. I també reconèixer el seu progrés amb certificacions quan s’escaigui.
La mentoria és sempre una relació basada en la confiança, per això, reforça l’empatia, la comunicació i l’assertivitat.
Quines competències transversals són clau en la mentoria social?
El 2023 a la CMS vam iniciar un procés participatiu per desenvolupar una Eina per Avaluar les Competències transversals que es reforcen gràcies a la mentoria social. Juntament amb un equip d’experts en la temàtica, persones mentores, mentorades, personal tècnic de projectes de mentoria social, personal educatiu i representants de l’Administració Pública vam identificar les competències clau en una relació de mentoria:
- Les competències d’identificació permeten interpretar una situació, entendre-la i així encarar-la. Una relació de mentoria està plena de converses significatives, on reflexionar sobre situacions viscudes i/o nous reptes a afrontar, per això, tant mentores com mentorades posen en pràctica l’Autoconeixement, la Disposició a l’aprenentatge i el Pensament analític
- Les competències de relació faciliten la connexió amb altres persones. La mentoria és sempre una relació basada en la confiança, per això, reforça l’Empatia, la Comunicació i l’Assertivitat. Totes elles necessàries per poder interactuar de forma respectuosa i cooperativa.
- Les competències d’afrontament ajuden a gestionar situacions diverses. Les mentores i mentorades es comprometen a participar respectant els límits i acords del programa, per això posen en pràctica la Responsabilitat, l’Organització i la Gestió emocional.
És important entendre que aquestes competències es desenvolupen de manera diferent en les persones mentores que en les mentorades, pel seu context i rol. Mentre que la persona mentora necessita tenir certes competències clau per poder acompanyar efectivament, la persona mentorada participa en un programa de mentoria justament per desenvolupar certes competències.
- Article relacionat: Mentoria contra l'abandonament: 7 veus sobre la importància de la mentoria socioeducativa
Reconèixer el desenvolupament de competències
Per les persones mentores i mentorades, el reforç de les competències clau els dona recursos molt valuosos per altres àrees de la seva vida personal, educativa i laboral. Per exemple, l’adolescent que practica, en el marc de la seva relació de mentoria, una forma de comunicació assertiva, es desenvolupa en un aspecte que pot servir-li per les seves altres relacions amb altres persones. El mateix pot passar amb altres competències essencials per desenvolupar-se, créixer i guanyar autonomia. I l’eina d’avaluació que estem creant permetrà observar de manera clara i objectiva si una persona ha desenvolupat aquestes competències durant la relació mentoria i, així, certificar-les.