Les famílies compten: polítiques locals adreçades a promoure les capacitats parentals i la implicació educativa

Cada infant té el dret a l’oportunitat de desenvolupar tot el seu potencial, sigui quin sigui el seu context. Així i tot, la recerca ens mostra que la situació socioeconòmica de la família i l’educació dels seus referents són predictors de les oportunitats que tindrà l’infant en el seu futur. Per això, és clau que hi hagi una aposta municipal forta que promogui polítiques holístiques i menys fragmentades per acompanyar a les famílies durant la criança i l’educació dels seus fills i filles.

“És clau que hi hagi una aposta municipal forta que promogui polítiques holístiques i menys fragmentades per acompanyar a les famílies durant la criança i l’educació dels seus fills i filles”

La cura dels infants ja s’inicia amb la gestació i es desenvolupa durant el període de criança, sovint de forma intuïtiva i principalment en el context familiar. Durant aquesta etapa tan clau pel desenvolupament dels infants, les famílies són novelles i sovint, vulnerables. Per això, en un marc on entenem que les famílies són un bé públic, totes les famílies necessiten suport i serveis al seu abast, que responguin a les seves necessitats i que els garanteixin recursos de capacitació per desenvolupar la funció de mare o pare, entès en un marc ampli.

Per aquest motiu destaquem la importància d’una aposta local pels programes de capacitació parental i d’accés a serveis de suport que donin resposta a les necessitats de les famílies en el context actua.

Relacionat: L'educació que t'acompanya: una agenda d'equitat per als municipis catalans 2023-2027

En l’àmbit municipal cal facilitar l’accés a diversitat d’oferta per acompanyar a totes les famílies, des d’Escoles Bressol, Espais Familiars, tallers, espais de criança, suport professional, facilitar l’accés a la cultura, l’esport, l’art, el lleure, la tecnologia, entre d’altres. I vetllar sobretot per l’equitat, pensant en les famílies que tenen una situació complexa, amb una xarxa reduïda de suport i amb ingressos insuficients per poder avançar. En aquest sentit, és important recordar que l’infant té dret a la protecció social, independentment de l’estructura legal de la seva família.

“Cal pensar en les famílies que tenen una situació complexa, amb una xarxa reduïda de suport i amb ingressos insuficients per poder avançar”

També caldrà tenir en compte que les necessitats de les famílies varien en funció del seu context i experiència personal, però també de l’edat dels seus fills i filles. Per això hi ha d’haver mesures d’acompanyament a la parentalitat positiva i responsiva a l’etapa d’infantil, primària i secundària vinculades a 3 eixos:

1. Acompanyament a la criança. Ofertes diverses individuals i en grup
  2. Programes d’acompanyament a competències claus, com pot ser la lectura, a través de l’escola, la biblioteca o altres entitats de la comunitat.
  3. Promoció de la participació en els contextos propers, com el centre educatiu o d’altres serveis del territori.
“Hi ha d’haver mesures d’acompanyament a la parentalitat positiva i responsiva en totes les etapes educatives”

Algunes mesures proposades per la Fundació Bofill, en el marc de l’Educació que t’acompanya, una agenda d’equitat per als municipis catalans 2023-2027, estan adreçades a poder fer aquest acompanyament a partir de les següents propostes (pp.14-16):

M E S U R A 3

Un programa de visites i atenció domiciliària i acompanyament socioeducatiu per a famílies vulnerables amb nadons. Aquests programes prioritzen les famílies amb més dificultats econòmiques i d’accés a una xarxa de suport estable.

És interessant destacar el SAID (Servei d’Atenció Domiciliària Infantil 0-3 anys), de l’àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social de la Diputació de Barcelona, que treballa en aquesta línia. Calen, però, recursos i flexibilitat per tal de poder atendre a les famílies amb prou temps per poder fer-ne un seguiment psicosocioeducatiu amb una freqüència i durada adaptades a les necessitats de les famílies i la situació que viuen els infants. També plantejar el seguiment després dels 3 anys, quan la situació ho requereixi.

M E S U R A 4

Un programa municipal de capacitació de pares i mares per esdevenir tutors de lectura dels seus infants, prioritzant entorns de més vulnerabilitat, per estrènyer el vincle entre pares i mares i fills i filles mentre es mobilitza la competència lectora, clau per al progrés educatiu.

La lectura és una de les competències claus que facilita el creixement de les persones i té un impacte directe en el desenvolupament cognitiu, permet l’accés a la informació i, per tant, a més oportunitats. Les evidències mostren com els infants de contextos més complexos, tenen menys oportunitats de desenvolupar la competència lectora, per això és important que des de la municipalitat es pugui promoure programes que acompanyin a les famílies, ja des d’un inici, a conèixer la importància de la lectura i viure experiències lectores que els permetin promoure-la a casa d’una manera senzilla i quotidiana.

M E S U R A 5

Un programa d’orientació educativa per a famílies amb fills en els centres de més complexitat, en col·laboració amb les AFAs.

Hauria de combinar accions de capacitació per a l’orientació dels fills i filles al llarg del seu procés d’escolarització amb formacions i informació sobre temes d’especial rellevància: hàbits d’estudi, sistema educatiu, coneixement de l’entorn, etc.

Seguint els principis claus per la garantia dels infants de la Unió Europea, qualsevol proposta per a les famílies hauria de vetllar per:

• Ser inclusiva, especialment per aquells infants que tenen més necessitats
        • Promoure un marc participatiu
        • Donar suport a les famílies de forma holística
        • Focalitzar en la promoció i la intervenció primerenca
        • Promoure una aproximació comunitària, on els recursos i el suport es troba en el veïnat.

Qualsevol mesura requereix un pressupost, per això és recomanable promoure serveis i prestacions econòmiques universals i d’altres focalitzades en aquelles famílies amb menys recursos, ja sigui de forma directa, però també indirecta a través dels professionals i serveis.

“Les famílies són les primeres educadores dels infants, però no poden, ni han d’educar a les criatures soles. El govern municipal és responsable de donar-los suport”

Per acabar, recordar que les famílies són les primeres educadores dels infants, però no poden, ni han d’educar a les criatures soles. Elles són un factor de protecció que contribueix a la cohesió i benestar social de la comunitat, per això el govern municipal és responsable de donar suport a les famílies i vetllar pels drets dels infants per tal de promoure un desenvolupament sa, oportunitats socioeducatives i benestar psicològic i emocional. Per fer-ho en un marc d’inversió social per promoure polítiques de suport a les famílies és important que es millori la coordinació de les polítiques entre les diferents administracions territorials, de forma que les accions siguin coordinades i puguin garantir un accés i impacte més ampli.

Per saber-ne més: