Mentoria i educació emocional: parlem-ne
10/01/2023
Sovint es fa difícil comprendre tot l’entrellat en el que estem vivint. Més enllà de la pandèmia, que està sent un bon sotrac, la nostra societat es caracteritza per ser força complexa.
Relacionat: Llegeix el monogràfic complet Mentoria perquè tot l’alumnat continuï estudiant
Sense entrar a fer una anàlisi de la realitat social, tota aquesta complexitat, juntament amb la rapidesa dels canvis i la manca d’expectatives clares de desenvolupament personal i professional, fan que una part important del nostre alumnat se senti desorientat.
La tendència actual de la societat a l’individualisme no ajuda a orientar l’alumnat en l’actual complexitat
Aquest fet pot ser compensat per la família o per una xarxa social implicada, que acompanya i sosté la incertesa d’aquest alumnat fins que troba el seu camí. Tot i això, la tendència actual de la societat a l’individualisme i a una configuració familiar més aviat reduïda, tampoc ajuda.
Relacionat: El dia 3 de març, t’esperem a la jornada Descobreix el potencial de la mentoria per continuar estudiant!
En aquest context, i en el marc dels Objectius de Desenvolupament Sostenible proposats per l’ONU, i en el seu objectiu 4 sobre l’educació, ens trobem amb tres grans reptes:
- Educació equitativa, i per tant personalització de l’educació, tot donant resposta a les necessitats de cada alumne, dins d’una escola inclusiva.
- Educació de qualitat, cercant l’excel·lència, és a dir, aconseguir el màxim desenvolupament de les capacitats de tot el nostre alumnat.
- Educació al llarg de la vida. Acompanyament i formació al llarg de la vida per tal de que les persones es puguin adaptar a les necessitats de canvi continuat que comporta la nostra societat.
És en aquest marc on pren rellevància l’acompanyament. Les persones necessitem d’altres persones, necessitem referents per créixer i per desenvolupar-nos. L’orientació, la tutoria, el counseling, la mentoria, el coaching o altres eines tenen una finalitat d’acompanyament en el creixement i el canvi de la persona. Fa relativament poc temps que existeixen, però són disciplines que han vingut per quedar-se.
Avui parlem de la mentoria
La mentoria es pot definir de moltes maneres, però essencialment, és una conversa, un diàleg, una relació, entre un mentor, que té un posicionament d’expert, i un mentorat que vol aprendre o millorar. Per tant, estem situats en un context orientat als canvis i a la millora. Consisteix en ajudar a les persones a que desenvolupin les seves capacitats, que ja existeixen però que no saben que existeixen, i les converteixin en competències.
La mentoria és una conversa, un diàleg, una relació
Hi ha múltiples evidències científiques que avalen la seva eficàcia, però perquè un programa de mentoria sigui útil i aporti els beneficis esperats cal que contempli, com a mínim, els següents aspectes:
- Vincle emocional. Una de les eines claus de la mentoria és la construcció d’un vincle emocional entre el mentor i el mentorat, que aporti confiança i seguretat al mentorat a l’hora d’afrontar els canvis que se li proposin.
- Competència emocional. La mentoria cerca el benestar emocional del mentorat, en el nostre cas de l’alumnat, i per assolir aquesta fita cal que el mentor possibiliti un procés d’educació emocional del mentorat. Des del GROP s’ha desenvolupat un model concret d’educació emocional que en essència el que es busca és el desenvolupament de les competències emocionals, que s’han configurat en les següents:
- Consciència emocional. Coneixement i reconeixement de les emocions, pròpies i de l’altre.
- Regulació emocional. Saber entendre d’on venen, i saber que es pot, o cal fer, amb elles.
- Autonomia emocional. Construir un autoconcepte que sigui coherent i potenciador de la resiliència de la persona.
- Competència social. Crear xarxa amb els altres, aprendre a interactuar i a trobar l’equilibri entre el donar i rebre.
- Competències per a la vida i el benestar. Què es fa per assolir més i millors nivells de benestar.
És important que el mentor tingui un bon desenvolupament d’aquestes competències i que se li faciliti formació que l’ajudi en el seu desenvolupament.
- Compromís. Cal que s’estableixi un compromís clar entre el mentor i el mentorat. Concretar la durada del temps del procés (té un inici i un tancament), espai de trobades, horaris, i definir quines expectatives es tenen en l’acabar el procés. Podríem estar parlant d’un contracte més o menys formal.
- Posicionament del mentor. Una característica del mentoratge és que el mentor té un posicionament d’expert, d’especialista, de persona experimentada. No és una relació d’amics. És una relació on el mentor té una autoritat, per la seva experiència i coneixement, que el mentorat ha de poder reconèixer.
- Mirada apreciativa. Un aspecte fonamental pels bons resultats del procés de mentoria és la mirada apreciativa que ha de tenir el mentor. Tothom té coses bones, útils, funcionals, però cal buscar-les. Cal fer una indagació apreciativa del nostre mentorat, cal saber esbrinar el que està fent bé, i posar-ho en valor, i cal saber allò que li cal millorar, i definir els reptes de canvi que se li proposen i que siguin assolibles i sostenibles. Cal cercar les narratives limitants i ajudar-lo a construir narratives potenciadores del seu creixement.
Dins de qualsevol formació de mentoria cal tenir present l’educació emocional del mateix mentor
És difícil explicar el que implica la mentoria en unes poques paraules. Quan decideixes que vols acompanyar les persones en el seu creixement cal tenir present que amb el voluntarisme no n’hi ha prou, cal ser un mentor suficientment bo, i això donaria molt per parlar, molt.
Però el que destacaria és que dins de qualsevol formació de mentoria cal tenir present l’educació emocional del mateix mentor per tal que pugui treballar l’educació emocional del mentorat, tenint present que aquesta ha de ser un procés d’aprenentatge competencial.
Vols saber-ne més?
- Llegeix el recull d’articles Mentoria perquè tot l’alumnat continuï estudiant
- El rol de l’educació en la promoció de la salut: una mirada des de l’equitat i el benestar
- “Quan més a gust m’he sentit a l’institut és quan més hi he après”
- Són efectius els programes d’educació socioemocional com a eina per millorar les competències de l’alumnat?
- Decàleg de les emocions: 5+5 propostes per treballar el benestar emocional