Un pla per a un sistema educatiu inclusiu, resilient, de qualitat i de futur

Notícies
  • Aquest 2021 es conformarà un nou Parlament a Catalunya, i és el moment per establir un acord transversal que garanteixi accions fermes i continuades d’actualització del sistema educatiu els pròxims deu anys, més enllà dels canvis de govern.

Fa quatre anys, la Fundació Bofill i CATESCO (aleshores Unescocat-Centre UNESCO de Catalunya) vam impulsar l’aliança Escola Nova 21, junt amb altres institucions i amb escoles i instituts, per catalitzar la voluntat de canvi educatiu i l’objectiu de qualitat establert a la Declaració d’Incheon en una acció de 3 cursos que generés un moviment sense retorn que fes possible una educació de qualitat per a tothom.

Escola Nova 21 es va proposar tres grans objectius: (1) Actualitzar què entén la nostra societat per “educació de qualitat”, i crear una presa de consciència social i un consens ampli sobre la necessitat, la urgència i la direcció de la transformació educativa, perquè esdevingui política pública. (2) Posar en marxa accions de transformació educativa d’un ampli nombre d’escoles i instituts, de la mà de centres educatius que ja hi estan treballant i que contribueixen a fer-la possible. I (3) posar en valor el treball de moltes escoles i docents que estan duent a terme aquesta actualització, i generalitzar i desenvolupar cooperativament procediments i eines que facin possible la transformació de totes les escoles i instituts.

Abans de la pandèmia, Catalunya ja es trobava en un moment d’emergència educativa, perquè el sistema arrossega mancances importants des de fa anys: dèficit pressupostari, baixa equitat, la dificultat pedagògica de fer efectiu el desenvolupament integral de cada nen i nena amb aprenentatges personalitzats, competencials i globalitzats, o la feble incorporació de les noves tecnologies en la normalitat escolar. Al mateix temps, hi ha una comunitat de docents molt compromesa i que s’ha mobilitzat fortament per dur a terme aquesta actualització, més encara en temps de pandèmia. Però això no és sostenible des del voluntarisme i el sobreesforç dels professionals: cal suport sistemàtic als docents i capacitació per fer el canvi possible. Ja no es pot demanar més esforç a mestres i professors, ara calen més recursos, desburocratització i reformes estructurals.

Les desigualtats educatives i socials que està generant la pandèmia segueixen creixent, i no ens podem permetre que el sistema educatiu en surti més debilitat. Com va dir aquest agost el secretari general de Nacions Unides: “Cal fer passes audaces per crear sistemes educatius inclusius, resilients i de qualitat, adequats per al futur”. Per això, més enllà de les accions pilot de transformació que ja ha fet el Departament, hem de prendre consciència que cal impulsar canvis més ambiciosos i a més velocitat si es vol haver transformat el conjunt del sistema educatiu l’any 2030. És necessari un pla amb fites i mesures concretes per fer creïble i sostenible el canvi.

L’avaluació del programa Escola Nova 21 evidencia l’alt impacte que van tenir les accions de canvi intensiu als 30 centres de la mostra representativa, així com la influència en l’orientació cap al canvi de les xarxes que van articular mig miler de centres. Al mateix temps, conclou que sense una estratègia concreta i ambiciosa per transformar el sistema educatiu, l’actualització del conjunt del sistema no es produirà. Per això, tenim el convenciment que es poden planificar accions d’actualització per al conjunt del sistema que superin l’abast limitat dels pilots. El coneixement i procediments generats amb l’experiència d’Escola Nova 21 i amb d’altres, com els del Laboratori de transformació educativa, permetrien impulsar una gran acció de sistema.

Aquest octubre la Fundació Bofill i CATESCO vam llançar la proposta de crear un Pla 2030 d’Actualització del Sistema Educatiu que reculli els aprenentatges de canvi educatiu, s’avanci al creixement de les desigualtats que està generant la pandèmia i respongui a l’Agenda 2030 de Nacions Unides en matèria d’educació: “garantir una educació de qualitat, inclusiva i equitativa, i generar oportunitats d’aprenentatge al llarg de la vida per a tothom”.

La proposta, de 15 compromisos concrets, es va presentar amb una llista de suports de cinquanta persones, entre les quals els directors/es de trenta escoles i instituts vinculats a Escola Nova 21 i/o al Fòrum Futurs de l’Educació, i trenta personalitats i acadèmics encapçalats pel bioquímic i exdirector general de la UNESCO, Federico Mayor Zaragoza; l’arquitecta i presidenta de la Fundació Pasqual Maragall, Cristina Maragall; el rector de la Universitat Pompeu Fabra, Jaume Casals; la sociòloga i extinent d’alcaldia de Barcelona, Marina Subirats; el director del Barcelona Supercomputing Center, Mateo Valero; la directora del CCCB, Judit Carrera; o la presidenta de la Xarxa Mediterrània d’Àrees Marines Protegides, Puri Canals.

A Catalunya ja hi ha un ampli consens, expressat al Parlament i per les entitats municipalistes, sobre la necessitat d’actualitzar el sistema educatiu. Però per fer-ho possible es necessita un pla interinstitucional i a llarg termini que vagi més enllà de dues legislatures. Per això cal transformar el consens en un acord transversal de forces polítiques i món local, en col·laboració amb els agents educatius i socials, per elaborar un pla a deu anys, des d’ara fins al 2030, per generar canvis ambiciosos, concrets i contrastables al conjunt d’escoles i instituts, amb partides pressupostàries adequades, que reforci i posi al dia el sistema educatiu preparant-lo per al futur.

Aquesta transformació permetria capacitar els nois i noies per ser plens protagonistes del món d’avui i construir el del demà, deixant enrere un model educatiu excessivament rígid i basat en la memorització a curt termini, que dificulta generar els aprenentatges competencials per al segle XXI i impossibilita personalitzar l’educació per a garantir que cap alumne queda fora de l’èxit educatiu.

L’educació és un bé comú i un dret fonamental. Davant dels reptes locals i globals sense precedent de caràcter social, tecnològic i mediambiental, i en un context en què la capacitat de prendre lliurement decisions informades es veu amenaçada per la sobreinformació, les fake news i el filtre algorítmic de les xarxes socials, abordar de manera seriosa i ambiciosa la posada al dia del sistema educatiu és un requeriment inexcusable que ens interpel·la a tots. Donat que aquest 2021 es conformarà un nou Parlament a Catalunya, és el moment per establir aquest acord transversal que garanteixi accions fermes i continuades d’actualització del sistema educatiu els pròxims deu anys, més enllà dels canvis de govern.

Vota Educació: Aquest article forma part de la sèrie de continguts que la Fundació Bofill publiquem en motiu de les pròximes eleccions al Parlament de Catalunya amb l’objectiu de contribuir a generar un debat públic informat i posicionar els principals reptes educatius. Pots consultar-los tots a votaeducació.cat i, si vols rebre les novetats al teu correu, subscriu-te al butlletí de la Fundació.

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar