Les activitats extraescolars, enteses com aquelles realitzades per infants i joves fora de l’horari lectiu entre setmana, van experimentar un creixement notable amb la incorporació de les dones al mercat laboral. Més recentment, van anar adquirint valor en tant que recursos educatius que poden ampliar el aprenentatges dels infants, així com compensar les desigualtats educatives d’aquells infants d’entorns més desavantatjats, ja sigui mitjançant programes de contingut acadèmic o altres programes on es treballen altres tipus d’habilitats socials, valors o actituds.
Alhora, però, les activitats extraescolars han esdevingut un espai de reproducció de desigualtats socials, ja que el capital socioeconòmic de la família és un dels principals factors de desigualtat en l’accés a aquestes activitats. A més a més, existeix una oferta d’activitats extraescolars molt heterogènia, amb una gran diversitat de proveïdors i qualitat d’aquests serveis, el que provoca una important variabilitat d’impacte en els aprenentatges. No tothom hi pot accedir ni en les mateixes condicions.
Aquesta nota de premsa inclou alguns dels resultats principals de la revisió d’evidències: Quin impacte tenen les activitats extraescolars sobre els aprenentatges dels infants i joves? elaborada per Sheila González, doctora en Ciències Polítiques i Transformació social, investigadora i professora al Dept. De Ciència Política de la Universitat Autònoma de Barcelona.