Rosa Prats
Professora de formació professional a l'Institut Torre Vicens de Lleida. Mentora de la Xarxa de Mentoria Edcamp de Catalunya.
Veure’n més
Ets un docent, directiu, polític, familiar d'un estudiant, o membre d'una entitat del tercer sector i vols conèixer en quin estat està el debat de la regulació de la IA al nostre voltant, i quines implicacions educatives comporta?
Recentment, el nou currículum educatiu ha incorporat el pensament computacional com una de les novetats que arriba a les aules. Celebrem aquest aterratge, tot i això, sabem que no és suficient. Més enllà de les aules, necessitem propostes que continuïn acompanyant a aquelles adolescents un cop surten de les parets de la seva escola. La tecnologia no és neutra. Ni molt menys feminista. Per tant, la bretxa digital de gènere no afecta només aquelles que volen exercir carreres vinculades a les ciències o la tecnologia, sinó també a aquelles que seran com la resta de companyes, ciutadanes digitals. I, per aconseguir la justícia i l’equitat en aquest sentit més ampli, pensem que cal educar ciutadanes que dominen, qüestionen i creen tecnologies des de diversos espais, que incorporen la mirada feminista des del seu disseny. Fa temps que algunes comunitats educatives impulsen i lideren iniciatives en aquesta línia, reforçant i augmentant el foment de les vocacions científico tecnològiques des d’edats primerenques entre les nostres estudiants. Comencem a veure que les nenes, sobretot aquelles de contextos més vulnerables, no tenen el mateix nombre d’oportunitats tecnològiques i que, per tant, es veuen exposades a més riscs que els seus companys. En conseqüència, promoure les vocacions tecnològiques entre les nostres alumnes és un primer pas d’una carrera de fons, però no suficient, si volem saber què hi ha darrere l’horitzó de l’enfocament vocacional.
17:15 h-17:30 h - Obrim portes i cafè de benvinguda
17:30 h-17:35 h - Benvingudes!
17:35 h-18:45 h - Diàleg exploratori: “Quines són les oportunitats que s'amaguen més enllà de fer promoció cientificotecnològica en clau de gènere?”
Amb:
Moderat per:
LA REPRODUCCIÓ EN LÍNIA FINALITZARÀ EN AQUEST MOMENT (els tallers no seran retransmesos)
18:45 h-19:45 h: Tastets d’experiències i tallers:
Amb la Patricia Morán, experimentarem diverses activitats plantejades des d'una perspectiva de gènere. Mitjançant tasques manipulatives que venen directament de l’aula, es promourà la participació equitativa i la reflexió sobre la importància de la diversitat en aquests àmbits.
Amb la Crisol Fàbrega explorarem com combinar històries interactives amb pensament computacional per desfer-nos d’estereotips de gènere. Aprendrem a integrar aspectes del currículum que ajudaran a motivar al nostre alumnat, ajudant-lo a desenvolupar habilitats tècniques i, al mateix temps, fomentar una major consciència social.
19:45 h - 20:00 h: Tancament i espai de treball en xarxa
Per escalfar motors, t'animem a llegir els següents articles, vinculats a la temàtica de l'Exploratori:
T’animem a difondre’ls, compartir les teves reflexions o simplement dir la teva a les xarxes amb l’etiqueta #EquitatDigital
I, si ets una docent que genera espais que van més enllà de la pròpia vocació cientificotecnològica en clau de gènere al centre per impulsar noves oportunitats educatives a infants i joves del teu voltant, et volem conèixer!
Gènere i pensament computacional: més enllà d'educar enginyeres, com eduquem ciutadanes digitals?
a
Carrer Pare Palau, 5, 25005 Lleida
IMO - Institut municipal d'ocupació Salvador Seguí
Equip implicat