Joves de Mataró participen en el taller d'Ombres de Colors: “De vegades, se’ns jutja des de lluny”
29/10/2025
Els joves de PFI de l’Institut Miquel Biada de Mataró participen en el taller ‘Ombres de colors’, basat en un còmic d’Oriol Malet, en el marc de la Setmana Zero Abandonament Escolar.
“Aquest taller serveix per ajudar-nos a mostrar una mica les nostres emocions, perquè de vegades no tenim aquesta oportunitat per dir què pensem o què ens condiciona. De vegades, se’ns jutja des de lluny”, reflexiona Manart Miramar, una estudiant de disset anys de l’Institut Miquel Biada de Mataró. És divendres 24 d’octubre i, com ella, una vintena d’estudiants del PFI participen en el taller Ombres de colors per expressar les seves pors i neguits respecte a diferents àmbits i trobar recursos per fer-los front. L’activitat, a càrrec de la cooperativa +Educació, pretén identificar allò que pot portar un jove a l’abandonament escolar prematur.
Dividits per taules, els estudiants s’agrupen entorn del dibuix d’una silueta i un eix temàtic, i han d’expressar les seves pors en unes targetes negres —les ombres— que van tapant la silueta. Els eixos són: autoestima, resultats acadèmics, entorn acadèmic, entorn social, i interessos i talents. Els temors abasten una gran varietat: por de decebre la família, de no saber què m’agrada, de no veure’m bé, de tenir una parella tòxica, de no ser suficient o de no tenir seguretat, entre molts altres. Els joves, però, no es queden treballant un únic tema, sinó que van girant per les taules, de manera que tots els grups acaben expressant emocions i preocupacions de diversos àmbits, uns pensaments que, més tard, posaran en comú amb els seus companys.
- Relacionat: Els tallers d'Ombres de Colors contra l’abandonament arriben als instituts perquè els joves prenguin la veu
“Us heu adonat compte com, moltes vegades, l’ombra que esteu escrivint la podríeu portar a un altre eix? En entorn social i autoestima ha passat molt. La vida no va de què una cosa m’afecti únicament en un àmbit, com passa amb la mort d’un familiar o amb el fet que els pares no estiguin orgullosos”, els diu Marc Alonso, de la cooperativa +Educació, encarregada d’organitzar el taller. “Gràcies per obrir-vos en aquest espai per compartir amb altres companys, perquè no és senzill”, afegeix en Marc.
"El taller m’ajuda a reflexionar sobre el futur, perquè normalment em costa. Estic pensant tota l’estona què faré, i això m’estressa. El taller m’ajuda a centrar-meen el present"
Per a Karla González, de disset anys, el taller és una forma de “veure que hi ha persones que estan en la mateixa situació que tu, que tenen les mateixes preocupacions”. Segons la Manart, “a vegades, hi ha gent que abandona l’escola no perquè sigui un ‘vago’. A vegades passen coses a casa, no estàs bé amb tu mateix o tens problemes de salut i no pots avançar en altres aspectes”.

Entre les ombres, n’hi ha una que es repeteix com una temible profecia: la por de suspendre. “És difícil passar aquest curs? Quan he arribat aquí m’he trobat tota l’estona: suspendre, suspendre, suspendre, repetir, repetir, repetir. D’on venen aquestes pors? Pot ser que vinguin de l’ESO? Ja no estem en aquesta realitat”, diu en Marc als joves d’un dels grups.
En aquest grup participa Lucas Manson, de setze anys, que assegura que el taller Ombres de colors l’ajuda a pensar una mica. “M’ajuda a reflexionar sobre el futur, perquè normalment em costa. Jo estic al final del PFI pensant en què ve després, pensant tota l’estona què faré, i això m’estressa i no em deixa treure res. El taller m’ajuda a centrar-me en l’ara, en el present”, explica.
“Volem escoltar quines són pels joves les causes de l’abandonament, parlar-ho de manera oberta i diferenciar quines coses estan a càrrec d’ells i quines són sistèmiques"
No tota l’activitat, de fet, es redueix a expressar neguits, sinó que també empeny els estudiants a buscar motivacions per respondre a les pors o trobar camins cap a allò que volen aconseguir. En la segona part, els joves han de dibuixar amb colors o escriure consells o recomanacions allà on altres han escrit ombres, ara col·locades als laterals de les siluetes. Es tracta de convertir les ombres en emocions positives: posar color a una silueta abans coberta per les targetes negres. Buscar ajudes per continuar estudiant, deixar d’escoltar judicis aliens o “transformar la decepció en motivació” són algunes de les idees que surten. L’activitat, de nou, submergeix els joves en petits debats.
“Això també ens ajuda a adonar-nos que no passa res per fer un PFI. Cadascú té el seu ritme, i hi ha persones que han tingut una mala època i en els estudis s’ha notat. La societat veu això com negatiu”, afirma Irene Icíar. “No només depèn de la societat, depèn de tu: tu esculls creure allò que et diuen. I pots posar motivació per demostrar que fer un PFI no és per a gent vaga o tonta, i que no per això ets menys vàlid”, considera la Manart.
- Relacionat: Ombres de colors, un còmic per posar la veu dels joves al centre de la lluita contra l'abandonament escolar
Treballar a l’aula
Ombres de colors és la primera de les activitats d’un itinerari de sis tallers dissenyats per la cooperativa +Educació amb l'impuls del programa Mentora partint d’un còmic del dibuixant Oriol Malet, encarregat per la Fundació Bofill. Per fer aquest còmic, Malet es va nodrir d’experiències d’estudiants i professors fins a construir la història d’una jove, la Cris i les seves ombres. Un any i mig més tard, la cooperativa +Educació ha fet més de cinquanta tallers en municipis d’arreu de Catalunya basats en el còmic. Els joves de PFI de l’Institut Miquel Biada faran l’itinerari complet.

“Volem escoltar quines són per part dels joves les causes de l’abandonament, i també parlar de manera oberta per problematitzar que allò que els passa als joves li pot passar a qualsevol altre. I sobretot diferenciar quines coses estan a càrrec d’ells com a joves i quines són sistèmiques. Hi ha coses com les beques o tenir més oferta fora de l’horari lectiu, o tenir més oferta en acabar l’obligatòria per accedir a la postobligatòria, que no depenen d’ells. S’ha de veure que és una causa global, i ells han de fer-lo visible”, explica Marc Alonso
Pel que fa a l’activitat que ens ocupa, Alonso en fa una valoració molt positiva: “Els joves van començar tancats en banda, sense ni tan sols escoltar i teníem por que no participessin. Però al final el resultat ha estat que han escrit més de deu o quinze dificultats de cada eix. Hem vist que a nivell d’autoestima tenen pors i dificultats de cara al futur que són eines que el tutor pot utilitzar per treballar dins de l’aula també. No volem que es quedi en una càpsula”.
“Aquests temes estan una mica apartats en l’àmbit de l’escola. Sembla que, de mica en mica, es va veient que això és important perquè això entra en l’àmbit de la salut mental, i de vegades és una mica tabú aquest tema”, afirma la Manart, poc abans de concloure el taller de divendres de la Setmana Zero d’Abandonament.
Gràcies a:
La Setmana Zero Abandonament és una iniciativa organitzada i liderada per una àmplia xarxa de municipis, administracions públiques, entitats, centres educatius, col·lectius comunitaris i empreses compromeses amb la lluita contra l’abandonament educatiu.
Ajuntaments participants: Sant Joan Despí, Sant Celoni, Cambrils, Girona (Educació), Vilafranca del Penedès, Manlleu (Educació), Barberà del Vallès, El Prat de Llobregat, Granollers, Viladecans, Casal de Joves El Kanal (Artés), Mataró, Castelldefels, Badia del Vallès, Mollet del Vallès, Sant Adrià del Besòs, Tarragona, Canet de Mar, Vic, Santa Coloma de Gramenet, Vilanova i la Geltrú, Sabadell i Centelles.
Administracions públiques: Consorci d’Educació de Barcelona, Barcelona Activa, Oficina Jove Alt Urgell, Institut Municipal d’Educació i Treball (IMET) de Vilanova i la Geltrú.
Entitats i plataformes: Fundació Marianao, El Llindar, Mentora – Aquí seguim estudiant, Lecxit – Lectura per a l’èxit educatiu, Pere Claver Serveis Socials, Fundació SERGI, Programa Vitamina (Novact), Fundación Empieza por Educar, AFEV, Fundació Fem Pedagogia, Fundació Ciutat de Viladecans, CASC, SaóPrat, Fundació Èxit, Intermedia, Fundació Main, CC.OO., Martí Codolar, Plàudite Teatre – Espai d’Arts Escèniques, Ocell de Foc, EcoJove – Fundació Main, Fundació Privada Pere Closa, Fedaia, Fundació per a Joves La Carena.
Centres educatius: Institut Rocagrossa, CFA Balaguer, Institut Abat Oliva.
Col·lectius de la comunitat: JubicatFP – Associació de Jubilats de la FP.
Empreses: El despertador, PIMEC.
