4 majories absolutes per l’equitat educativa al Parlament

Des de la recuperació d’aprenentatges, fins a l’educació més enllà de l’escola, el sistema educatiu català afronta grans reptes que requereixen un compromís polític ferm

L’actual legislatura és imprescindible per traduir el consens polític i social al voltant d’aquests reptes en mesures efectives. Seguint el comparador de programes electorals, al Parlament de Catalunya hi ha com a mínim quatre grans majories absolutes per la igualtat d’oportunitats educatives:

107 escons contra l’abandonament escolar

Catalunya es troba al capdavant dels països amb més Abandonament Escolar Prematur (AEP), amb més joves poc qualificats i sense estudis postobligatoris. És un dels problemes que més condiciona les oportunitats dels joves i per això cal que sigui una prioritat política ineludible.

Els partits que van comprometre’s a lluitar contra l’AEP durant la campanya electoral de les darreres eleccions sumen 107 escons dels 135 que té el Parlament.

Pràcticament la majoria explicita l’objectiu de situar els índexs d’Abandonament Escolar Prematur per sota els límits que marca la Unió Europea. En general proposen el reforç de l’orientació a tots els centres de secundària i educació postobligatòria, amb tutoria personalitzada (PSC, Junts+, ERC, Comuns Sumar). Coincideixen també en el desplegament del Pla de xoc (PSC, ERC), l’increment d’oferta de postobligatòria (PSC, Comuns Sumar, CUP), l’actualització de centres d’FP (PSC, Junts +), avançar cap a l’FP dual (PSC, Junts +). Igualment, enfortir els centres de noves oportunitats (PSC, Junts +, Comuns Sumar) o millorar les beques i ajuts (PSC, Comuns Sumar).

107 escons per a un finançament més just dels centres

Per aconseguir millorar en els nivells de qualitat i equitat del sistema educatiu català, cal un increment dels recursos i alhora assegurar que el finançament que reben els centres educatius té en compte i dona resposta a les necessitats dels centres, considerant les realitats socials i educatives de l’alumnat, docents i entorn.

Una amplíssima majoria dels partits catalans han obtingut representació a la cambra catalana amb el compromís de finançar les escoles i instituts del país d’una manera més equitativa. Els programes de PSC, Junts +, ERC, Comuns Sumar i CUP explicitaven que les necessitats i la complexitat dels centres han de determinar els recursos econòmics i humans que han de rebre.

A partir d’aquí, els matisos es donen sobretot en relació a la titularitat. Mentre que ERC parla d’aprovar un nou decret de concerts que fixi obligacions, Comuns Sumar proposa avançar cap a un model únic d’educació pública i la CUP integrar el màxim de centres a la xarxa pública, el PSC hi passa per alt i Junts + explicita que el finançament equitatiu ha d’arribar independentment de la titularitat.

107 escons per garantir l’educació més enllà de l’escola

La participació en activitats educatives fora l’escola està altament condicionada pel nivell socioeconòmic de les famílies, reforçant les desigualtats educatives i socials d’infants i adolescents. Els de famílies amb menys recursos participen menys en aquestes activitats, ho fan durant menys hores, al llarg de menys anys (i, per tant, amb menys recorregut en aquests aprenentatges) i amb un ventall menys ampli d’activitats. L’àmbit fora escola és un espai d’oportunitats, però actualment també de desigualtats i per això l’Aliança Educació 360 proposa la construcció d’una política d’educació a temps complet a Catalunya.

Amb mesures diverses, l’educació més enllà de l’escola gaudeix d’un ampli suport parlamentari i hi ha majories suficients per garantir activitats extraescolars o d’estiu per a tothom, vinculades a l’entorn (Junts+) o al currículum i el reforç (ERC).

La cobertura de l’espai de menjador té també un fort suport parlamentari: Gratuït als centres amb elevada complexitat (PSC i Comuns), per l’alumnat amb necessitats específiques (ERC) o amb un sistema de beques (CUP). Junts + en proposa la gratuïtat per a l’alumnat de nuclis agregats en municipis amb escola però que viuen a quilòmetres de distància del centre educatiu. La millora del finançament d’escoles de música, teatre i dansa, en graus diferents, també aplega consensos. El PSC es va comprometre a millorar el de conservatoris i escoles de música i dansa, Junts + parla de garantir oferta i facilitar l’accés, amb un finançament que el vincula tant per les escoles de titularitat pública com d’iniciativa privada i Comuns Sumar de revertir les retallades a les escoles de música i dansa.

122 escons per ampliar l’educació 0-3

L’educació dels 0 als 3 anys és una etapa fonamental especialment per a aquells nens i nenes que a casa no poden comptar amb el suport educatiu de les seves famílies.

L’educació 0-3 és l’àmbit educatiu que permet un consens més majoritari de la cambra catalana. Als 122 escons que sumen la majoria de propostes educatives per l’equitat, en aquest cas s’hi poden afegir els 15 del PP que es va presentar a les eleccions amb un escuet “guarderies gratuïtes de 0 a 3 anys”.