
Polítiques d’autonomia de centre i rendició de comptes en educació a Catalunya – projecte REFORMED
ObertEl projecte REFORMED (Reforming Schools Globally: A Multi-Scalar Analysis of Autonomy and Accountability Policies in the Education Sector) pretén explorar en profunditat la implementació de les polítiques de descentralització, autonomia escolar i rendició de comptes (a través de proves externes com les proves de competències bàsiques) en diferents sistemes educatius. Especialment, explora com els equips directius i el professorat perceben, interpreten i implementen aquestes polítiques a les seves escoles.
Els principals focus d’atenció són:
- Percepcions i actituds d’equips directius i professorat envers l’autonomia pedagògica i de gestió.
- Pràctiques d’autonomia de gestió, models de lideratge i treball en xarxa: descripció i comparació.
- Relació entre les pràctiques d’autonomia, el sistema d’avaluació externa i processos d’elecció escolar.
- Utilitat i usos de les dades del sistema d’avaluació externa a nivell de centre educatiu i d’aula.
- Pràctiques pedagògiques, estratègies didàctiques i models d’avaluació que predominen als centres educatius.
- Relació entre pràctiques pedagògiques, inclusió educativa i el sistema avaluació externa.
El projecte, que va començar la tardor de 2016 i acabarà l’any 2021, es porta a terme en quatre països: Noruega, Holanda, Xile i Espanya (Catalunya i Madrid). El projecte el lidera la Universitat Autònoma de Barcelona i està dirigit pel Dr. Antoni Verger, professor del Departament de Sociologia de la mateixa universitat. La Fundació Jaume Bofill col·labora en la realització d’aquest estudi a Catalunya.
En particular, el treball de camp a Catalunya consisteix en el contacte amb una mostra de 200 centres educatius, la presentació i la discussió del projecte amb els consells escolars de centre i el subministrament de qüestionaris adreçats a directors, mestres d’educació primària i professors d’educació secundària obligatòria. La mostra de centres educatius ha estat seleccionada de forma aleatòria en els principals nuclis urbans de Catalunya.
En l’àmbit català, el projecte ha de permetre aprofundir en la comprensió de les polítiques de rendició de comptes i d’avaluació externa, el coneixement de les actituds i de les pràctiques dels actors com a resposta a aquestes polítiques, i avançar propostes que millorin les polítiques d’autonomia de centre en un marc de qualitat i equitat.
Publicacions

Coordinació
Coordinadors del projecte
-
Miquel Àngel Alegre
Cap de projectes
Doctor en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha treballat com a analista a l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua), coordinant avaluacions de polítiques i programes educatius, socials i laborals. Amb anterioritat, va ser investigador Ramón y Cajal i director …
Veure’n més
-
Mònica Nadal
Directora de recerca
És llicenciada i màster en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i M. Phil. en Women’s Studies pel Trinity College Dublin (Irlanda). Des de maig del 2014 és directora de Recerca i membre de l’equip directiu de la Fundació Bofill. Prèviament n’havia estat cap de Prospectiva…
Veure’n més
Equip
Equip del projecte
-
Gerard Ferrer-Esteban
Gerard Ferrer-Esteban, pedagog i doctor en sociologia per la UAB. Professor dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la UOC.
Veure’n més
-
Marcel Pagès
Marcel Pagès doctor en sociologia, membre del grup de recerca GEPS i investigador del Projecte Reformed, del Departament de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona. Els seus interessos de recerca són els processos de reforma educativa global, la governança escolar i les desigualtats edu…
Veure’n més
-
Antonina Levatino
Veure’n més
-
Mauro Moschetti
Veure’n més
-
Antoni Verger
Antoni Verger i Planells, Catedràtic de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona i investigador ICREA Acadèmia en els àmbits de la política educativa i de l’educació comparada. És editor principal de la Journal of Education Policy i del World Yearbook of Education. Coordina el Màster E…
Veure’n més