Autonomia, avaluació i suport als centres educatius
ObertA Catalunya s’ha entomat el repte d’afavorir simultàniament l’autonomia escolar i l’avaluació externa sobretot des de l’aprovació de la Llei d’Educació de Catalunya el 2009. Això planteja un desafiament ineludible per a la governança escolar: aconseguir un equilibri entre autonomia i rendició de comptes que permeti enfortir els projectes educatius de centre, millorar els aprenentatges i facilitar el creixement professional dels docents.
L’estudi Reformed examina la implementació de les polítiques de descentralització, autonomia escolar i rendició de comptes en diferents sistemes educatius: Espanya (Catalunya i Madrid), Països Baixos, Noruega, Xile, Mèxic i Brasil. I es fixa en com els equips directius i el professorat perceben, interpreten i implementen aquestes polítiques a les seves escoles.
En el seu focus a Catalunya, mitjançant entrevistes i qüestionaris administrats a una mostra representativa de 80 centres escolars, l’estudi analitza com l’autonomia educativa i de gestió està modificant les pràctiques escolars a escoles i instituts, i com les avaluacions externes impacten en el seu dia a dia. Es para especial atenció al cas dels centres més desafavorits, amb l’objectiu d’informar futures decisions polítiques i identificar quines mesures i instruments de governança escolar poden ser més sensibles a les seves necessitats.
REFORMED (Reforming Schools Globally: A Multi-Scalar Analysis of Autonomy and Accountability Policies in the Education Sector) és un projecte europeu liderat per la Universitat Autònoma de Barcelona i dirigit pel Dr. Antoni Verger, professor del Departament de Sociologia de la mateixa universitat. El projecte compta amb finançament de l’European Research Council i el suport de la Fundació Jaume Bofill per a la realització de l’estudi a Catalunya.
Publicacions
Coordinació
Coordinadors del projecte
-
Miquel Àngel Alegre
Cap de projectes
Doctor en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha treballat com a analista a l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua), coordinant avaluacions de polítiques i programes educatius, socials i laborals. Amb anterioritat, va ser investigador Ramón y Cajal i director …
Veure’n més
-
Mònica Nadal
Directora de recerca
Directora de recerca Formació Llicenciada i Màster en Sociologia per la UAB i M.Phil en Women Studies pel Trinity College de Dublin (Irlanda). Experiència Des del maig del 2014 soc directora de l'àrea de recerca de la Fundació Bofill. Del 2009 al 2014 vaig ser cap de prospectiva (2009-2014) i pr…
Veure’n més
Equip
Equip del projecte
-
Antoni Verger
Antoni Verger i Planells, Catedràtic de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona i investigador ICREA Acadèmia en els àmbits de la política educativa i de l’educació comparada. És editor principal de la Journal of Education Policy i del World Yearbook of Education. Coordina el Màster E…
Veure’n més
-
Gerard Ferrer-Esteban
Professor a la UOC i investigador en polítiques educatives, desigualtats i estratègies d’ensenyament Formació Doctor en Sociologia per la UAB, pedagog i educador social. Experiència Ha estat docent i investigador a la UAB i a la UdG. També ha treballat com a project manager i recercador a la F…
Veure’n més
-
Marcel Pagès
Marcel Pagès doctor en sociologia, membre del grup de recerca GEPS i investigador del Projecte Reformed, del Departament de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona. Els seus interessos de recerca són els processos de reforma educativa global, la governança escolar i les desigualtats edu…
Veure’n més
-
Antonina Levatino
Veure’n més
-
Mauro Moschetti
Veure’n més