bfv-captura-de-pantalla-2024-02-22-101733.png

Dossier de premsa: La falta de mesures específiques per als 410 centres segregats a Catalunya impedeix acabar amb la segregació escolar

• Data 22/02/2024

La falta de mesures específiques per als 410 centres segregats a Catalunya impedeix acabar amb la segregació escolar.

• 5 anys del Pacte Contra la Segregació Escolar demostren que quan el Departament d’Educació ha aplicat mesures pioneres, s’ha avançat per primer cop: el 67% dels centres de Catalunya reflecteixen la composició del seu entorn, 9 punts més que el curs 19/20. També demostren que el desplegament del Pacte és insuficient per fer front al perjudici acumulat dels centres més segregats.
  • Catalunya té 410 centres segregats que durant dècades han patit inacció per fer front a la seva situació. Sense aplicar immediatament una política de matrícula viva zero, ampliar les dotacions pressupostàries que acompanyen la distribució equilibrada i un nou decret de concerts que corresponsabilitzi els centres per igual és impossible acabar amb la segregació escolar.
  • El 17% dels centres educatius continua segregat, el mateix percentatge que fa vuit anys. Els centres amb més complexitat no han rebut totes les mesures necessàries per equilibrar la seva composició, tot i estar previstes al Pacte.
  • 6 de cada 10 centres segregats reben assignacions sobrevingudes d’alumnat al llarg del curs que incrementen la seva complexitat. Malgrat que la matrícula viva es distribueix de manera més equilibrada, els centres segregats en continuen rebent un excés respecte a la resta.
  • La segregació escolar supera la residencial: el 56% dels centres segregats té al costat un altre centre no corresponsable sense gairebé alumnat vulnerable. Calen mesures intencionals per a una distribució més equilibrada als barris i per atraure famílies més benestants als centres segregats.
  • La participació plena de l’alumnat NESCD en la vida escolar encara no està garantida, ja que només un 30% rep la “motxilla econòmica”. Cal accelerar el desplegament pressupostari d’aquesta mesura perquè cobreixi tot l’alumnat que la necessita.
  • La composició social d’una part dels centres concertats s’ha diversificat: el 61% té una composició equilibrada respecte al seu entorn, 15 punts més que quan es va signar el Pacte. Encara hi ha, però, grans diferències entre xarxes de titularitat: els centres públics matriculen el doble d’alumnat vulnerable que els concertats.
  • La detecció d’alumnat vulnerable a Catalunya ha passat d’un 7% a un 23% entre els cursos 19/20 i 22/23 i s’apropa a la taxa d’alumnat en risc de pobresa (28%). El creixement de la detecció comporta un avenç clau en la lluita contra la segregació.

Per saber-ne més: