Beca d’investigació i transferència educativa a l’OCDE

Completat

La Fundació Jaume Bofill, en col·laboració amb l'OCDE, obria cada any una convocatòria de beca adreçada a investigadors i investigadores que vulguin fer una estada a la Direcció d'Educació de l'OCDE a París per treballar en recerca comparada a nivell internacional sobre l'assessorament i l'aprenentatge mutu dels sistemes educatius dels diferents països.

A partir del juliol del 2015, la Secretaria d’Afers Exteriors i de la Unió Europea de la Generalitat de Catalunya es va sumar a aquesta iniciativa a través d’un marc de col·laboració que ofereix suport als projectes de cooperació amb organismes internacionals que duu a terme  la Fundació Jaume Bofill.

Des de l’any 2010 es van atorgar 7 beques d’una durada mínima de 6 mesos i una durada màxima d’un any.

NOVA CONVOCATÒRIA 2016-2017 (Tancada)

L’objectiu principal de la iniciativa era invertir eficaçment en:

a) La millora i el desenvolupament de la recerca i la prospecció a Catalunya de les qüestions més rellevants en educació, oferint a una persona investigadora la possibilitat de treballar amb un equip internacional pioner en la recerca en educació.

b) La transferència de coneixement útil i d'experiències de l'àmbit internacional al context català, i concretament als debats i projectes propis de la Fundació Jaume Bofill.

L’espai de debat Perspectives Internacionals de l’Educació, és l’àmbit on es presentem periòdicament els nous informes de l’OCDE.

Beca OCDE de Transferència Educativa 2016/2017: Pedagogies innovadores per a l’aprenentatge efectiu

En el curs 2016/2017 el beneficiari de la beca va ser Alejandro Paniagua, el qual s’integrarà en l’equip del projecte "Innovative Pedagogies For Powerful Learning (IPPL)” liderat per David Istance. Aquest projecte s’emmarca en la recerca “Innovative Teaching for Effective Learning (ITEL)” de l’OCDE”.

Beca OCDE de Transferència Educativa 2015/2016: La governança de sistemes educatius complexos

En el curs 2015/2016 el beneficiari de la beca va ser Marc Fuster, el qual s’ha integrat en l’equip del projecte "Governing Complex Education Systems (GCES)” liderat per Tracey Burns que té per objectiu analitzar els diferents models de governança en els diferents sistemes educatius. Una de les respostes més importants a una creixent complexitat ha estat la descentralització educativa per respondre a les diverses demandes locals que sorgeixen. És aquesta la millor solució per tots els sistemes? El projecte busca respondre quins són els models de governança més efectius en els sistemes educatius del segle XXI.

Beca OCDE de Transferència Educativa 2014/2015: Pedagogies innovadores per a l’aprenentatge efectiu

En el curs 2014/2015 el beneficiari de la beca va ser Marc Lafuente, el qual s’ha integrat en l’equip del projecte "Innovative Pedagogies For Powerful Learning (IPPL)” liderat per David Istance. Aquest projecte s’emmarca en la recerca “Innovative Teaching for Effective Learning (ITEL)” de l’OCDE”.

Les ciències de l’ensenyament i l’aprenentatge s'han convertit en un camp de recerca imprescindible per tal d’avançar en la comprensió internacional de com generar una transformació educativa efectiva, sostenible i escalable.

En un moment en què la Direcció d'Educació de l'OCDE està orientant les seves recerques a la tasca docent i a l'ensenyament, aquest organisme reconeix que aquestes àrees son el nucli central, estan en el cor, de la qualitat educativa. També fan palesa la manca d’innovació en aquests temes i la necessitat d’estudis per tal d’aconseguir sistemes d'aprenentatge més efectius i de qualitat que responguin les necessitats de les societats del segle XXI. El projecte busca influenciar els marcs de referència del pensament i la política educativa internacional, impactar en els programes de formació, en el lideratge i en la pràctica docent mitjançant la recerca i la connexió de l'evidència internacional sobre l'ensenyament, l'aprenentatge i la innovació.

Beca OCDE de Transferència Educativa 2014: Estratègies per millorar l'eficiència en l’ús dels recursos educatius

L’any 2014 el beneficiari d’aquesta va ser en Francesc Masdeu que es va integrar integrar en l’equip del projecte "OECD Review of Policies to Improve the Effectiveness of Resource Use in Schools" (Estratègies per millorar l'eficiència en l’ús dels recursos educatius) que té per objectiu l’anàlisi de les polítiques que puguin millorar l’efectivitat de l’ús de recursos educatius.

Beca OCDE de Transferència Educativa 2013: Estratègies per millorar l'eficiència en l’ús dels recursos educatius

L’any 2013 la beca va ser atorgada a Macarena Ares que va treballar durant sis mesos a l’OCDE en la fase inicial del projecte "OECD Review of Policies to Improve the Effectiveness of Resource Use in Schools" (Estratègies per millorar l'eficiència en l’ús dels recursos educatius) que té per objectiu l’anàlisi de les polítiques que puguin millorar l’efectivitat de l’ús de recursos educatius.

Beca OCDE de Transferència Educativa 2012: Educació, competències i mercat de treball

L’any 2012 la beca va ser atorgada a Queralt Capsada que va treballar durant un any a l’OCDE en diferents projectes , entre ells, la “Skills Strategy”, el projecte sobre l’estratègia en matèria de competències de l’OCDE. Aquesta temàtica sobre les competències va ser objecte de la primera edició del seminari “Perspectives Internacionals d’Educació”, en el que es va presentar l’informe de l' OCDE i es va debatre sobre la seva aplicació en el context català.

Beca OCDE de Transferència Educativa 2011: Equitat i qualitat educativa

L’any 2011 la beca va ser atorgada a Anna Pons que va treballar durant un any a l’OCDE en diferents projectes, entre ells, la “Equity and Quality in Education – Supporting Disadvantaged Students and Schools”, un projecte per avaluar com la manca d’equitat pot conduir al fracàs escolar i a l’exclusió social.

Beca OCDE de Transferència Educativa 2010

L’any 2010 la beca va ser atorgada a Òscar Valiente que va treballar durant un any a l’OCDE en diferents projectes, entre ells en el desenvolupament regional de l’educació superior i la recerca comparada de polítiques educatives.

No t’ho perdis

Com millorar les expectatives d'èxit de l'alumnat? / Education policy shape students' ambitions OCDE

PISA 2012 i equitat educativa / Programme for International Student Assessment 2012

Com pot l'avaluació millorar l'aprenentatge de l'alumnat? / Synergies for Better Learning OCDE