La primera Setmana Zero Abandonament culmina amb la veu dels joves i l’alerta de l’OCDE pels deures pendents que té Catalunya
27/10/2025
“Ningú em va preguntar mai ‘Eliel, què et passa?’”. Amb el testimoni de l’Eliel ha començat aquest dilluns la jornada "Per un país que no abandona", que ha comptat amb la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó i la conferència de l’analista sènior en Equitat, Inclusió i Transicions a la Direcció d’Educació i Competències de l’OCDE, Lucie Cerna. L’acte ha culminat una setmana de compromís contra l’abandonament escolar prematur, amb 120 actes arreu del país.
- Recupera la jornadaPer un país que no abandona

“Què hauria passat si no hagués tingut diners per pagar-me el psicòleg?”
L’Eliel, un dels centenars de joves que al llarg de la setmana ha compartit les traves amb què s’ha trobat per continuar estudiant, ha explicat la importància que va tenir per ell una orientadora. “Un dia vaig deixar un examen en blanc i la meva professora em va dir que no arribaria enlloc. Senzillament es pensaven que era un alumne a qui no agradava estudiar”. Si a casa meva no hi hagués hagut diners per pagar-me un psicòleg, o si no m’hagués trobat amb una orientadora, ara no seria tècnic en farmàcia”. Aquest dimarts, 135 cartes com les de l’Eliel es faran arribar als diputats del Parlament de Catalunya.
“Sabem, volem i podem reduir l’abandonament escolar prematur”
L’any 2024 més de 70.000 joves es van veure empesos a deixar els estudis, i l’absència de polítiques estructurades, ben finançades i coordinades, afegit a un context de desigualtat elevada i pobresa infantil creixent, fa molt complicat revertir aquest degoteig. "No podem mirar l'abandonament escolar com una decisió individual sinó com el reflex d'un sistema que s'ha de situar a l'alçada", ha recordat el director de la Fundació Bofill, Ismael Palacín, a l’obertura de l’acte. “Tots els joves han de tenir el deure d’esforçar-se però tenen dret a fer-ho amb tots els suports necessaris”, ha dit, “quan el sistema acompanya, els joves responen i tots hi guanyem”.

La Setmana Zero Abandonament conclou amb 120 actes en 70 municipis “una demostració de poder col·lectiu i compromís comunitari”, ha dit Palacín, perquè fa anys que moltes entitats, centres i administracions afronten el repte de l’abandonament escolar, però també de la “urgència”, perquè tot el que s’està fent encara és insuficient per impedir que ningú hagi de deixar els estudis abans d’hora. Per Rosalina Alcalde, directora de la Plataforma Zero Abandonament, aquests vuit dies demostren que “sabem, volem i podem reduir l’abandonament escolar prematur”. Una cosa que podria fer el Departament, ha ironitzat, és “convidar els joves que han escrit a ser assessors del Govern, perquè saben molt bé què necessiten”.
La Fundació Bofill ha assenyalat quatre mesures imprescindibles contra l’abandonament escolar que el Govern de la Generalitat hauria d’entomar amb urgència. Passen per augmentar el personal d’orientació als instituts, especialment als de més complexitat, incrementar l’acció tutorial a l’ESO garantint una ràtio com a màxim de 15 alumnes per tutor, ampliar l’oferta d’estudis secundaris postobligatoris i apostar per beques salari per als 63.353 alumnes de 3r d’ESO fins a 2n de postobligatòria en risc de pobresa i exclusió social a Catalunya, perquè cap jove deixi d’estudiar per motius econòmics.
La consellera anuncia que el Pla d’Acció contra l’Abandonament es farà públic el novembre
La consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha inaugurat l’acte amb un anunci: el proper 7 de novembre el Govern de la Generalitat presentarà el Pla d’acció contra l’abandonament escolar prematur.

Niubó ha detallat algunes de les accions que ha dut a terme els últims mesos la Generalitat pel que fa a Abandonament Escolar Prematur, bàsicament al voltant de l’ampliació de places de Formació Professional. “L’FP no pot ser una opció de segona”, ha dit, perquè “és una passarel·la cap a l’ocupació però també de l’educació al llarg de la vida”. La consellera ha recordat que un 91’7% dels alumnes d’ESO que volien cursar-ne ho ha pogut fer, aquest curs. També ha mencionat la incorporació de 86 nous orientadors, l’augment d’aules d’acollida i la importància de les mesures per l’educació inclusiva, perquè “només si el sistema educatiu és inclusiu podrem impedir que els joves se’n desvinculin”, ha conclòs.
També ha reivindicat el treball en xarxa entre administracions, centres educatius, famílies, joves i entitats com una de les principals estratègies del pla que impulsarà el govern, així com el projecte Reconnect-es, que des del curs passat ajuda els professionals a identificar, acompanyar i orientar els joves. “No hi ha trajectòria que no es pugui reconnectar”, ha afegit la consellera, que ha reclamat un sistema educatiu “capaç d’incloure a qui en va sortir” i una “societat on l’esperança superi amb escreix la por”.
Lucie Cerna (OCDE): “Hi ha un bon momentum per combatre l’abandonament escolar”
L'analista sènior en Equitat, Inclusió i Transicions a la Direcció d’Educació i Competències de l'OCDE, Lucie Cerna, ha ofert una perspectiva global de les estratègies per fer front a l’abandonament escolar a nivell europeu.
Cerna també ha analitzat els punts forts de la lluita contra l’AEP a casa nostra, com l’existència de múltiples iniciatives a escala local “que permeten un alt grau de personalització”, així com el bon “momentum” per desplegar estratègies més globals. Entre les febleses i amenaces, ha destacat l’elevada acceptació de la cultura de la repetició o l’absència d’una definició clara i avaluable sobre què significa l’absentisme, que quan s’enquista passa a ser estructural i un factor clar d’abandonament, així com de la cultura de l’avaluació.
Cerna també ha subratllat la priorització de la petita infància, el suport a educadors, l’enfortiment de la carrera docent o la flexibilitat curricular i d’itineraris com a oportunitats d’acció.
- RELACIONAT: La Fundació Nous Cims forma més de 160 professors perquè cap dels seus alumnes no abandonin
La jornada ha conclòs amb dues taules rodones. Una al voltant de com d'avançada està la lluita contra l’abandonament escolar a Catalunya, que ha comptat amb la directora General d’Alumnat del Departament d’Educació, Gemma Verdès, i la coordinadora de l'Àrea d'Educació de la Diputació de Barcelona, Marcel·lina Bosch, amb la moderació d’Elena Sintes, cap de projecte de l’Àrea de Recerca de la Fundació Bofill.

També s’ha abordat la traducció de les polítiques de país a accions locals, amb la tinenta d'alcaldia de l'Àrea d'Educació, Cultura i Comunitat, Ajuntament del Prat de Llobregat, Anna Martín, la regidora d’Educació de Vilafranca, Gemma Romeu, i l’alcalde de Barberà, Xavier Garcés. Una conversa moderada per la directora de Fem Pedagogia, Carme Martínez - Roca.
- RELACIONAT: “Preocupar-se per l’assistència i implicar les famílies funciona” per prevenir l’abandonament escolar
Gràcies a:
La Setmana Zero Abandonament és una iniciativa organitzada i liderada per una àmplia xarxa de municipis, administracions públiques, entitats, centres educatius, col·lectius comunitaris i empreses compromeses amb la lluita contra l’abandonament educatiu.
Ajuntaments participants: Sant Joan Despí, Sant Celoni, Cambrils, Girona (Educació), Vilafranca del Penedès, Manlleu (Educació), Barberà del Vallès, El Prat de Llobregat, Granollers, Viladecans, Casal de Joves El Kanal (Artés), Mataró, Castelldefels, Badia del Vallès, Mollet del Vallès, Sant Adrià del Besòs, Tarragona, Canet de Mar, Vic, Santa Coloma de Gramenet, Vilanova i la Geltrú, Sabadell i Centelles.
Administracions públiques: Consorci d’Educació de Barcelona, Barcelona Activa, Oficina Jove Alt Urgell, Institut Municipal d’Educació i Treball (IMET) de Vilanova i la Geltrú.
Entitats i plataformes: Fundació Marianao, El Llindar, Mentora – Aquí seguim estudiant, Lecxit – Lectura per a l’èxit educatiu, Pere Claver Serveis Socials, Fundació SERGI, Programa Vitamina (Novact), Fundación Empieza por Educar, AFEV, Fundació Fem Pedagogia, Fundació Ciutat de Viladecans, CASC, SaóPrat, Fundació Èxit, Intermedia, Fundació Main, CC.OO., Martí Codolar, Plàudite Teatre – Espai d’Arts Escèniques, Ocell de Foc, EcoJove – Fundació Main, Fundació Privada Pere Closa, Fedaia, Fundació per a Joves La Carena.
Centres educatius: Institut Rocagrossa, CFA Balaguer, Institut Abat Oliva.
Col·lectius de la comunitat: JubicatFP – Associació de Jubilats de la FP.
Empreses: El despertador, PIMEC.
