En el marc del projecte Què Funciona en Educació? Ivàlua i la Fundació Jaume Bofill han promogut una revisió sistemàtica i síntesi dels resultats de 23 avaluacions rigoroses fetes arreu del món sobre l’impacte que diferents polítiques de tria i elecció tenen en les dinàmiques de segregació entre les escoles.
La presentació de l’informe Polítiques de tria i assignació d’escola: quins efectes tenen sobre la segregació escolar? anirà a càrrec del seu autor Miquel Àngel Alegre, doctor en Sociologia i analista d’Ivàlua.
L’acte, que serà presentat per Frederic Udina, president del Consell Rector d’Ivàlua, i moderat per Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill, comptarà amb la participació de:
?La segregació escolar, gran assignatura pendent a Catalunya
L’evidència demostra que instruments com la zonificació, l'establiment de quotes o la gestió centralitzada de l'admissió poden reduir la segregació escolar.
Quan els centres repercuteixen en les famílies part del cost de l’escolarització, s'incrementa la segregació escolar per motius socioeconòmics. Els ajuts monetaris segons la renda de les famílies (eg. beques, tarifació social) per al pagament de costos indirectes de l’escolarització (transport o menjador) o directes (en centres concertats) evitarien dinàmiques de segregació?
La segregació escolar és un problema no resolt a Catalunya. La segregació escolar és superior a la segregació residencial; així, en un mateix territori (barri, districte) algunes escoles concentren l’alumnat amb menys recursos socioeconòmics o procedent de la immigració recent d’una manera que no reflecteix la realitat de l’entorn. Aquesta situació ha estat denunciada en diverses ocasions pel Síndic de Greuges i per nombrosos estudis.
Trobareu més informació en la nota de premsa que us podeu descarregar.