Fa molts anys que la comunitat educativa comparteix la necessitat de fer realitat una educació basada en competències. I no són pocs els centres educatius que han aconseguit fer viable i sostenible un currículum i una avaluació autènticament competencial, prioritzant el saber fer, les habilitats i destreses en les diferents àrees de coneixement i en l’àmbit socioemocional per sobre l’ensenyament memorístic i de coneixements tancats.
Però el currículum competencial és encara lluny de ser una realitat estesa i normalitzada al conjunt de centres educatius del nostre país, alhora que són moltes les veus que alerten del fet que un currículum rígid, sobrecarregat i sobreacademitzat no només no equipa els alumnes de competències que els són imprescindibles per tenir oportunitats, sinó que fomenta que molts d’ells se sentin desmotivats i acabin abandonant els estudis.
Com fem realitat un veritable currículum competencial als centres educatius, que millori els aprenentatges i les oportunitats educatives de tot l’alumnat?
Quines condicions necessiten els centres educatius i el professorat per desenvolupar un currículum per competències? Quina formació docent, quins instruments d’avaluació, quin nivell d’autonomia per seleccionar i desenvolupar continguts? Quin suport i seguiment per part de l’administració i de la inspecció?
I actualment què fan els centres educatius i el professorat per garantir una educació per competències de qualitat? Què en podem aprendre de les seves experiències?
Vam voler donar resposta a aquest conjunt d’interrogants el 12 de novembre de 2021 al MACBA.
PROGRAMA
Com avancem cap a un veritable currículum competencial? Vam debatre la proposta de modificació del currículum inclosa en el darrer Anuari sobre l’estat de l’educació a Catalunya amb el seu director, en César Coll, la Patrícia Rey, directora de l’Escola Samuntada (centre Magnet), en Carles Monereo, catedràtic de la UAB i la Judith Oller, investigadora del GRINTIE-UB.
- Descarrega't la presentació del César Coll aquí.
- Descarrega't les infografies del Plenari inicial aquí.
Pausa cafè, (re)trobant companys i companyes!
Un currículum competencial per a la millora educativa. 2 sales paral·leles:
1. Avaluar competències: fem-ho de veritat, a l’aula, al centre i al sistema. Vam conèixer les experiències de l’EscolaFructuós Gelabert, de la mà de la seva directora Anna Micaló; de l'Institut Tordària, amb la seva directora, la Rosa Clar i de l’Escola Sadako, amb el seu director en Jordi Musons. En Carles Monereo aportarà la seva expertesa, i la Mònica Nadal, directora de recerca de la Fundació Bofill va dinamitzar i moderar el debat.
- Descarrega't les presentacions de la Sala 1 aquí.
2. Un currículum competencial per treballar la personalització i les necessitats educatives dels alumnes: com s’ha de desplegar al centre i a l’aula?
Ens van explicar les experiències dels seus centres la Mercè Capell, psicopedagoga de l’Institut Caterina Albert, la Sandra Memminger de l’Escola Tanit (centre Magnet) i en Jaume Montsalvatge de l'Escola Pia. La Judith Oller les va enriquir amb la seva expertesa i va dirigir el debat.
- Descarrega't les presentacions de la Sala 2 aquí.
Què necessiten els docents per ser part activa en el desplegament d’un currículum competencial?
Vam compartir els elements que han permès abordar competencialment el currículum, vam identificar les condicions i recursos que calen per fer-ho i ho vam debatre amb en Ramon Grau, subdirector general d’Ordenació Curricular, Núria Martín, subdirectora general de la Inspecció d’Educació, la Patrícia Rey, directora de l’Escola Samuntada (centre Magnet)i Jordi Puche de laFederació de Moviments de Renovació Pedagògica, amb la conducció d'en César Coll.
- Descarrega't les infografies del plenari final aquí.
Vam voler apropar-nos a les claus que obren la porta al desenvolupament competencial del currículum, amb la dinamització de Marinva. I en Raúl Campuzano, de With Left Hand, i la Delphine Boghos van il·lustrar tot l'acte en directe.
Del currículum a l’aula. Fer realitat l’aprenentatge competencial als centres educatius a MACBA
Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.