12/11/2021
09:30h - 13:30h

Del currículum a l’aula. Fer realitat l’aprenentatge competencial als centres educatius

MACBA Veure mapa

Fa molts anys que la comunitat educativa comparteix la necessitat de fer realitat una educació basada en competències. I no són pocs els centres educatius que han aconseguit fer viable i sostenible un currículum i una avaluació autènticament competencial, prioritzant el saber fer, les habilitats i destreses en les diferents àrees de coneixement i en l’àmbit socioemocional per sobre l’ensenyament memorístic i de coneixements tancats.

Però el currículum competencial és encara lluny de ser una realitat estesa i normalitzada al conjunt de centres educatius del nostre país, alhora que són moltes les veus que alerten del fet que un currículum rígid, sobrecarregat i sobreacademitzat no només no equipa els alumnes de competències que els són imprescindibles per tenir oportunitats, sinó que fomenta que molts d’ells se sentin desmotivats i acabin abandonant els estudis.

• Com fem realitat un veritable currículum competencial als centres educatius, que millori els aprenentatges i les oportunitats educatives de tot l’alumnat?
  • Quines condicions necessiten els centres educatius i el professorat per desenvolupar un currículum per competències? Quina formació docent, quins instruments d’avaluació, quin nivell d’autonomia per seleccionar i desenvolupar continguts? Quin suport i seguiment per part de l’administració i de la inspecció?
  • I actualment què fan els centres educatius i el professorat per garantir una educació per competències de qualitat? Què en podem aprendre de les seves experiències?

Vam voler donar resposta a aquest conjunt d’interrogants el 12 de novembre de 2021 al MACBA.

-  Descarrega't la presentació del César Coll aquí.

- Descarrega't les infografies del Plenari inicial aquí.

• Pausa cafè, (re)trobant companys i companyes!
  • Un currículum competencial per a la millora educativa.
    2 sales paral·leles:

1. Avaluar competències: fem-ho de veritat, a l’aula, al centre i al sistema.
Vam conèixer les experiències de l’Escola Fructuós Gelabert, de la mà de la seva directora Anna Micaló; de l'Institut Tordària, amb la seva directora, la Rosa Clar i de l’Escola Sadako, amb el seu director en Jordi Musons. En Carles Monereo aportarà la seva expertesa, i la Mònica Nadal, directora de recerca de la Fundació Bofill va dinamitzar i moderar el debat.

- Descarrega't les presentacions de la Sala 1 aquí.

- Descarrega't les infografies de la Sala 1 aquí.

2. Un currículum competencial per treballar la personalització i les necessitats educatives dels alumnes: com s’ha de desplegar al centre i a l’aula?

Ens van explicar les experiències dels seus centres la Mercè Capell, psicopedagoga de l’Institut Caterina Albert, la Sandra Memminger de l’Escola Tanit (centre Magnet) i en Jaume Montsalvatge de l'Escola Pia. La Judith Oller les va enriquir amb la seva expertesa i va dirigir el debat.

- Descarrega't les presentacions de la Sala 2 aquí.

- Descarrega't les infografies de la Sala 2 aquí.

Què necessiten els docents per ser part activa en el desplegament d’un currículum competencial?

Vam compartir els elements que han permès abordar competencialment el currículum, vam identificar les condicions i recursos que calen per fer-ho i ho vam debatre amb en Ramon Grau, subdirector general d’Ordenació Curricular, Núria Martín, subdirectora general de la Inspecció d’Educació, la Patrícia Rey, directora de l’Escola Samuntada (centre Magnet) i Jordi Puche de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, amb la conducció d'en César Coll.

- Descarrega't les infografies del plenari final aquí.

Vam voler apropar-nos a les claus que obren la porta al desenvolupament competencial del currículum, amb la dinamització de Marinva. I en Raúl Campuzano, de With Left Hand, i la Delphine Boghos van il·lustrar tot l'acte en directe.

MACBA

Equip