Educació a l’hora
CompletatA Catalunya el debat sobre com han de ser els horaris escolars ha estat present al llarg d’aquestes darreres dècades en molts àmbits de la comunitat educativa, alguns recollits en documents com "Per un horari i jornada escolar: pedagògicament positius, laboralment raonables i socialment satisfactoris", elaborat pel MUCE (Marc Unitari de la Comunitat Educativa) l’any 1993, o els textos del Consell Escolar de Catalunya (CEC) sobre el calendari i la jornada escolars (2002 i 2009). Els últims anys, però, el debat sobre els temps educatius ha estat molt condicionat per la pugna entre mantenir la jornada partida tradicional o instaurar l’horari continu matinal, amb l’hora d’inici i finalització de les classes i la ubicació de la pausa de migdia com el principal cavall de batalla. Una tria que massa sovint ha passat per alt l’existència altres opcions possibles.
Amb l’objectiu de contribuir a ressituar el debat sobre els temps educatius, la Fundació Jaume Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica hem elaborat d’un document amb propostes per definir un nou horitzó d’horaris escolars per al país, a la llum dels reptes educatius i socials d’avui.
El document vol ser una aportació de valor en la configuració d’uns horaris equitatius i de qualitat, en el marc de transformació educativa, seguint els avenços que s’han fet en altres parts de l’Estat (com per exemple, l’Aragó) i en altres països del nostre entorn (Portugal, Alemanya o Dinamarca, entre d’altres).
El projecte aporta criteris per definir uns nous horaris escolars al servei de l’educació integral, l’equitat i el benestar dels infants i adolescents, tractant, alhora d’ajustar-se a les necessitats de les famílies i ser una oportunitat de millora per als docents i educadors. Un model actual, flexible i adaptable a les realitats educatives, socials i territorials.
La proposta està pensada per al conjunt del sistema educatiu des dels segon cicle d’infantil fins a la finalització de l’ESO, incloent escoles i instituts, així com també instituts-escola. Atenent al caràcter territorial de la proposta, també introduïm alguns criteris de governança del model.
Publicacions
Video
No t’ho perdis
Actes
Actes anteriors
-
Com és l'educació a temps complet a Alemanya?
Com és l'educació a temps complet a Alemanya?
Les Ganztagsschulen: un model d’escola per a la qualitat pedagògica, l'equitat educativa i el benestar
22/01/2020 17:00h - 19:00h
Sala Pau Gil- Recinte Modernista de Sant Pau
Més informació -
Posem l’educació a l’hora!
Posem l’educació a l’hora!
Oblida’t d’un acte en el que només t’expliquen, aquesta jornada serà dinàmica i vibrant. Tindrem preguntes d’infants que haurem de respondre, marcarem...
23/10/2019 07:00h - 12:00h
Sala Teatre del CCCB
Més informació
Notícies
Estigues informat
Coordinació
Coordinadors del projecte
-
Mònica Nadal
Directora de recerca
Directora de recerca Formació Llicenciada i Màster en Sociologia per la UAB i M.Phil en Women Studies pel Trinity College de Dublin (Irlanda). Experiència Des del maig del 2014 soc directora de l'àrea de recerca de la Fundació Bofill. Del 2009 al 2014 vaig ser cap de prospectiva (2009-2014) i pr…
Veure’n més
-
Elena Sintes
Cap de projectes
Doctora en Sociologia i llicenciada en Ciències Econòmiques i Empresarials per la Universitat de Barcelona. Amb una àmplia trajectòria com a investigadora en polítiques públiques de temps i educació, ha treballat fent recerca a la Universitat de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelo…
Veure’n més
Equip
Equip del projecte
-
Jaume Aguilar
Jaume Aguilar, equip Coordinador de la FMRPC, membre de la Comissió tècnica del MIF, membre del MUCE, ha estat director de Primària i Secundària.
Veure’n més
-
Neus Giménez
Graduada en Humanitats (UPF), Màster de Formació del Professorat de Secundària amb especialització en Geografia i Història (UNED) i Màster en Estudis Comparatius de Literatura, Art i Pensament (UPF). La seva trajectòria professional comença a l’aula, treballant en centres d’alta complexitat…
Veure’n més
-
Sílvia Lombarte
Llicenciada en Pedagogia per la Universitat de Barcelona, màster en Polítiques Socials i Mediació comunitària per Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), postgrau tècnic/a en integració social per la Universitat Abat Oliva (UAO) i Diploma d'Estudis Avançats "Educació i Democràcia" per la Universit…
Veure’n més
-
Montse Ros
Montse Ros, mestra, sindicalista de CCOO, i actualment secretària de comunicació i de finances de la Comissió Obrera Nacional de Catalunya.
Veure’n més
-
Sarai Samper Sierra
Sarai Samper Sierra és sociòloga i especialista en investigació social aplicada. Des de 2004 desenvolupa la seva tasca professional a D-CAS (Col·lectiu d'Analistes Socials), col·laborant amb institucions públiques en la realització de projectes aplicats en l'àmbit de les polítiques socials.…
Veure’n més
-
Martí Teixidó
Martí Teixidó. Dedicat a l’educació: mestre, director, inspector, professor associat d’universitat. President de la Societat Catalana de Pedagogia de l’IEC.
Veure’n més
-
Jesús Viñas Cirera
Inspector d’Educació, director de Serveis territorials d’Educació al Vallès Occidental. Ha estat professor de la Universitat de Barcelona i ha estat subdirector general d'Inspecció.
Veure’n més