The Yearbook Education Challenges in Catalonia is presented as an instrument for the prioritisation and mobilisation of the political agenda. It sets out challenges and priority policies, identifies levers for change and puts forward specific transformation measures.
2020 Yearbook
CompletedThe 2020 Yearbook: The state of education in Catalonia reviews the main indicators of the reality of the Catalan education system and puts forward proposals in relation to challenges posed by the need to move towards a quality education that creates opportunities for all students.
The collaborations included in this 2020 Yearbook, compiled by ten experts led by César Coll and Bernat Albaigés, address some of the most pressing educational challenges we share with our neighbouring countries, based on the reality of the Catalan education system, and its strengths and weaknesses.
In line with this approach, the Yearbook shows that, despite the efforts that have been made and the progress we have seen, our education system still has outstanding issues: the stagnation of educational trajectories and dropout rates, the digital divide, inequalities in access to education and activities for 0-3 year olds, deficits in the distribution of grants and educational spending, among others.
Based on this reality, the authors analyse and present proposals regarding the challenges of the need to move towards an educational system which meets the learning needs of students in the initial decades of the 21st century: educational innovation, new learning needs, time and educational spaces, teacher training, ICT and equality. The final chapter, written by the directors of the Yearbook, outlines a series of proposals to address and overcome both the weaknesses and shortcomings of our education system and the new challenges it faces.
Coordination
Project coordinators
-
Miquel Àngel Alegre
Project Manager
Doctor in Sociology from the Universitat Autònoma de Barcelona. He has worked as an analyst at the Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques, coordinating evaluations of educational, social and labour policies and programmes. He was previously a Ramón y Cajal researcher and directo…
See more
-
Laura Morató
Project Coordinator
Holder of a bachelor’s degree in Sociology from the University of Barcelona (UB), a diploma in Advanced Studies in Sociology (UB) and a post-graduate in University Teaching (UB), she is also a university expert in Advanced Methods of Applied Statistics from the Universidad Nacional d…
See more
Team
Project team
-
Cèsar Coll
Catedràtic de Psicologia UB
Investigador en Psicologia de l’Educació. Formació Llicenciat en Psicologia i Doctor en Psicologia per la Universitat de Barcelona. Llicenciat en Psicologia Genètica i en Càlcul Numèric per la Université de Genève. Experiència Professor emèrit de Psicologia de l’Educació de la Universitat d…
See more
-
Bernat Albaigés Blasi
Director de l'Anuari 2024
Investigador en l'àmbit de l'educació i de la igualtat d'oportunitats en la infància i la joventut. FormacióLlicenciat en psicologia i DEA en sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Experiència Treballa com a assessor a l’Àrea d’infància i educació al Síndic de Greuges de Ca…
See more
-
Gerard Ferrer-Esteban
Professor a la UOC i investigador en polítiques educatives, desigualtats i estratègies d’ensenyament Formació Doctor en Sociologia per la UAB, pedagog i educador social. Experiència Ha estat docent i investigador a la UAB i a la UdG. També ha treballat com a project manager i recercador a la F…
See more
-
Fernando Hernández-Hernández
Fernando Hernández-Hernández, que forma part del grup de recerca Esbrina i de la xarxa interuniversitària Reunid. Acompanya processos de transformació en l'educació, en especial des de la perspectiva educativa de l'aprendre a partir de projectes d'indagació.
See more
-
Raül Manzano Tovar
Raül Manzano Tovar és mestre i llicenciat en ciències de l'educació, organització educativa. Actualment treballa al Centre de Recursos Pedagògics del Segrià en formació del professorat i innovació educativa. Membre dels Moviments de Renovació Pedagògica, és Expresident de Moviments d’Innovació…
See more
-
Moisès Esteban
Director Institut de Recerca Educativa i professor d'Educació i Psicologia (UdG).
See more
-
Juana M Sancho
Catedràtica emèrita de Tecnologies Educatives del Departament de Didàctica i Organització Educativa de la Universitat de Barcelona. Ha coordinat el grup de recerca ESBRINA- Subjectivitats, visualitats i Entorns Educatius Contemporanis: http://esbrina.eu, i REUNI+D - Xarxa Universitària de Rece…
See more
-
Teresa Mauri
Doctora en Psicologia de l'Educació i Mestra. Catedràtica d'Escola Universitària del Departament de Cognició, Desenvolupament i Psicologia de l'Educació de la Universitat de Barcelona. He desenvolupat treballs sobre el currículum escolar, l'anàlisi de la influència educativa i l’avaluació dels apren…
See more
-
Antoni Tort
Antoni Tort Bardolet és Catedràtic a la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.
See more
-
Jordi Serarols
Inspector d'educació a Barcelona. Doctor en Educació i TIC.
See more
-
Sarai Samper Sierra
Sarai Samper Sierra és sociòloga i especialista en investigació social aplicada. Des de 2004 desenvolupa la seva tasca professional a D-CAS (Col·lectiu d'Analistes Socials), col·laborant amb institucions públiques en la realització de projectes aplicats en l'àmbit de les polítiques socials.…
See more